Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerbruer på Hardangervidda


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Ser det står på siden om Hellevassbu at bruene mellom haukeliseter og hellevassbu samt hellevassbu og litlos taes inn etter 19 september.

 

Noen som vet hvor vanskelig det er å vade elvene etter dette? Kunne tenkt meg en tur i begynnelsen av oktober om været tillater det. Muligens det er litt lettere om mann legger ruten videre nordover mot Hadlaskard istendenfor Sandhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke helt, men tror ikke jeg ville vadet elven over til Litlos... mulig den var enklere nede ved oset???

 

Blir nok fort noen omveier for å finne egnet vadested ja. Synd de ikke har helårsbruer, kan jo ofte bli noen skikkelig fine helger langt utpå sesongen samtidig som sene skiturer på våren kan gjøre elvekryssinger vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden ble jo noen av broene mellom Haukeliseter og Hellevassbu ødelagt av isen/snøen så vidt jeg husker og DNT kom i en liten konflikt med grunneierne rundt det å sette opp nye. Husker at det sto oppført en alternativ rute for den ene og at de hadde lagt ut tau for å støtte kryssingen av den andre. Jeg gikk der den sommeren (kom fra Hellevassbu) og det gikk greit nok å krysse der tauet var brukt (ovenfor Sandflofossen, uten å bruke tauet). På det andre stedet, ved Holmasjøen, er det litt verre å gå over, der er nok strømmen ganske så kraftig. Der var den alternative ruten å gå ned til den nordvestlige kanten av Øvere Poddevatnet hvor man skulle kunne krysse greit. Men vi prøvde istedet å vade over ved innløpet fra Holmasjøen til det lille vannet ved siden av der broen lå, og det gikk greit da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.