Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 11. august 2014 Populært innlegg Del Skrevet 11. august 2014 (endret) For to år siden gjorde jeg et forsøk på å utforske Stølsheimen, da ble jeg stoppet av uventet mye snø midt i juli. Nå gjør jeg et nytt forsøk, denne gang med min far på slep. Siden min far ikke ønsker å bære så mye, så belager vi oss på å gå fra hytte til hytte, med andre ord, teltet blir liggende igjen hjemme. Dag 1: Vikafjellsveien - Selhamar Etter å ha søkt litt etter rutetider for buss over Vikafjellet finner vi ut at det er mer hensiktsmessig å ta bussen fra Voss og så gå ned igjen, enn å gå fra Voss. Vi ser at vi ikke vil rekke siste toget som går fra Voss ved å gå motsatt vei. Vi blir sluppet av ved Skjelingavatnet i fint vær og første delen av turen går på anleggsveien innover. Vi velger derimot å ta en sti som er merket på kartet ned til Kvilesteinsvatnet. Gammel t-merket sti, for det er fortsatt synlige t'er langs stien. Noen bratte snø/is-fonner byr på noen problemer, men vi kommer fint over med litt klatring på fjellet ved siden av. Fin tur over til Selhamar fra Bjergane, selv om skyene driver inn og skjuler himmelen som fra før var blå. På veien finner vi ut at den ene skoen til fattern har gått i oppløsning, så en krise i starten av turen. Vi ankommer Selhamar sent, litt før kl 22 om kvelden, vi startet å gå litt over kl 17. Vi får de to siste sengeplassene. http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/08/fjellhopping-i-stlsheimen-dag-1.html Dag 2: Selhamar - Torvedalen Fattern velger å snu og er så heldig å få sitte på til Voss med en barnefamilie på Selhamar som skal hjem igjen, han turde ikke ta sjangsen på at skoene skulle gå enda mer i oppløsning lengre inn i fjellheimen. Så litt vemodig fortsetter jeg videre alene oppover bakkene fra Selhamar, jeg kan se fattern går sammen med barnefamiliene rundt Selhamarvatnet en stund. Surt og grått i starten, men jeg liker turen over Hundeggi. Ved Langavatnet bryter solen gjennom skylaget og jeg tar meg en to og en halv times lunsj- og fiske-pause. En fin liten forrett blir fisket opp av vannet. Tar turen opp til toppen av Asbjørgsdalseggi (1158moh). Over mot Torvedalen sprenges det ved anleggsarbeidet som gjøres ved dammen til Grøndalsvatnet, det høres godt i den ellers stille fjellheimen. På hytta i Torvedalen er det bare meg og et eldre dansk ektepar på tur gjennom Stølsheimen. http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/08/fjellhopping-i-stlsheimen-dag-2.html Dag 3: Torvedalen - Vola Fra Torvedalen går turen videre mot Vola, få fiskemuligheter på veien her. Jeg og fattern hadde planlagt å gå rolig og fiske oss nedover Stølsheimen, men idag så vi ut til at fiskingen måtte vente til vi var framme ved hytta. Siden fattern måtte snu ble det noen endringer av tidsplanene for fiskingen. Etter å ha spist lunsj ved Høgevarde bare måtte jeg ta turen opp til Kvitanosi (1433moh), etter å ha gått og sett på toppen i lang tid. Klatrer opp østsiden av fjellet og blir belønnet med en flott utsikt til alle kanter, hvor det regner i alle horisonter ser det ut som. Det var meldt regn denne dagen, men jeg fikk gå i fred for det våte element fram til siste halvtimen av turen. Da er det greit at hytta er oppvarmet når en kommer fram, selv om det igrunn ikke trengs. Vi blir tre på hovedhytta, jeg og et yngre tysk par, sikringsbua opptatt av en familie. På kvelden er jeg ute og prøver fiskelykka i snaue to timer, men får bare like mange antall napp. http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/08/fjellhopping-i-stlsheimen-dag-3.html Dag 4: Vola - Tvinnestølen Planlagt kort dag for fisking og bare en kort tur. Dagen før fant jeg ut at det var et flyvrak på Kvitanosi og ble så nysgjerrig at jeg satte meg fore å finne det. Noen tidligere hadde klagd på dårlig informasjon om hvor vraket befant seg, så noen hadde senere oppgitt