Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for 14 dagers tur i September. Tafjord/Reinheimen.

Walle

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en Garmin Zumo 660 og den lager nytt spor hver gang den blir skrudd på. Men, når man laster inn alle datene i Map source kan man enkelt merke alle og klikke "slå sammen spor" eller noe sånt og vips lager progrrammet ett lengre sammenhenge spor av de mange. Er kanskje noe sånt @Walle gjør også

Venter egentlig på kommentar fra walle. :) Usikker på hvordan han tenke å løse dette. Det du nevner, tror jeg ikke er så enkelt. En må trolig først hente opp kartet, så hente inn, et og et punkt. Jeg har ikke tenkt å forsøke. Ønsker jeg spor, så er GPSen påslått med skjermsparing. Og justert hvor ofte sporing skal foregå. Da går det lite strøm. Personlig så er jeg relativt lite interessert. Men min gps er normalt avslått, hvis den er med. Jeg har likevel testet en del, for å bli kjent med den og se noen aktuelle muligheter for meg.

Men den har vært god å ha, enkelte genger med dårlig sikt. Og det, helt ned til 3 -4 m sikt. Og selv godt kjente steder, blir ugjenkjennelige, når sikten er få ti-metere. I flatt terreng, kan en gå greit med kompass selv i dårlig sikt. Men i kuppert terreng og med flere nødvendige retningsendringer, kommer virkelig GPSen til sin rett. Og jeg synes den kan være bra, til å sjekke det nærmeste området (spessielt i skog), kontra papirkart. Men, papirkart gir mye bedre oversikt de nærmeste kilometerene. På jakt i skogsområde vil jeg alltid ha med gps. Ellers kan det være litt fra tur, til tur. Grei sikkerhet å ha med i fjellet også, selv om jeg har klart meg noen ti-år uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3

@Walle dro i går og er borte i 2 uker

Det er ikke sikkert de håndholdte lager sporene på samme måte som de for bil/MC, det er Mapsource programmet som slår sammen sporene som er lagret i GPS'n. Den lager vel kanskje egentlig ikke ett spor av det, men viser alle samtidig i kartet og man kan jobbe med det som om det er ett langt spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3

@Walle dro i går og er borte i 2 uker

Det er ikke sikkert de håndholdte lager sporene på samme måte som de for bil/MC, det er Mapsource programmet som slår sammen sporene som er lagret i GPS'n. Den lager vel kanskje egentlig ikke ett spor av det, men viser alle samtidig i kartet og man kan jobbe med det som om det er ett langt spor.

Da får vi kanske rapport etter turen. :)

Jeg bruker Mapsource og har brukt det i ca 15 år, på håndholdte GPSer. Men, ikke så veldig avansert bruk. Stusser likevel på din forklaring. Kan du forklare litt bedre, hvordan programmet "slår sammen" sporene? Har mine tvil om, at det er så enkelt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. pakkeliste - så lenge sagradpiller, opium og 4 stk sportssnippar er på plass ligg alt til rette for ein fin tur, jfr. Chr. L. Jensen's pakkeliste frå 1927:

Utstyr for fotturer

1927 Av Chr. L. Jensen

Et godt utstyr er en betingelse for en vellykket tur. Ta ikke med for meget - sekken blir snart tung. Men ta heller ikke med for lite. Enhver som har gått fottur vil ha lært å legge tilbørlig vekt på utstyret. Han vil også ha erfart hvorledes det passer nettopp ham å utstyre sig. Et utstyr for fottur er til en viss grad individuelt. Men like viktig som å  vite hva man trenger, er det å huske å få alle ting med sig. En liste over utstyret bør derfor alle ha. Listen skal man ta frem i tide. Det gjelder på forhånd å  undersøke om  de mange forskjellige småting er i behold, om noget trenger komplettering, om klærne behøver å repareres el. lign.

Listene er utarbeidet for herrer, men en del av deres anvisninger har interesse også for damer. En stjerne betyr at gjenstanden medbringes bare av en av deltagerne, og en innklamring at den ikke er nødvendig.

I. FOR SOMMERTURER

A. Beklædning
Lue, jakke, vest, benklær, spikerbeslåtte støvler med ekstra såler, skjorte, bomullstrøie, underbukse, lange strømper, sportssnipp med nål, slips og bukseseler.

