Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimen i november! - med hodelykt ?


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Nå - pr 7. november 2005 - er det sommerføre å vandre i Trollheimen, i allfall opptil ca 1500 moh.

Eks Rindhatten er helt nysnøfri - kun noen gammelsnø fonner og de faste som Dukfonna.

Jeg er pensjonert og kan dra ut når jeg vil :roll:

Frustrasjonen ligger i daglengden - når sola går ned i 16 tida er det i korteste laget for langturer.

Det å starte i 7 tida i halvmørket er greit for meg - men hvor stor galskap er det å gå heimatt i

stupmørket med kraftig halogen hode lykt ?

For eksempel gå på Trollhetta, være på toppen fra 1400 - 1500 (de to østligste) gå heimover over

Langfjellet i skumring i 16-17 tida og så ned i mørket til Jøldal og ut til Jølhaugen ved 19 tida til bilen

Jeg tenker å følge de trygge (?) merkete turistlinjene og ikke eksperimentere med frigang i ur og tufs.

Har noen prøvd?

Hvilken stas det er å være på stortopper akkurat nå i superklar november sol !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Åhh...jeg kunne ønske jeg var pensjonist! :roll:

Nei, det blir nok eksamenslesing på meg i tiden fremover. Men jeg kan jo alltid ta med meg kikkerten opp på Gråkallen en kveld og glo på toppene i sør. Det hjelper jo litt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen prøvd?

Har hatt flere flotte toppturer i Trollheimen med hodelykt. Både Neådalssnota og Trollhetta har blitt besteget med en flott solnedgang i vest, med måne på vei opp i øst. Nå skal det sies at vi har ligget i telt/åpen himmel begge disse gangene, så det var ikke så langt tilbake til campen.

Vi brukte bare små Petzl-lykter, men det funker bra så lenge det er klarvær og du er litt kjent fra før. Men selvsagt kan det være at det er fort gjort å tråkke feil eller skli på steiner siden man ikke har like så god overblikk over hvor man setter føttene.

Legger ved et par bilder fra de nevnte toppene.

post-48-133474405128_thumb.jpg

post-48-133474405134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

November er ikke akkurat favorittmåneden for tur, og slik som været er på denne kanten av landet må jeg ærlig innrømme at friluftsliv er for spesielt interesserte. Jeg har for tiden et par arbeidsuker i Flekkefjord, og her har regnet betydelig i det siste, så terrenget er klissbløtt og selv små bekker har blitt til elver.

Likevel tok tur-ånden overhånd og jeg tok en tur til Eigersund og Bjerkreim kommuner for å bestige deres kommunetopper. Tilsammen er de 1837 meter over havet så noe er det jo. Etter over 2 måneder med mye stillesitting grunnet brukket håndledd våget jeg meg på tur. Store Skykula var lett match, her var jo asfaltert til topps, selv om jeg ikke finner veien på noe kart. Men god mosjon var det. Godt egnet for en som ikke bør falle og ta seg for. Vinjekula i Bjerkreim kommune var ikke fullt så enkel. Jeg valgte korteste farbare vei til topps fra nedre Maudal, noe som innebar lang bratt stigning opp gjennom bjørkeskog og ur, samt knortete terreng videre. Et par enkle klyvepunkt ble passert, ikke bare-bare med en arm som ikke tåler støt og ikke skal belastes særlig. Tankene gikk til Cato Zahl-Pedersen og hans bravader. Like før toppen traff jeg på en merket sti fra øst som er betydelig lengre, men ikke har like mye stigning

Vel-vel, hadde et par fine halvdagsturer i lyse, men drittvær. Uansett, godt å få brukt føttene litt skikkelig igjen. Søndagen var min utrente kropp heller stiv og støl, og Siri kom med enda mere regn, så da ble det inneliv med god samvittighet.

Å rote rundt på fjellet med hodelykt er ikke min favorittgren, men tar gjerne med meg soverøret og ligger over på eller nær toppen en godværsnatt i den lyse delen av året.

post-480-133474405138_thumb.jpg

post-480-133474405157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Har hatt flere flotte toppturer i Trollheimen med hodelykt. Både Neådalssnota og Trollhetta har blitt besteget med en flott solnedgang i vest, med måne på vei opp i øst. Nå skal det sies at vi har ligget i telt/åpen himmel begge disse gangene, så det var ikke så langt tilbake til campen.

