Gå til innhold
  • Bli medlem

Østre Torfinnstind --> Midtre uten rapellering?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei hei!

Jeg lurte på om det er mulig å omgå hammeren ned fra Østre Torfinnstind (mot Midtre) i sørsida. Er det noen som har en følelse av at dette kan være mulig? Jeg er ganske innstilt på å gå et godt stykke ned i sida hvis det kreves. Har hørt rykter om at Skogheim har funnet en rute der...

Annonse
Skrevet

Jeg er ikke rette mann til å svare, men det er kanskje bedre enn ingenting:

Torfinnstindene har mange renner som går nedover fra toppene, ikke minst fra Østre. En gang jeg var der i tåke og snøvær bommet jeg faktisk flere ganger på det som er den rette renna ned. Da kom jeg ned i renner som gikk lenger mot vest (som jo er mot den Midtre). Disse endte dessverre i små stup. Det kan jo hende at man kan ta seg langsetter vestover ved å forsere de små ryggene som går mellom rennene, men disse kan nok være luftige. Hvis Skogheim har klart det så er det sikkert mulig, men husk at han er en barsking som har vært ute en sommerdag før. Kunne vært moro å gått opp og prøvd seg frem litt...

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg har sett på bilder og kart at det bør være muligheter for å rote litt nede i sørsida - jeg har på følelsen av at mange velger å rapellere her fordi de har tauet i sekken fordi de likevel skal traversere hele ryggen...

Gjest Anonymous
Skrevet

På bildet ser det ikke helt håpløst ut, men det er vel ganske vanskelig å vurdere ut i fra det!

Ellers må jeg si du er utrolig flink til å oppdatere siden din Kim, fantastisk å kunne se bilder fra nye turer hver helg! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som har gått opp renna mellom Østre og Midtre, eller vet noe om forholdene der? Den ser jo ikke umulig ut, men den virker ganske dyp og er vel kanskje veldig rasfarlig?

Skrevet

Jeg gikk hele torfinnstindtraversen for 10 dager siden, og på vei ned igjen studerte jeg denne renna med kikkert. Ikke f... om jeg ville gått opp/ned dit. Løse stener og flere våte hamre.

Det må da være mye enklere å ta med seg en 15-20 meter taustump, en sele, en åtter og en prussik. Ikke mye ekstra vekt det. Jeg så en som gjorde det. Han firte seg ned fra østre, lot tauet henge, sprang bort på midtre og vendte tilbake til tauet som han klatret med en prussik som sikring.

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Gikk Torfinnstindene og ryggen videre til Gjendebu for noen år siden. Var redd jeg hadde med for få slynger til rapellen og gikk derfor østre, midtre, tilbake til østre, ned renna igjen og lia bort til vestre. Brukte over 10 timer til jeg var nede fra vestre, - hadde trolig brukt ca halvparten om jeg hadde rapellert. Lia var mildt sagt tunggått og rufsete. Måtte også langt ned for å komme fram. Frister ikke til gjentakelse !! Var framme på Gjendebu etter ca 20 timer, - med rapell burde det gått på under 15.

PS ! Husker ikke om det er en eller to rapeller !

knut

Gjest Anonymous
Skrevet

Men Knut, husker du hvordan du kom deg fra Østre til Midtre??

Skrevet

Espen: Hvorfor skal du på død og liv unngå klatringen/rappelleringen? Du har tydeligvis tenkt å bestige alle 2000-meterne og da er klatring (en del vanskeligere enn Torfinnstraversen fra Østre til Midtre) helt nødvendig. Hvis du har tenkt å bestige alle alene forstår jeg at du vil prøve i det lengste, men det klarer du nok ikke uansett :D Du burde lære deg å bruke klatreutstyr (hvis du ikke kan). Det er spennende og turene blir mye kortere og mindre kronglete. Ferdsel på breer er forøvrig enda mer besparelse. Dette var ikke ment som kritikk, men bare en tanke som slo meg 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt Kim, men jeg synes halve moroa er å kunne skue opp mot en topp og tenke: "Den toppen er for vanskelig for meg, foreløpig i alle fall" Alt er litt mer spennende nå som jeg ikke kan klatre forestiller jeg meg. Jeg er også litt redd for å bli hekta på klatring, og dermed går fjelltopper som Lomseggi og Leirhø meg hus forbi.

I stedet kan jeg bruke hele vinterhalvåret på å tenke på fantasiomgåelser av Halls hammer, en lett rute opp på Skarstind en genial rute opp på Storen som ikke krever klatring (tulla!) osv. Slik kan jeg sitte og studere kart og bilder og beskrivelser, og dermed føle meg som en liten pioner.

Noe av det morsomste jeg kan tenke meg må være å omgå et klassisk sikreparti, da lurer jeg på en måte alle klatreviktigperene! Tenk så morsomt det må være å kravle opp renna til skaret mellom midt- og østttoppen, mens klatrerne fikler med rappellåttere og må opp igjen for å løsne rappelltauet!

Så passerer jeg uten en mine, og på spørsmål svarer jeg: "Nei, det gikk da greit nede i sida, der!"

Skrevet
en genial rute opp på Storen som ikke krever klatring (tulla!) osv.

Da jeg var på Storen i 2000, traff jeg på to karer som faktisk fortalte at de visste om en rute på nordvestsiden av Storen som ikke krevde sikring. :? Hvis den finnes, er det egentlig rart at den ikke er nevnt noe sted. Har aldri lest om den ruta, hverken før eller etter jeg traff de karene.

På Falketind for noen år siden, ble vi nådd igjen av en sprek kar som nærmest jogget opp den siste stigningen til toppen. Vi satt utslitte på toppen, og der kom han uten sekk! :wink: Han hadde nærmest tatt det som en treningstur! Vi var rimelig imponerte og spurte hva han drev med. Det viste seg at han løp maraton, og at han nå hadde begynt å bestige alle 2000-meterstoppene for 2. gang. Men noe annet han fortalte som også sjokkerte meg litt, var at han stort sett alltid hadde gått alene og at han aldri hadde hatt med sikringsutstyr! :)

Så det er nok mulig Espen, men er vel ikke å anbefale!

Nils

Skrevet
Da jeg var på Storen i 2000, traff jeg på to karer som faktisk fortalte at de visste om en rute på nordvestsiden av Storen som ikke krevde sikring. :wink: Hvis den finnes, er det egentlig rart at den ikke er nevnt noe sted. Har aldri lest om den ruta, hverken før eller etter jeg traff de karene.

Ruta fra Mohns skar krever ikke sikring for klatrekyndige personer. Den er gradert med grad 2 og inneholder ingen særlige utsatte partier, men selvfølgelig kan du hoppe rett i grava der hvis du vil. Ruta er ingen barnehageløype, men vi klatret opp der helt greit uten sikring.

Det største problemet er å komme seg til Mohns skar. Slingsbybreen har smeltet mye tilbake og store sva har blitt avdekket. Sikkert ingen enkel sak å gå opp der uten tau. Ruta fra Skagastølsryggen eller Styggedalsryggen er klassiske klatreturer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.