Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har kjøpt meg ei tikka t3 6,5x55, første rifle for en fersk jeger. Skulle teste hvordan 6,5mm pussepropper funka i løpet, men de gikk veldig veldig trangt. Må ta i ganske bra for å dytte de gjennom med pussestanga. Ble i stuss hvorfor de gikk såpass trangt, og begynte å lure litt ifht. kaliber. Mange må jo gjerne ha større propper enn kaliber har jeg lest!... Løpet står merket(inngravert) med 6,5x55, men ble likevel litt i tvil. Forsøkte å sjekke med en 6,5 patron med kule i om kula gikk inni løpet. Testa forfra, men fikk ikke hele kula inni løpet, stoppa liksom 5mm fra overgangen mellom prosjektil og patron. Nå er jeg faktisk litt redd for å fyre av rifla første gang (skal på banen om et par dager). Er det bare en nybegynner som ikke forstår dette her, eller kan det være noe i skepsisen min?

Håper seff at jeg bare er "paranoid".

Annonse
Skrevet

Det er bunnen av rillene i løpet som holder 6,5 mm. mens toppen av de noen hundredeler mindre.  Derfor går ikke kula inn i løpet uten et skikkelig spark i baken.  Hvis man ser på ei kule som er skutt gjennom løpet vil man kunne se merker etter rillene.  Det går nok bra, lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.