Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter til Viglesdalen


Uluns2001

Anbefalte innlegg

Det er muligens ikke så mange som har endt opp i Viglesdalen, men det er alltid en del som går fra Haukeliseter til Ådneram/Lysebotn.

For et par uker siden snakket jeg med en kar på Nilsebu. Han hadde gått opp og ned i et strekk.

Hva er det egentlig dere lurer på?

Ruta er godt merket. Og beskrevet på turistforeningens sider.

Jeg kan muligens legge til at brua ved Hovaten er erstattet med ny, slik at det ikke er nødvendig å vasse her.

Det eneste jeg kan legge til, er at været i september ikke er helt til å stole på. Ta med varmt tøy, selv om dere risikerer å starte i sommertemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Haukeliseter - Lysebotn alene.

Jeg hadde hørt at Mostøl ikke var så interessant å besøke så jeg svingte av fra stien og gikk østover ved Krokvasstølen, langs krokvatnet og inn til Kaldevatn. Her hadde jeg håpet å treffe på reinsdyr, men jeg var litt for sent ute. Snøfennene her var fulle av spor og skitt så det hadde vert en del dyr her. De står gjerne på snøen når det er varmt.

Jeg lå i telt ved Kaldevatn og neste dag gikk jeg ned mot Krossvatn, langs Midtvatnet og Kringlevatnet.

Ved Krossvatn fisket jeg noen fine ørret til middag.

Sør for Krossvatn, der stien krysser Pøyleåa var det et fantastisk fiske. Fem flotte bekkerøyer i løpet av ca.10 minutter.

Jeg overnattet på Krossvatn, men gikk forbi Vassdalstjønn. Så lå jeg over på Hovatn.

Neste dag gikk jeg forbi Storsteinen og videre til Eiavatn. Storsteinen - Eiavatn går over et høyfjellsterreng som ser ut som et månelandskap. Lite faste holdepunkter hvis du ikke følger merket sti. Hovatn til Eiavatn er en ganske lang tur. Jeg husker ikke sikkert, men du må nok regne med minst 8 - 10 timer, kanskje mer.

Siste dagen gikk jeg fra Eidavatn til Nilsebu og videre ut Klegjadalen til veien ved Nilsebudammen.

Jeg startet en fredag morgen med buss fra Stavanger. Samme ettermiddag gikk jeg fra Haukeliseter og hadde lovet å være hjemme i Stavanger neste fredag. Det gikk greit. Fredag morgen tok jeg båten fra Lysebotn til Stavanger.

 

Hvis dere skal gå til Nes så er det sikkert lurest å gå fra Eidavatn til Nilsebu eller til Grasdalen og videre til Stakken.  Eiavatn - Nilsebu er en fin tur. Bare husk på at stien er lagt om og hvis du følger den gamle stien så kommer du for langt ned i Storådalen og kan få problemer med å krysse elva.

Stakken - Viglesdalen er også en helt grei tur.

Men jeg har ikke gått Eiavatn - Grasdalen - Stakken så jeg vet ikke hvordan denne turen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.