Gå til innhold
  • Bli medlem

Rallarvegen med barn?

Elisa80

Anbefalte innlegg

Vi lurer på om vi skal sykle rallarvegen med barna våre på 2,5 og 5 år. Kan man telte langs veien?

Man burde vel ha en sykkelvogn med god kvalitet? Den vogna vi har nå er bare til korte asfaltsturer..

Tips til hvilken strekning, eller går det med hele? vi bruker gjerne noen dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi syklet streningen Haugastøl-Flom (80km) for en uke siden og traseen må sies å være i bra stand. Fra Haugastøl til Finse er det lite stein, mest fin grusvei og sykkelvogn kan egne seg fint. Fra Finse-Myrdal er det lange fine partier med grus, men også en del steinete/hullete partier, slik at en sykkelvogn passasjer nok vil oppleve det som ristete, spesielt fordi man med sykkelvogn ikke klarer å unngå like lett de store humpene/steinene. Myrdal-Flom er det kun ett kort bratt parti ned første del (som er fin nylagt grus), resten er fin veg. Det var nå kun to korte (100m) snøparti.

PS: på vår todagers tur så vi kun en med sykkelvogn, og da til bagasjebruk..men vi så ett par stk med en påmontert baksykkel for minstemann.

Du kan telte nesten overalt, mange fine plasser. Så deler dere opp etappene, bruker noen dager og går de vanskeligste partiene bør dere kunne få en fin opplevelse.

PS: Det var også kiosker og servering noen steder langs vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet to ganger, en gang fra Finse med 3,5 åring på påhengssykkel og litt egen sykling og en gang fra Haugastøl med 6-åring på egen sykkel. Begge turene gikk over to dager og er gode minner for både ungen og meg. (Mer detaljer i bloggen min hivis du vil lese). Det er også en god del som har gjennomført turen med unger i sykkelvogn. Det er bare å google, så får du opp flere blogger.

Du kan telte mesteparten av veien. Hvor lange dagsetapper du tar, er nok i stor grad avhengig av hvor lenge ungene synes det er greit å sitte i vogna. Hvis du ønsker å korte ned, er nok den mest spektakulære delen av turen Hallingskeid-Flåm, men jeg ville minst startet på Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet to ganger, en gang fra Finse med 3,5 åring på påhengssykkel og litt egen sykling og en gang fra Haugastøl med 6-åring på egen sykkel. Begge turene gikk over to dager og er gode minner for både ungen og meg. (Mer detaljer i bloggen min hivis du vil lese). Det er også en god del som har gjennomført turen med unger i sykkelvogn. Det er bare å google, så får du opp flere blogger.

Du kan telte mesteparten av veien. Hvor lange dagsetapper du tar, er nok i stor grad avhengig av hvor lenge ungene synes det er greit å sitte i vogna. Hvis du ønsker å korte ned, er nok den mest spektakulære delen av turen Hallingskeid-Flåm, men jeg ville minst startet på Finse.

Hvordan finner jeg bloggen din? :-) Vil gjerne lese.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo kanskje være greit og vurdere og ha med seg sykkel sete slik som det her http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50476861&searchclickthrough=true&searchQuery=sykkel%20hamax finner det billig på finn eller 300 kr på gmax/xxl mener jeg.

Den vil "fjere" litt mere vil jeg tro en sykkelvogn.

han på 2 år hos oss vil ikke sitte så veldig i sykkel vogn han vil eller sitte i sykkelsete da ser han mer, så er det jo veldig enkelt og stoppe og ta han opp i sykkel sete og så la han sykkel noen meter (balanse sykkel) så kan han bytte på slik,er litt mer styr med sykkel vogn syns jeg.

Monterte gopro kamera når vi var på sykkel tur sist år i danmark og jeg var overasket hvor mye det humper i vogna bare på små steiner,ser ikke veldig behagelig ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurer på om vi skal sykle rallarvegen med barna våre på 2,5 og 5 år. Kan man telte langs veien?

Man burde vel ha en sykkelvogn med god kvalitet? Den vogna vi har nå er bare til korte asfaltsturer..

Tips til hvilken strekning, eller går det med hele? vi bruker gjerne noen dager :-)

Vi syklet der i sommer med døtrene våre på 3 og 5 år, hun på 5 syklet selv, mens hun på 3 satt i barnesete bak på sykkelen min, etter meg drog jeg den billigste sykkelvogna som er å oppdrive med bagasjen, den kostet 299 kr på XXL i fjor høst, ser den ligger ute til 999 kr nå, så det kan sikkert vært verdt å vente litt.

http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltransport/sykkelvogn-og-tilbehor/sykkelvogner/spokes-spokes-twinkid-trailer-gra-gronn/p/1025280_2_style

Vi syklet bare fra Haugastøl til Finse og brukte 2 dager på dette, vi tenkte at det fikk være nok for en 5 åring.

Det er mange fine plasser å telte underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.