Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge kan man forvente at fjellstøvler skal holde?

agwold

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Crispi Skarven i tre sesonger, med en aktivitet på ca 10-15 små og store dagsturer per år. Jeg er kjempefornøyd med skoen på alle måter, men i år har sålen begynt å "smuldre opp". Etter en 3-dagers fjelltur nå nylig, er det nesten ikke knotter igjen, og det er sprekker i selve sålen.

Jeg forventer ikke livslang holdbarhet på slike støvler, men hadde håpt at jeg skulle kunne bruke disse noen år til....

Hvor lenge skal man forvente at en fjellstøvel skal holde? Har noen erfaring med å reklamere på fjellstøvler etter 3 års bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

har hatt same skoa i snart 2 år, og har same problemet. Sålen sprekk opp/smuldrar på tåa mellom såle og tåkappa. I tillegg er sålen mjuk og difor så slites den jo raskare. Sko med mjuk såle gjer jo betre grep på fjell  men slites jo og fortare. Har ikkje tenkt å klaga det inn men du kan jo prøve og sjå korleis det går.

Har hatt mange ulike sko men denne er nok den som har blitt slitt ned fortast. Er ut over det ein veldig god sko på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke spesielt imponert over holdbarheten til Crispi Skarven. Og jeg vet om flere som har samme inntrykk.

Jeg har mine i 2. sesong nå, og forventer ikke at de ser en 3. slik ståa er i dag.

Har allerede hatt de til rep for litt liming her og der.

Men det skal sies at de er veldig gode å gå i. Så jeg vil ikke svartmale skoa helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3 par Crispi Besseggen som i snitt har vart i 3 sesonger før sålen har blitt så nedslitt slik at knottene/sporene under er blitt borte. Hadde selvsagt vært fint om de holdt noen år lengre, men som andre skriver, det er nok den myke sålen som gjør at de slites såpass fort.

Er dog så utrolig fornøyd med skoene ellers at jeg nok kommer til å kjøpe samme igjen om mulig, da de er veldig gode å gå i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var tidlig. Mine Garmont støvler fra 2003 har ikke noe oppsmuldring i såle. De har riktignok sprukket på siden i læret. Men de er brukt mye til turer både fjellet og marka. Siste årene har de mer fungert som arbeidsstøvler når jeg driver i hagen, vasker bil etc.

Et par Viking vinterstøvler jeg hadde begynte ene såle å gå i oppløsning etter 5-6 år, men de var mye på tur i saltsørpe på veiene.

Viking Tyin har jeg nå, mener de er kjøpt for 3-4 år siden, noe av sålen har blit litt hardere men ikke noe stor slitasje eller at den begynner gå istykker. Brukt minst 2 ganger i uka mye av året i snitt.

Hadde og et par gamle militærstøvler kjøpt på utsalg, der smuldret såle eterhvert men de hadde jeg flere år og de var langt fra nye da jeg kjøpte de på et utsalg.

Du kan jo fyre av en mail til Crispi å høre hva de sier. Litt vanskelig det der med hvor mange år de er, kan vært brukt mye og lite alikvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Til orientering: Jeg kontaktet Crispi-importøren, og fikk svært god service! Mine støvler var en del av en produksjonsfeil vinteren 10/11, og det var reklamasjonsgrunn (jeg måtte selvfølgelig dokumentere med bilder).

Nye støvler er allerede levert :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott service!

En ting når det gjelder såler, er at man bør være forsiktig med å la dem stå lagret på gulv med varmekabler. Da blir gummien hardere og sprøere. Det gjør selvsagt ingen ting å tørke dem på varmt gulv, men de bør ikke bli stående sånn. Oppbevares som melk: Mørkt og kjølig. Best for både gummi og lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Såler som smuldrer opp er et kjent fenomen med urethan såler, som fx. M77 og derfor også et problem med Ecco, da de lanserte fjellstøvler. Datteren min ble "såleløs" på Norefjell en gang medEcco støvler, men heldigvis på hjemturen kort før heis toppen. Gaffatape gjorde susen. 

Men så vidt jeg vet har Crispi ordentlig Vibram gummisåle?

Jeg kjenner en som gikk til Santiago i Spania. Da han kom til Bayern var Meindl støvlene nedslitt. Heldigvis ligger Meindl fabrikken der, så han var innen om og få et par ny og fortsatte. Så det er vel et par tusind km, da de var brukt  før turen.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.