kart-koordinatene dit. Det var enklere å finne fram enn ventet, selv om været gjorde sitt for å skjule veien. Lavt skydekke og litt regn møtte meg om morgenen. Men flyvraket var greit å finne, det var merket hele veien opp dit fra parkeringsplassen ved Voladammen. Ble sittende og snakke med to damer fra Voss ved flyvraket, som stappet i meg mat, lefse og sjokolade. Og så tok jeg likesågreit en liten tur opp til Kvitanosi igjen, denne gang fra vestsiden. På vei ned igjen letter skyene og det blir varmt. Etter å ha spist lunsj i solsteiken på Volahytta, hvor jeg la igjen sekken min, begir jeg meg videre til Tvinnestølen. Forrige gang var jeg beleiret av snø på alle kanter når jeg var her, nå er jeg 'beleiret' av folk. Vi blir hele 8 stykker i hytta (med 6 sengeplasser) og 1 i telt utenfor. Grunnet turen opp til flyvraket blir det litt mindre tid enn ventet på fisking (ganske mye mindre tid egentlig). http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/08/fjellhopping-i-stlsheimen-dag-4-vola.html Dag 5: Tvinnestølen - Voss Siste dagen på turen og jeg bør være nede i Voss for å rekke siste toget som går. Flott vær, men det blåser bra. Jeg ønsker å komme meg opp til Lønahorgi (1410moh) så før jeg kommer til Vidvangane tar jeg opp i lia ovenfor Horgadalen for å gå over fjellryggen der mot Lønahorgi. I stedet for å følge den t-merkede stien og så måtte gå opp og ned igjen. Flott utsikt fra toppen og med utsikten kommer også skyene drivende. Det er meldt kraftig vind i fjellet i dag. Ned til Voss går det radig, og det går radig på himmelen og. Skyene driver inn og det er betydelig surere når jeg ankommer Hangurbanen og er ferdig med turen. http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/08/fjellhopping-i-stlsheimen-dag-5.html Endret 19. august 2014 av TarjeiSkrede 13 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Flott rapport! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Kjenner du historien til flyvraket ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 @Dag G - Evje Sjekk kartet her Dag. Der er det markert og klikkbart for info. http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/map.html 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TarjeiSkrede Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Kjenner du historien til flyvraket ? Kjente ikke til historien til flyvraket før jeg kom dit. Ante ikke noe om at det var et flyvrak der før jeg kom til Volahytta og leste om det i hytteboken. Hadde jeg vist om det hadde jeg nok prøvd å finne det når jeg var på Kvitanosi første gangen. Men tok bilde av informasjons-tavlen ved starten av stien opp til vraket: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GBS Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Kjekt å lese turrapporten din, synd med skoene til faren din da. Nydelige bilder fra turen! Interessant med historien om flyvraket - som en ekstra rosin i pølsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TarjeiSkrede Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Kjekt å lese turrapporten din, synd med skoene til faren din da. Nydelige bilder fra turen! Interessant med historien om flyvraket - som en ekstra rosin i pølsa Takk, det var synd og ikke så lite irriterende, men han hadde ihvertfall hell i uhellet og fikk komme seg til Voss uten noe ekstra styr. Turen til flyvraket ble en skikkelig bonus og hjalp å gjøre den dagen jeg var mest usikker på hva jeg skulle gjøre om til en knall dag. Har forøvrig oppdatert den opprinnelige posten med lenker til turrapportene fra turen på bloggen min, som inneholder flere bilder fra turen (forøvrig http://tarjeiskrede.blogspot.no/search/label/St%C3%B8lsheimen). Tarjei 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin HJ Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Koste meg med rapporten, takk for turen inn i Stølsheimen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.