Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur i Eikesdalsfjella og Sunndalsfjellas ville natur

Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Turen startet ved Aursjøen og gikk fra vann til vann i fjellene mot Eikesdalen. Ved Inste Ramnhøa gikk jeg over fjellet og ned i Stordalen, og fulgte Stordalsåa tilbake til Aursjøen.

Første dagen kom tåka sigende litt etter at jeg startet. Da var det bare å finne frem kart, sjekke klokka og gå på kompasskurs frem til det lille vannet jeg hadde planlagt å sette opp teltet ved. Fremme ved vannet vaket fisken tett, og turen ble startet med fisk på første kastet.

Resten av turen var solen nådesløs, fisket godt (selv om fisken var mager), naturen vill og reinsdyrflokkene enda villere. Etter tre dager var jeg tilbake ved bilen med solbrent nakke og rennende sjokolade.

Her er en liten bildeoppsumering av fisketuren i fjellene mellom Sunndalen og Eikesdalen.

20140718-2397.jpg

Når tåka kommer sigende er det greit å kunne kart og kompass.

20140718-1689.jpg

Ekesdalsfjella bød på fisk på første kastet i et navnløst vann på 1200 moh.

20140718-2406.jpg

Ikke største fisken, men fin steikfisk.

20140719-1728.jpg

Morgenkaffe utenfor teltet på første teltplass. Solen skulle etterhvert bli ganske så nådesløs.

20140719-1831.jpg

Naturen er vill og terrenget krevende høyt i Ekesdalsfjella. Her utsikt mot nord og Sunndsalsfjella.

20140719-1833.jpg

Av og til sniker jeg meg med på bilder for variasjonens skyld. Er det dette som kalles selfie?

20140719-1844.jpg

Problemet med å bruke ting til det er brukt opp: Det blir alltid brukt opp på verst tenkelig tidspunkt. Som akkurat når en har slått opp vann og skal røre rundt i maten.

20140720-1895.jpg

Stordalen og Stordalsåa. Her er det mange fine stille parti for fluefiskeren, men fisken er liten og tynn.

20140718-1700.jpg

Mye av fisken i området var det vi kaller «skiftenøkler» (Stort hode og tynn kropp). Her er to fisker fra samme vann, og med samme vekt.

20140720-1901.jpg

Tørking av sokker etter et behagelig avkjølende vad av Stordalsåa.

20140720-1912.jpg

Ved Midlægervannet har fjelloppsynet liggende en analog romaskin for den som vil trene litt på turen.

20140720-2417.jpg

På vei ned Aursjøveien mot Sunndalen.

20140720-2419-2.jpg

Sommerkroppen 2014: Bygd for daglig bruk med sekk. Det er vel dette som kan kalles Redneck og Farmers Tan…

Vis hele artikkelen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.