+Bjarne H.S. Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Er det flere som har slitt med store mengder klegg/"blinding" i sommer? Når varmen og finværet kom i Nord-Finland i sommer så opplevde jeg en sann plage med store mengder klegg. Langt mer plagsom enn myggen kan være. Kleggen beit rett gjennom anorakken som jeg trodde ville beskytte meg. Vi snakker ikke om en eller to, men et tosifret antall klegg som kretset rundt meg hele tiden etter å få tak i blodet mitt. I varmen var det rimelig slitsomt å forsøke å holde disse krypene på avstand. Det var aller verst når sola stekte, da var de som hissigst. Det var flere arter klegg jeg slåss mot. Bildet viser en av de som var vanligst. Hørte at det var nevnt på radio at vi hadde en kleggsommer. Jeg kan i allefall skrive under på det. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Ser at jeg ikke er alene om å ha opplevd mye klegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn J Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Nordpå har det definitivt vært i overkant mye klegg enkelte steder: http://www.nordlys.no/nyheter/article7471451.ece Sol og varme er visstnok idealforhold for kleggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trape Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Ser at jeg ikke er alene om å ha opplevd mye klegg. Du er ikke alene om det, nei! Heldigvis varer det ikke så lenge. Nå ser jeg nesten ikke klegg. Forøvrig en flott turblogg du har. Fantastiske bilder 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsnoob Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Nordpå har det definitivt vært i overkant mye klegg enkelte steder: http://www.nordlys.no/nyheter/article7471451.ece Sol og varme er visstnok idealforhold for kleggen. Vi har hytte der ovennevnte artikkel er fra, og onkelen min kan bekrefte at det har vært/er kleggår nord for Tromsø på Ringvassøy. Etter 1 minutt utendørs var hele leggen dekket av klegg. Men regner med at det roer seg ned, skal dit den 6.august så krysser fingre og tær! Vi får være glad for at det kun er hunnene som stikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Standal Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Ja det har vært ekstremt me klegg. E bosatt på ringvassøya, så vi har fådd gjennom gå Det e no rolig no da så det bærre gått Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg tror jeg må har vært ekstremt heldig. Hittil i juli har jeg vært på Altevatnet, Senja, Kvaløya, Skardalen i Kåfjord og nå sist i Manndalen. Tror jeg har tatt knekken på 4-5 klegg. Fluer og mygg har også vært nærmest fraværende. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutfant Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Hadde samme erfaringer med uvanlig mye klegg etter en tur i Pasvikdalen i juli. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Traff en del av de i femundsmarka. De dukker opp når det blir veldig varmt vær. De svermer så vidt jeg vet mest i 2-3 uker. Mendukket opp et par stykker i nordmarka forrige dagen, ikke mange. Trodde de var ferdig for sommeren her nære oslo siden det har vært varmt så lenge. Ellers ikke vært så mye innsekter egentlig i ferien. Litt mygg så klart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg har vært forskånet for klegg her sørpå, men har nattopp hatt ei uke i Nord-Trøndelag. Der var den usedvanlig tallrik. Gamle skaufolk mente at det var langt mer enn vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maritmor Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg har bevegd meg en del i indre Akershus denne sommeren, og det har vært usedvanlig mye klegg de aller fleste steder. Håper den gir seg snart for det er ugreit for alle, men spesielt for ungene, som nesten blir fullstendig oppspist. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
raggsokk Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Var tidvis sinnsykt mye klegg i Børgefjell for ei drøy ukes tid siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teddy Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Noen som vet om det fortsatt er mye klegg i nordmarka nå? (østlandet) Var der for en måned siden og da var det ille. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Var ille med klegg i nord i år ja. Heldigvis så fungerer Insect Shield plagg mot kleggen også. Jeg hadde en Simms NFZ skjorte og kameraten min hadde en Exofficio nettingjakke. Han fikk vel kun ett bitt gjennom jakken og jeg fikk ingen gjennom skjorta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindap Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Vi hadde en del klegg i Tufsingdal (Femundområdet), men ikke i 2-sifrede antaller. Under det varme været hadde vi forholdsvis lite mygg. De ble mer agressive da regnet kom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.