Gå til innhold
  • Bli medlem

Helstive eller halvstivesko

sinje

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha meg et par nye sko og sliter med å finne en konkret forklaring på hvor skille mellom hel/halvstive sko ligger. Fra før har jeg en lettvektsfjellstøvel og et par crispi Besseggen. Det nye paret er jeg usikker om jeg skal velge hel eller halvstive sko.

Bruken er som følger:

- Toppturer sommer og høst(Jotunheimen og Lofoten)

-Bregåing

-Litt isklatring

-Elbrus(fint om de kan brukes her eventuelt med Berghaus yeti)

-Uteklatring(for å komme til topps)

Håper noen kan hjelpe meg å få klarhet litt opp i dette med hvilken sko som passer. Så hva er forskjellen og hva vil passe best for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så må man spørge tilbage igen: Hvad mener du med "lidt isklatring"? Og vil du bruge klatre-stegjern til brævandring? Hvis isklatringen har høj prioritet, skal du vælge helstive støvler. Hvis du vil bruge klatre-stegjern til brævandring, kan helstive støvler også være en fordel. Ellers ser det ud til, at det meste, du vil bruge disse støvler til, vil fungere bedst med halvstive støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig godt fornøyd med mine Salewa MS Alp Trainer som er stive nok til å bruke stegjern. Jeg klatrer ikke noe og har kun brukt stegjernene på enkle toppturer hvor det ble litt for glatt uten stegjern. Modellen over er laget med stegjernsfeste i tillegg, men skal ellers være helt like. Synes skoen er veldig god å gå i normalt terreng med tung sekk og fungerer fint til toppturer.

http://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/fjellstovler/salewa-ms-alp-trainer-mid-gtx-sulphur.html

http://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/fjellstovler/salewa-ms-rapace-gtx.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Med litt isklatring mente jeg at jeg skal et år på folkehøyskole der det blir endel isklatring, vil tippe 10-15 turer iløpet av vinteren. Stegjernene som vil blir brukt er nok petzl sarken med bindingtypen som passer skoen. Hvordan vil helstive sko være å gå med på toppturer i jotunheimen for eksempel? vet at de ikke vil egne seg for å gå i flatt terreng, men det har jeg andre sko til. 

Nå står valget mellom La sportiva nepal cube og La sportiva trango alp, er det noen som har erfaring med noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.