Populært innlegg Oddbjørn Skrevet 3. august 2014 Populært innlegg Skrevet 3. august 2014 Kommet hjem fra en måned fisketur i nord norge og klart 5 dager på jobb ble lysten på å komme seg på fjellet for stort igjen. Værvarselet var litt ymse så jeg gadd ikke planlegge noe stort noe, valgte meg ut turen etter et par alternativer ble vurdert formiddagen før avreise. Pakket sekken etter jobb så det ble noe sen avgang. Kjøpt meg nye sko som skulle testes ut så tenkte å gjøre et forsøk på å få sekken noe lettere enn vanlig for å ikke ha for tung last med lette sko. Teltet ble droppet til fordel for en tarp og et gammelt innertelt til stetind fikk gjøre jobben som bunnduk. Det fikk vekten ned i 1,5 kg. Totalt ble sekken på rett i overkant av 10 kg inkludert mat og drikke, og det må jo være godkjent. Klokka 8 om kvelden var jeg klar ved rødekorshytta i hunnedalen. Gikk bratt opp mot Hallbrekknuten, men fulgte "stien" langs vannet istedenfor å gå opp mot toppen. Stien som er avmerket på kartet er ikke i bruk lengre og kun stedvis kan man finne noen gjenngrodde spor og noen nødlinger som viser hvor stien har gått. Tar ikke lang tid før mann allerede har fått unnagjort noen høydemeter De første multene fant jeg etter å ha krysset Nonsbekken. En nødling viser vei i skaret mellom Hefteknuten og 946 Når jeg går opp runder Hefteknuten begynner det å skumre. Nedover mot Heinshøl (Reinhølen?) er det bratt og jeg bruker stavene for å føle meg fram for å unngå å måtte tenne hodelykta og miste nattesynet. Men det går greit nedover og jeg velger å slå opp tarpen rett nedenfor Ytre Stigesvannet for å slippe å gå helt til Heinshølen i mørket. Gjør et forsøk på å lukke tarpen delvis ved å legge den over et tau jeg har spent opp mellom stavene i liggelengde og strappe opp innerteltet mot stavene. Det gir god takhøyde, men også mye løs duk som flagrer i vinden og to ganger må jeg ut for å feste fast plugger som ble revet løs i vinden. Neste morgen går jeg videre ned mot Heinshølen og Reinshølhytta. Velger å gå på sørsida av elva, mens stien er merket å krysse litt ovenfor og tilbake ved hytta. Nedover mot Heinshølen Reinshølhytta (står Reins på hytta mens Heins på hølen på kartet...) Snackbar... Etter Heinshølen ble det veldig bratt langs Grunnetjørna og det ligger store kampesteiner nede ved vannet som gjør det vanskelig å passere. Lengre opp i fjellsiden er det mulig å gå, men det er mye kratt og delvis store steinrøyser som må passerer. Det tar lang tid å komme forbi og koster meg noen skrubbsår. Fjellsau med brattkort Endelig gjennom... Etter ura er det bare en lite stykke før neste vann og neste ur. Heldigvis er den ikke like ille som den forrige og jeg kommer litt raskere forbi. Herfra er det litt opp og ned før en kommer til Jensastølen. Her er det to støler på hver sin side av vannet. Stølene (hyttene) ved Jensavatnet Fra Jensavatnet går det på nytt oppover igjen langs et par vann. Hadde regnet med at kanskje stien var litt mer markert her, men det var bare stedvis jeg kunne finne den her også. Etterhvert kom jeg inn på T-stien mot Støle og fulgte denne til Støle. Støle turisthytte Passerte Støle uten noen stopp og tok meg heller en matpause litt lengre opp langs elva. Begynte å dryppe noen regndråper mens jeg spiste, men det ble med en liten skur før det klarnet opp igjen. Oppover Øyestøldalen passerer jeg Øyestøl før jeg tar ut av dalen på stien mot Hunnedalen. På øyestøl ser jeg de første menneskene på turen. Så folketomt ut på Støle og veien før har det vel knapt vært folk på årevis bortsett fra på stølene, men båt er nok mest brukte transportmiddel inn til de på sommerstid. Slår opp tarpen ved et lite tjern nedenfor Katthol. Det har nå begynt å blåse litt og jeg setter den opp litt mer klassisk i en omvendt V. Innerteltet bruker jeg kun som bunnduk da jeg regnet med at vinden ville blåse såpass hardt at det ikke var noe poeng i å feste det opp i taket på tarpen. Rett etter jeg har fått opp tarpen hører jeg det første tordenskrallet så det blir bare å krype nedi posen og ligge og lytte til uværet. Det rister godt i duken hele natten så det blir lite søvn, men alle pluggene holder godt. Vandrestavene klarer derimot ikke å holde seg oppe så de ble presset ned i løpet av natten og takhøyden ble mindre og mindre. Selv om det ble lite søvn så var ihvertfall både sovepose og resten av utstyret 100% tørt etter natten var over. Erfaringer er at en slik stor gapahuk (3x4 meter) fungerer dårlig i vind. En mindre er nok lettere å få spent opp skikkelig. Søndag morgen er det opphold og vinden har tørket tarpen rimelig tørr etter nattens regnvær. Siden det ble heller dårlig med søvn starter jeg å gå allere halv sju på morgenen og jeg har ikke gått mange minutter før det begynner å regne. Regnet fortsetter hele formiddagen, så det ble lite med bilder. Jeg