Vi brukte

Hele poenget her er -- vi !

Jeg går alene (rett og slett i mangel av noen å gå sammen med) og bryter en av fjellvettreglene "daglig"

Men jeg trives best alene - når det er lyst hele dagen.

Det at jeg ikke "tør" å gå topptur med et par timers retur i stupmørket - med haulykt -

skyldes vel min mørkredsle - og den reven jeg (ikke) så på mitt livs første telttur i sommer ?

Det er kanskje over det forsvarlige å legge ivei ALENE på 12-18 timers fottur alene ved 6 timers daglengde ?

Det er vel nettop da en turkamerat blir i viktigste laget ?

Det er ikke greit å være midt i livet og ha så mange fjelltopper å besøke :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellfinn!

Har ikke prøvd akkurat den varianten, men har løpt "longa natten" i 10-O-mila noen ganger, 14 km nattetappe, ofte i gansk så rufsete terreng. Helt greit det, - også før halogenlyktenes tid ! Har heldigvis bare en gang opplevd at lykta svikta, heldigvis helt på slutten av etappen, men likevel.

Moralen er: lad batteriet godt opp. spar på batteriet når du kan og ta med ei brukbar reservelykt !

PS ! Ved kombinasjonen mørke, snøvær og tåke vil du uansett angre, så sjekk værmeldingene grundig !

GOD TUR !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis bare en gang opplevd at lykta svikta, heldigvis helt på slutten av etappen, men likevel.

Jasså gitt, er det flere av "långa nattens ryttere her...."? Har også vært gjennom den etappen. Da ble det forøvrig lyst før jeg kom i mål :wink:

Til Fjellfinn:

Skjønner godt at du er skeptisk til å gå alene i mørket på denne tida. Tenkte ikke over det når jeg skrev svar.. Ble bare så ivirg når jeg tenkte tilbake på disse to fantastiske turene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Jasså gitt, er det flere av "långa nattens ryttere her...."? Har også vært gjennom den etappen. Da ble det forøvrig lyst før jeg kom i mål :wink:

Til Fjellfinn:

Skjønner godt at du er skeptisk til å gå alene i mørket på denne tida. Tenkte ikke over det når jeg skrev svar.. Ble bare så ivirg når jeg tenkte tilbake på disse to fantastiske turene!

Gikk du virkelig på N. Snota i oktober ?

Fortell, fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du virkelig på N. Snota i oktober ?

Fortell, fortell!

Det var 5.-7.november, faktisk. Og uten ski! Startet innerst i Storlidalen, og hadde en av mine flotteste turer i Trollheimen noesinne, med en spektakulær overnatting under åpen himmel helt oppunder toppen på Neådalssnota.

Turkompis Even laget den gang en turrapport på hjemmesiden sin. Der finner du både bilder, kart og referat.

Link til turreferat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Turkompis Even laget den gang en turrapport på hjemmesiden sin. Der finner du både bilder, kart og referat.

Link til turreferat

Utrolig fristende !

Presis denne turen fra Storlidalen er førsteprioritet til sommeren (2006) - en kneskade forhindret meg i årets sommer -

nå i november 2005 er det ennnå sommerføre i dette terrenget, litt nysnø oppå N. Snota,

skal jeg dra alene og håpe jeg overlever, jeg ble plustelig så ensom ...

Om jeg skulle kommentere turen

- så ville jeg lagt igjen øllen og gått Halsbekkdalen istedet (pga stiene), runden via Lontjønna var vel mest for rypene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jarle skreiv:

Viss vi bli enige me Fjellfinn om en tur ordne æ transport fra Trondheim - fra Arna bli de værre :?

Dokk e hjertens velkommen utover !

Æ må bærre få laust opp att ein kranglåt patella - ska prøv å håll attj litt, men satse på å få te ein alvole luggum tur te Storhonne elle heilst Sissihø i morra.

Da bli de stas me no stort tossda¨n om de kain pass?

E ha vevve i to daga no - så de ska bi alvole godt å få fjelluft i nassen igjen:

http://www.krovoll.net/Omnsfjellet/

http://www.krovoll.net/Jongfjellet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.