bjoern Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Er det noen som har erfaring med hvor lenge stekt bacon vil holde seg på en fjelltur ? Skal avgårde på en 5 dagers tur og tenkte å steke bacon og ta med i små porsjonposer til å ha sammen potetmos. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Hva med å steke baconet før dere drar? Bør holde noe lenger, men tror ikke holdbarheten økes vesentlig. I den varmen som er nå ville ikke jeg satset på mat som må/bør oppbevares kjølig. Under kjøligere forhold har jeg kjøpt slik mat på siste butikk før startsted. Oppbevart så kaldt som mulig, og spist opp i løpet av 2 dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjoern Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Hadde tenkt å steke på forhånd for å gjøre det enkelt. Tar bare med en kaffekjele til å varme vann i . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
famjsv Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Stek dem i kaffekjelen, da vel... Da får du fett til mosen også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Da9 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Bruk chorizo-pølse istedet. Det er spekepølse og takler varme og har bedre holdbarhet. Kutt og stek den godt og sleng den oppi i mosen. Foretrekker BBQvarianten de har på coop extra 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Bacon holder seg lenge i sekken. Hvis jeg skal på tur, tar jeg baconet ut av plastiken og pakker den inn i matpapir før jeg putter det i sekken.Hvis du kjøper bacon av god kvalitet, kan det holde seg ett par uker i sekken. Jeg kjøpte en pakke i dag, og merket meg at holdbarhets datoen var 29.september. Altså mer enn 2 måneders holdbarhet i kjøleskap. Dette baconet vil uten problemer holde seg ei uke eller mer i sekken... 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klingen86 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Har hatt med bacon på ukesturer uten noe problem. Skjærer pakken i 2 og steker den ene og pakker den andre i en pose og sparer til neste dag. Dette er hvis du passer på å kjøpe røkt og saltet bacon vell og merke. Disse produktene holder svært lenge i normale temperaturer. Billig bacon som er tilsatt røyksmak i saltvann eller noe i den duren fungerer ikke like godt. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Bacon holder seg lenge i sekken. Hvis jeg skal på tur, tar jeg baconet ut av plastiken og pakker den inn i matpapir før jeg putter det i sekken.Hvis du kjøper bacon av god kvalitet, kan det holde seg ett par uker i sekken. Jeg kjøpte en pakke i dag, og merket meg at holdbarhets datoen var 29.september. Altså mer enn 2 måneders holdbarhet i kjøleskap. Dette baconet vil uten problemer holde seg ei uke eller mer i sekken... Det er vel en viss forskjell på bacon der kjølekjeden og vakuumpakningen ikke brytes og bacon som åpnes og oppbevares i romtemperatur eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Det som er problemet er at bacon ofte blir sprøytet fulle av vann før de pakkes igjen og legges i butikkhyllene. Dette for å lure deg og meg til å betale kilopris for vann. Og dette gjør at baconet ofte begynner å lukte og rett og slett blir sleipt inne i plasten etter ett par dager i varmen. Jeg har merket at hvis jeg tar det ut av plasten og pakker det inn i matpapir noen dager før turen , og lar det ligge i kjøleskapet slik ett par dager, så tørker det ut litt og blir fastere i fisken. Og da kan de ligge lenge i sekken uten å bli skjemt. Det er noe av det samme som skjer når man lar ett slakt henge om høsten for å få en tørkehinne. Det beskytter mot bakteriedannelse. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klingen86 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Det som er problemet er at bacon ofte blir sprøytet fulle av vann før de pakkes igjen og legges i butikkhyllene. Dette for å lure deg og meg til å betale kilopris for vann. Og dette gjør at baconet ofte begynner å lukte og rett og slett blir sleipt inne i plasten etter ett par dager i varmen. Jeg har merket at hvis jeg tar det ut av plasten og pakker det inn i matpapir noen dager før turen , og lar det ligge i kjøleskapet slik ett par dager, så tørker det ut litt og blir fastere i fisken. Og da kan de ligge lenge i sekken uten å bli skjemt. Det er noe av det samme som skjer når man lar ett slakt henge om høsten for å få en tørkehinne. Det beskytter mot bakteriedannelse. Dette er nettopp dette røykvannet jeg refererer til. Billig bacon er fylt med dette for å få røyksmak og for å heve kilos prisen. Dette er kjøtt som ikke er røkt og saltet på vanlig måte men en hurtigmetode for å simulere røyk og saltsmaken. Hvis du skal ha bacon i sekken en uke og vil være sikker då styr unna det, for dette kjøttet forderver nesteb like fort som kjøttdeig!! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjoern Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Her var det mye "matnyttig" Går for kvalitetsbacon og sattser på at det går bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Vanlig bacon får saltvann, og sikkert noen flere kjemikalier, sprøytet inn i seg. Så dusjes det med noe brun væske som er en slags konsentrert røyk. Hvis du skal ha godt bacon så bør du kjøpe tørrsaltet bacon som er røkt i en røkeovn. Dette får du bare hos slakterforretninger som lager dette selv eller i spesielle butikker. Det koster "en arm og et øye", men smaker bedre og holder seg bedre. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Gjør det selv... http://godtsuntogbillig.blogspot.no/2012/12/bacon-lakesalting-torrsalting-speking-hjemmelaget.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mørkeblå Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Finnes bare en type baceon. Og det er Skogsbacon! Se etter de mektige fyldige tjukke skivene. Holder fint til du åpner den. Da forandrer fargen litt over 1 dag men er like god syntes jeg Ingen ting slår egg og bacon til frokost på fjellet. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HannKatta Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ingen ting slår egg og bacon til frokost på fjellet.Husk å krydre med fluer og mygg til maten... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Bacon holder lenge. Men en chorizo eller salamisnabb er og fint. Kan brukes både sompålegg og stekes lett til potetmos. Steker man de mye blir de beske. Svak varme bare så de får en tynn skorpe og blir varme. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ybysos Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Her pleier det gå i spekeskinke istedet for bacon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omnilite Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Jeg fryser Baconet før jeg drar i pakkene de kommer i slik at jeg tar det med i frossen tilstand. Disse kan pakkes inn i noe som isolerer, f.eks litt avispapir, deretter i en pose og så inn i noe ekstra klær, eventuelt en mini glidelås softkjøleboks. (avisene+posen evt. kjøleboksen fanger kondensen slik at det ikke blir fuktig i sekken). Da tar det sikkert to dager før baconet når omgivelsestemperatur. Jeg kjøper bacon i forpakninger som er store/små nok til to dager, åpner en pakke ene dagen, pakker det i pose og tar resten neste dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
subishi Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Jeg hadde med rødvinssnabb i fjellet denne sommeren. Tok ikke sjansen på vanlig bacon pga. ekstrem varme. Steiker man snabben 1 min på primusen får du fram smakene bedre. Som baconmann ble jeg overasket over hvor godt dette egentlig var. En pølse kan kjøpes på Rema til 50kr og varer fint 5-6 dager. Min nye turfavoritt! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.