Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamasjer


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har planer om å kjøpe nye vintergamasjer og lurer på om noen har noen meninger.

Tenker selv på enten Outdoor Research X-Gaiter eller Norrøna Klatregamasje i Gore-Tex.

Skal ha de utenpå skistøvler med 75 mm tupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv norrønna gamasjen i goretex og er ikke særlig fornøyd. For det første løsnet forstermningen på innersiden av gamasjene veldig fort og for det andre er innfestingen av strikke lagd slik at når den løsner (og det gjør den...) så kan man ikke sy den på igjen uten en VELDIG kraftig symaskin.

Har nettopp kjøpt bergans sine gamasjer. Ser ut som om løsningene på disse er bedre enn Norrønna sine + at de er betraktelig lettere (og 300 kr billigere....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintergamasjer bør være i bomull, og feste til strikk på Norrøna sine kan du bare glemme... Det løsner etter få turer. Sy på et web-bånd i løkke på hver side, og tre strikken gjennom denne. Fest web-båndet skikkelig - på innsiden...

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et lite spørsmål. Min sønn trenger vintergamsajer til skistøvlene sine, Fisher. Dette er en litt mere moderne/sporty støvel. Jeg kan ikke se at det er mulig å feste gamasjene forran på støvlene. Vanligvis må man feste dem i skolissa eller i en egen festeanordning som ofte følger med støvlene. Men ingen av disse 2 tingene er altså mulig på disse støvlene. Så hva gjør vi da???

*Finnes det feks gamasjer som er konstruert annerledes slik at den ikke trenger denne fremste festeanordningen?

*Jeg ser også at jeg kan ta noen strikk og legge rundt støvel-typpen (den går i et spor under såla, så den saken er forsåvidt greit), ser greit ut men er selvsagt ganske himme-snekra og usolid. Må i så fall ta med noen ekstra strikk, regner med det blir forbruksvare (andre forslag?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt På Tur

Bruker du skoovertrekk i tillegg, så blir ikke festet i forkant så kritisk, -foretrekker denne løsningen selv og bruker da gjerne en rimelig bomullsgamasj. Kan ev forsøke med en skolisse rundt skoen som festet hektes i, men mulig det glir for høyt opp på støvelen ?

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har selv outdoor designs sine raptor-gamasjer og er svært tilfreds med dem. De sitter trangt og godt på, noe jeg liker da jeg slipper å hekte dem eller buksene fast i stegjern. De har også et kraftig bånd rundt foten og ikke en slapp strikk som ryker etter et par gangers bruk. Mine forrige fra lillsport hadde også den fine funksjonen at de revnet helt da jeg såvidt var borti med et stegjern. Jeg har riktignok klart å stikke hull på de nye også en gang men med et gore repair set ble de gode som nye igjen. Jeg kjøpte mine på vpg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.