B. l lommene
Lommebok med kontanter  Pengepung  Lommekniv med korketrekker m.m. (Tollekniv) Ur med rem Kompas med rem Blyant

C. I ryggsekken
(Drikkeslange) Tobakkspung Snadde Fyrstikker Lommespeil (Lommekam) (Toalettpapir)
Slips Silketørklæ Votter (Mygghette)
Håndklæ  6 lommetørkler Turnsko i pose Reservestøvlelisser

1. Regnslag (Lett regnhatt) (Vindbukser) 1 skjorte 1 bomullstrøie 1 underbukse 2 par lange strømper 4 sportssnipper
Reservestøvelespiker Skjorteknapper Reserveknapper (Reserveselestropp) (Bukselapp) *(Skosmurning)

2. Hårbørste Tannbørste Svamp i pose Barberkost, - kniv, - sæpe Toalettsæpe *(Tannpasta)

3. Lanolinkrem (Honey jelly) (Myggolje) Bomull Gas Hjortetalg *Jod * Gummipapir * (Engelsk heftplaster) * Tykt plaster * Acetylsalicyltabletter * Kamferdråper * Opium * Sagradapiller * Borsyre * Hanskesmokk

4.* Sysaker * Saks Sikkerhetsnåler Snebriller (Brevkort) Hyssing Stormstikker Reservesnadde Tobakk Piperensere Lysestump Karter * (Kartbeskytter) * (Tog- og dampskibsruter) * (Reisehåndbok) * (Kortspill) Turistforeningskvittering * (Fotografiapparat, films og gulskive) * (Kikkert)

5.* Kaffekjele Trekopp Teskje * (Kokeapparat og fast sprit) Teholder (Matdåse av aluminium)

6. Chokolade Kjeks Gåselever * Sukker (Konjakk) * Kakao *Te  (Aprikoser) (Citrondrops)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi kanske rapport etter turen.  

Jeg bruker Mapsource og har brukt det i ca 15 år, på håndholdte GPSer. Men, ikke så veldig avansert bruk. Stusser likevel på din forklaring. Kan du forklare litt bedre, hvordan programmet "slår sammen" sporene? Har mine tvil om, at det er så enkelt.  :)

Nå har jeg nylig byttet ut PC'n og jeg har ikke installert Mapsource på denne enda så jeg får ikke skjermdumpet for en visuell forklaring, men sånn jeg har gjort det iallefall er å

• importere spor
  • merke alle sporene fra første til siste (CTRL+A) eller (venstre klikk på første og Shift+venstre klikk på siste spor)
  • høyreklikke og trykke "vis i kart" eller noe sånt

da kommer alle sporene opp i kartet sammenhengende. Du kan markere starten og bruke piltastene til å navigere alle sporene sømløst fra første til siste meter.

Jeg er VELDIG dårlig til å bruke Mapsource selv...... Synes det er et jævla drittprogram som har beina godt planta i GPS nerde-verden anno 1996, med særs dårlig bruker-grensesnitt og jeg forbanner det opp og ned og i mente hver gang jeg prøver å planlegge en rute i det :frantics::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. pakkeliste - så lenge sagradpiller, opium og 4 stk sportssnippar er på plass ligg alt til rette for ein fin tur, jfr. Chr. L. Jensen's pakkeliste frå 1927:

Her var det ganske mye mer enn bare sportssnipper som er unødvendig, haha

Utstyr for fotturer

1927 Av Chr. L. Jensen

Et utvalg av unødvendige ting

A. Beklædning

sportssnipp med nål, slips

B. l lommene

Lommekniv med korketrekker

C. I ryggsekken

1. Tobakkspung Snadde  Lommespeil (Lommekam) Slips Silketørklæ Håndklæ  6 lommetørkler Turnsko* i pose 4 sportssnipper Reserveknapper (Reserveselestropp) (Bukselapp) (Skosmurning)

2. Hårbørste Barberkost, - kniv, - sæpe

3. Lanolinkrem (Honey jelly) (Myggolje) Bomull Gas Hjortetalg Jod  Gummipapir  (Engelsk heftplaster)  Tykt plaster  Acetylsalicyltabletter Kamferdråper  Opium  Sagradapiller  Borsyre  Hanskesmokk **

4. Brevkort Hyssing Reservesnadde Tobakk Piperensere Kortspill Turistforeningskvittering

6. Gåselever Konjakk Aprikoser Citrondrops

*Turnsko er kanskje den tidens versjon av ett sett ekstra fottøy til bruk i campen

** Aner ikke hva halvparten av dette er, men datidens førstehjelpsutstyr må han jo få lov til å ha med, haha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• importere spor
  • merke alle sporene fra første til siste (CTRL+A) eller (venstre klikk på første og Shift+venstre klikk på siste spor)
  • høyreklikke og trykke "vis i kart" eller noe sånt

Vet vi kan importere bl.a. spor. Mitt ankepunkt, er at du KUN får importert et om gangen. Jeg tror ikke at det er mulig å "merke" alle og så importere. Tror ikke din løsning fungerer. :) Men det er andre her, som kan mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.