Trevv Skrevet 23. juli 2014 Skrevet 23. juli 2014 Hei Har kjøpt meg ei tikka t3 6,5x55, første rifle for en fersk jeger. Skulle teste hvordan 6,5mm pussepropper funka i løpet, men de gikk veldig veldig trangt. Må ta i ganske bra for å dytte de gjennom med pussestanga. Ble i stuss hvorfor de gikk såpass trangt, og begynte å lure litt ifht. kaliber. Mange må jo gjerne ha større propper enn kaliber har jeg lest!... Løpet står merket(inngravert) med 6,5x55, men ble likevel litt i tvil. Forsøkte å sjekke med en 6,5 patron med kule i om kula gikk inni løpet. Testa forfra, men fikk ikke hele kula inni løpet, stoppa liksom 5mm fra overgangen mellom prosjektil og patron. Nå er jeg faktisk litt redd for å fyre av rifla første gang (skal på banen om et par dager). Er det bare en nybegynner som ikke forstår dette her, eller kan det være noe i skepsisen min? Håper seff at jeg bare er "paranoid". Siter
Sig Man Skrevet 23. juli 2014 Skrevet 23. juli 2014 Pussepropp utenolje på er treg. Og kula skal ikke kunne gli inn i løpet!! Kan du kamre en 6,5x55 patron, så gåt d sikkert greit 1 Siter
sherpa Skrevet 23. juli 2014 Skrevet 23. juli 2014 Det er bunnen av rillene i løpet som holder 6,5 mm. mens toppen av de noen hundredeler mindre. Derfor går ikke kula inn i løpet uten et skikkelig spark i baken. Hvis man ser på ei kule som er skutt gjennom løpet vil man kunne se merker etter rillene. Det går nok bra, lykke til. Siter
Skee Skrevet 24. juli 2014 Skrevet 24. juli 2014 Står det 6.5x55 på geværet, står det 6.5x55 på patronen og går den i kammeret så er du trygg Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.