passerer Tomannsbu, stod en hund ute under terrassen der, det var nok for tidlig til at eieren hadde stått opp enda. Jeg skifter noe tøy der og går videre. Resten av turen blir våt og når jeg kommer tilbake til bilen er jeg våt fra topp til tå. Norrøna Dri 1 jakka lekker endel og det samler seg vann i armene. Ved et par anledninger løfter jeg armene over hodet når jeg må ta i et tak opp en bratt stigning og det renner vann ned over hele kroppen. Utsikt fra under halvtaket på Tomannsbu Skoene ble selvsagt også gjennomvåte, så korte sko hjelper det lite at det er goretex i slikt vær. Forøvrig ble jeg imponert over de nye Salomon skoene (XA 3D Ultra 2 GTX). De er stabile og gode å gå på og gir nok støtte til at jeg ikke trør over i ulendt terreng. Fikk et gnagsår på hælen når jeg var halvveis på turen, men det var med kun et par sokker. Etter det tok jeg på liner sokkene (Bridgedale colemax) som jeg alltid pleier bruke i fjellskoene og det ble ihvertfall ikke flere gnagsår og jeg merket heller ikke noe mer til det første. Og når mann ser lengden på denne turrapporten skjønner dere kanskje hvorfor det ikke har blitt noen rapport på måneden i nord enda 15 Siter
Oddbjørn Skrevet 3. august 2014 Forfatter Skrevet 3. august 2014 Her er pakkliste for turen http://lighterpack.com/r/1wppdl Og her er ruten: 2 Siter
Erik Haaland Skrevet 3. august 2014 Skrevet 3. august 2014 Flott skrevet - takk for at du deler 1 Siter
Fiskern Skrevet 3. august 2014 Skrevet 3. august 2014 Ser ikke fiskestanga i utstyrslisten, men fisker du noe når du rusler i disse områdene? Evt. får du noe og hvordan er kvaliteten? 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 3. august 2014 Forfatter Skrevet 3. august 2014 Ser ikke fiskestanga i utstyrslisten, men fisker du noe når du rusler i disse områdene? Evt. får du noe og hvordan er kvaliteten? Tok ikke med fiskestanga på denne turen da jeg innså at det ville bli litt for lite tid for fisking. Finnes fisk i vassdraget ved Heinshølen, men har aldri fisket der. Så også endel småfisk i elva ved Støle. Pleier heller reise andre steder når jeg vil fange slike (fra årets Troms tur) 2 Siter
REJOHN Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 Klokka 8 om kvelden var jeg klar ved rødekorshytta i hunnedalen. Gikk bratt opp mot Hallbrekknuten, men fulgte "stien" langs vannet istedenfor å gå opp mot toppen. Stien som er avmerket på kartet er ikke i bruk lengre og kun stedvis kan man finne noen gjenngrodde spor og noen nødlinger som viser hvor stien har gått. Oppover Øyestøldalen passerer jeg Øyestøl før jeg tar ut av dalen på stien mot Hunnedalen. På øyestøl ser jeg de første menneskene på turen. Så folketomt ut på Støle og veien før har det vel knapt vært folk på årevis bortsett fra på stølene, men båt er nok mest brukte transportmiddel inn til de på sommerstid. Skoene ble selvsagt også gjennomvåte, så korte sko hjelper det lite at det er goretex i slikt vær. At stiene gror igjen er et kjent fenomen. Bøndene i området, er faktisk glade for T'merket sti, for de blir vedlikehold, og fortsatt brukes. (Og det er ikke mange som går utenom de merkede stien, selv om de har med telt.) Øyestøl hadde sjenkerett. veien gjennom dalen var er en gammelferdselsvei, noe som kommer frem i Trongene, der det er fint murt sti. 1 Siter
Dag G - Evje Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 Multer er godt. Verdt en egen heietur ! Ja så stor tarp kan vel bli et bra seil i vinden... 1 Siter
Larsdx Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 I ruskevær mener jeg "ninja tarp" er et bedre oppsett. Fortrinnsvis med en mindre tarp enn den du bruker her. Video her: Hater sånne survivalist-folk,men han demonstrerer oppsettet bra. Skroll frem til ca. 4 min. 2 Siter
Dag G - Evje Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 Å bruke gummistrikk/stropper var jo himla lurt. Tar med meg et par neste gang det blir presenningtur. Takker, Larsdx for info ! 1 Siter
Fiskern Skrevet 4. august 2014 Skrevet 4. august 2014 Tok ikke med fiskestanga på denne turen da jeg innså at det ville bli litt for lite tid for fisking. Finnes fisk i vassdraget ved Heinshølen, men har aldri fisket der. Så også endel småfisk i elva ved Støle. Pleier heller reise andre steder når jeg vil fange slike (fra årets Troms tur) Photo 25.07.14 23 10 15.jpg Jeg reiser også bort for å få slike som du presenterer på bildet, men det hender man lurer kilosfisken i områdene rundt her også. Grunnetjørna f.esk. (vannet nedstrøms Heinshølen) huser fin bekkerøye. Mye smått selvsagt, men har fått en del fin fisk der (0,8-1 kg). Har fått fangstrapport derfra med gode fangster og fin størrelse fra årets sommer (har ikke fått muligheten til å ta turen selv). Fantastisk ørret på bildet. Nå stikker jeg ut for å ta en slik selv 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.