Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei og hå. 

Her har planene endret seg en hel del. La meg ta det fra der det begynte.

Etter vår tur i Øvre Dividal nasjonalpark satt vi kursen nok en gang til Kautokeino, her skulle det handles mat og få gjort alt klart til neste tur. Egentlig var planen å krysse Øvre Anarjohka nasjonalpark med kano, men siden vi lå litt på forskudd med opplegget bestemte vi oss for å utsette Anarjohkaturen et par uker og heller ta en skikkelig kosetur med kano på Enare. Vi satset på å skvulpe rundt omkring på de nordlige delene av Enare. Da vi var med startpunktet var det noen bæreetapper før vi kunne sjøsette kanoen på selve Enare. Da bæringen skulle begynne kjente jeg det røsket til i skulderen da jeg skulle løfte sekken, som selvsagt var fullpakket av allslags luksusmat vi hadde drømt om på turene tidligere. Jeg trosset smertene, men kunne etterhvert konstatere at smertene ikke ble bedre, heller værre. Vi slo leir og tok oss en lang prat i teltet. Hva gjør vi nå? Det fristet ikke å fortsette, tur skal være kos og en slik skulder ville mest sannsynlig sette et negativt preg på resten av Enareturen. Etter litt grubling ble det lagt en ny plan.   

Kort fortalt endte det med at turen ble avsluttet og vi bærte utstyret tilbake til bilen. Vi satte så kursen mot Grytøya utenfor Harstad. Her har vi et familiehus som tidligere tilhørte mine besteforeldre, ei lita perle og perfekt plass for å kvile litt. 

Så nå sittet vi her på Grytøya og tenker vi blir her til mandag eller tirsdag. Da har forhåpentligvis skulderen blitt bedre. Vi har kommet frem til at Anarjohkaturen utgår og vi satser heller på en ny tur i Dividalen og skal utforske de sørlige delene av parken. Når dette er gjort setter vi kursen hjemover og tar en toukers tur i Reinheimen eller noe sånt.

Det at Anarjohkaturen utgår er selvsagt litt trist, men for å være ærlig savner vi fjell eller litt høye fjell da. Dessuten frister det lite å kjøre hele vegen tilbake til Finnmark, det har blitt fartet en del der oppe i sommer. Anarjohka nasjonalpark vil alltid være der og den turen skal bli tatt på ett eller annet tidspunkt i løpet av livet. Men ikke denne sommeren.

Nå gleder vi oss til å ta det rolig her noen dager og så gleder vi oss veldig til en ny tur i Dividalen. Dessuten skal det bli veldig kjekt å få tatt en "langtur" i hjemtraktene. Jeg har allerede en liten plan om hvor vi satser på å prøve fiskelykken, men det kommer jeg tilbake til.

Snakkast!

blogger-image-1863153340.jpg
Berlingon parkert utenfor huset på Grytøya

blogger-image--176270.jpg
Slik utsikt kan vi like. Satser på å få fisket litt i sjøen før vi drar.

Vis artikkelen på bloggen
Annonse
Skrevet

Har vi en ny lettpakkerspire på gang her? ;)

Kjedelig når kroppen ikke vil. God bedring ja.

Skal forresten krysse Reinheimen andre uka i september. Er dere i området da?

Har en plan om et lettere (tur)liv, men får ta det litt etterhvert. Skal IKKE bli gramjeger, men en lettvekter:) Er lei av Bergans Alpinist 130 sekken nå, veier jo nesten 5 kg bare sekken:)

Meget mulig vi er i området andre uken i september, ikke helt avklart enda når og hvor. Vurderer også en tur i Skjåk almenning, mange spennende ørretvann der. Tiden får vise:)

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.