TarjeiSkrede Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 (endret) Tilbragte noen dager i Seljord hvor selvsagt tur sto i førersetet. Skorve har alltid vært ett av mine favorittfjell. Og som i Telemark og andre deler av vårt vidstrakte land er det bratt opp dit, fjellsidene bykser nedover på hver sin kant. Det er et langt stup ned til Flatsjø. En vandring over Skorve er en vandring i frie tanker og mektig natur. Jeg pakket en lett dagstursekk for å gå opp til Gøysen, for så å gå over Skorve til Finndalen og ned igjen via Bygdardalen og Hanekamjuvet. Det er en fin stigning opp til toppen av Skorve, Gøysen på 1368moh. Jeg velger å ikke ta en titt på flyvraket denne gangen. Det er strålende vær og varmt, men til gjengjeld får jeg en flott utsikt fra toppen. Jeg har alltid likt å gå over Skorve, og nå er intet unntak. Et flott fjellandskap med utsikt til begge sider av fjellet. Klatrer opp til Nordnibba (1365moh) før jeg går ned til vakre Finndalen. Stien ned til Bygdardalen er også trivelig og Hanekamjuvet er jo alltid verdt et besøk. En flott tur over Skorve, jeg hadde igrunn lyst til å gå over fjellet igjen med en gang. Les mer om turen på bloggen min: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/07/fjellhopping-i-seljord-over-skorve-til.html. Utsikt fra Gøysen, Seljordsvannet nedenfor. Ved Tvitjønn på toppen av Skorve. Utsikt fra Nordnibba mot Gøysen. Finndalen, en vakker hengende dal. Neste dag ble det en kortere tur, hvor jeg gikk sammen med min mor og far opp Hanekamjuvet før vi tok stien opp til Tjønnstaul. En sti som virker lite brukt og gjengrodd i starten, men som blir hyggeligere etterhvert. På veien passerer vi noe som må være et maureldorado, på et begrenset område telte vi minst 25 maurtuer. Fra Tjønnstaul tok jeg turen over Ubyfjell til Hattefjell, mens moren og faren min valgte å gå ned igjen samme vei som vi kom opp. Landskapet her er ulendt og kronglete, og ikke lett å gå i, men det går en merket sti som gjør turen lettere. Fra Hattefjell (831moh) får man den neste beste utsikten over Seljord, bare slått av Bjørgefjell. Les mer om turen på bloggen min: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/07/fjellhopping-i-seljord-over-ubyfjell.html. Tjønnstaul med Ordalssåta i bakgrunnen. På veien over Ubyfjell mot Hattefjell passerer man Blautmyr. Utsikt fra Hattefjell. Dagen etterpå hadde jeg som mål å bestige Mælefjell, i alle år har jeg sett på fjellet, men aldri vært der. Planen var å sitte på med min mor og far som ville ta seg en tur på Lifjell, men vi kom oss litt sent avgårde og når vi prøvde å finne et passende sted for meg å krysse Grunningsdalsåi ble det til at jeg ble med dem i stedet. Det er en krevende tur og det var litt fare for regn, i tillegg så var det blitt senere enn ønsket. Så Mælefjell får stå ubeseiret tilbake igjen. En dag... Istedet ble det etterhvert en fin tur på Lifjell, litt molefonken i starten var jeg dog (jeg liker ikke å gi opp ting). Vi gikk opp til Vesle Tjorbuvatn hvor vi tok en rastepause. Fra der ville jeg ta meg en tur på en topp og valget falt på Røysdalsnuten. Ingen sti opp så jeg kjærer istedet opp mot ryggen, hvorfra det bebudede regnværet ankommer fint synkronisert med når jeg ankommer toppen. Det gjør likevel utsikten fra toppen (1291moh) ganske tøff, gjennom sløret kan jeg skimte Gaustatoppen i det fjerne og bite i meg skuffelsen når jeg ser over mot Mælefjell. Fra Røysdalsnuten følger jeg ryggen videre mot Grimaren (1169moh), før jeg går ned og møter mor og far som venter på meg ved bilen. Som sagt, så ble det en fin tur likevel, det er jo flott oppe på Lifjell og. Les mer om turen på bloggen min: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/07/fjellhopping-i-seljord-lifjell-og-over.html. Utsikt over Tjorbuvatnene. Utsikt gjennom regnværet mot Mælefjell og Gaustatoppen. Utsikt fra Røysdalsnuten, Skorve i bakgrunnen. Lifjell. Tarjei Endret 12. august 2014 av TarjeiSkrede 3 Siter
Dag G - Evje Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 Fin rapport. Mange fine fjell i Seljord å besøke, ja en gang. Har bare vært på den høyeste, Brattefjell 1541 moh. Siter
Blackbrrd Skrevet 29. september 2016 Skrevet 29. september 2016 Tenkte å ta meg en tur Skorvetoppen på søndag med utgangspunkt fra Haugan, så opp til Skorvetoppen for så å fortsette videre mot Nordnibba og ned Finndalen. Blir et lite stykke på vei bort til bilen igjen, men det får jeg overleve. Kanskje blir det en liten joggetur på slutten hvis beina holder? Takk for turbeskrivelsen Tarjei, det er ok å se noen bilder/beskrivelse av turen før man legger ut på tur i ukjent terreng. Jeg har gått opp til Skorvetoppen fra Haugan tidligere, noe som var en fantastisk tur, men det er for bratt ned igjen gjennom granskogen til at det var noe moro. Satser på en lengre, men litt mindre bratt tur ned denne gangen. Noen som vet hvordan stien gjennom Finndalen er? Lett å følge? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.