Populært innlegg +Tom42 Skrevet 11. juli 2014 Populært innlegg Skrevet 11. juli 2014 (endret) Mine tidligere bidrag i serien "Gjør det selv" - Utskilt fra Fiaskotur - lage spade - Solid feste for GPS - Utskilt fra Fiaskotur: - lage truger - Alternativ til fluevest - "fluesmekke" - Tommetrix - Fingerbøl" #################################################### Lett feltkjøkken 167 gram En kveld jeg var ferdig med å male og sto med et rimelig tomt 10 liters Drygolin malingsspann i lanken, fikk jeg en ide. Her har jeg et flott materiale til bla et feltkjøkken. For å slippe alt griseriet med å fjerne malingsrester hentet jeg litt ved og tente på, og snart brant det lystig, særlig da jeg la den på siden slik at mer luft kom til. Etter en halv time var et svartbrent spann klart til bearbeiding, og etter en omgang med blikk - og vanlig saks eller vinkelkutter, hadde jeg et stort stykke tynt og lett stål. Og akkurat dette blikket har en stor fordel fremfor både aluminium og metall i gassbokser til primuser, de tåler varme. Når de er brent eller glødet er de lettere å bearbeide - også med vanlig saks. Bilde nr 8. Ikke bruk metall som aluminium, eller gassboksen til høyre på bilde nr 8. Det er riktignok en stund siden jeg prøvde dette metallet, men det brant opp. Gassboksen til venstre og andre spraybokser duger, og selvfølgelig hermetikkbokser. ___________________________________ Utgangspunktet for ovnen var kaffekjelen med diameter 12,5 cm. Ovnens mål ble derfor: Endestykkene 11 x 11 cm. Langstykke1: 11 x 11 x 14. Langstykke 2: 11 x 11 x 13 Dette for at de skal passe i hverandre når de er demontert. Grunnen til at jeg har laget ovnen litt lengere er fordi jeg slipper å bryte ved så kort, og så blir det mer luft, og passer bedre til stekepanne. Pga vinkelknekken på 2 cm må lengdestykkene da være på hhv 18 og 17 cm. Arbeidsbeskrivelse: 1. Vha vinkel riss opp alle målene på platen og klipp ut. 2. For å knekke vinklene (2) cm bruker en metallplate se bilde nr 1. Den plasseres ca en cm utenfor arbeidsbordet slik at det blir lett å knekke blikket ved hjelp av (vha) en hammer. (Bilde nr 1) 3. Deretter riss opp et rutenett 1,5 x 1,5 cm for luftehullene. I utgangspunktet skal hullene være 10 mm i diameter, men det er lettere å bore først med et 6 mm bor. Deretter borer jeg opp med et 8 mm bor, snur blikket og hamrer gradene flate. Så borer jeg opp med et 10 mm og hamrer ut gradene igjen. Mellom de store hullene borer jeg ut 6 mm huller. Best resultat får jeg ved å bruke en søylebormaskin, men en drill holder i massevis. Tilslutt klipp alle hjørner og la dem få en omgang med filen På bilde nr 2 vises ovnen ferdig. i frontendestykke borer jeg først hull slik at det blir lettere å klippe åpning til ved ilegget. Deretter klipper jeg nedenfra et hull for trekkens skyld, men sparer en kant for stabilitetens skyld. Avstanden opp til brenneristen er ca 4 cm. I lufterommet legger jeg også fuktig ved til tørk. 4. For å holde det hele sammen bruker jeg 8 stk 3,5 mm plateskruer. Bruk litt lange skruer 19 mm lange. Da blir de litt letter å finne igjen om du mister dem på bakken.. For å slippe å skru med en skrutrekker, sager jeg av hodene med baufil og tar vekk gradene vha en fil. Så skrur jeg fast en 3 mm vingemutter i skrustikka (bilde nr 3) og gløder den med en gassbrenner slik at diameteren utvides. Slår så inn skruen og lar alt avkjøles. Skruen sitter da helt fast. Bruk en fil til å forme spissen igjen. Fordelen med vingemutterene er at det er lettere å skru med valne fingre, og at de er lettere å finne igjen. Orange fargen jeg har brukt er kun for fotoets skyld. Fargen blir borte ved bruk. Når du skal bore opp hull til skruene, hold stykkene godt sammen og bor et 2,5 mm hull gjennom "knekken på langsidene og front og endestykke. Bor så opp hullene i "knekken" (de utvendige hullene) med et 4mm bor. Slik at det blir lettere å skru dem sammen. 5. Tilslutt lager jeg en åpning på en av langsidene for å kunne legge ved også på tvers. 6. Bilde nr 4. Og helt til slutt mål ut brenneplaten og bor "1000" hull i den. 7. Så er turen kommet til prøvebrenning med og uten kjele. Og har du laget nok luftehull brenner den bra - også når kjelen står på. (Bilde 5 0g 6) 7. Bilde 7 viser ovnen demontert. Da skjønner du letter hvorfor en av langsidene må være litt kortere. Igjen husk: At alle skarpe kanter har fått en omgang med fil. ________________________ Ps. Ett biprodukt. Flammesprederene kan være lett å miste om du ikke har sikret dem med en ring. Blikket som er brukt til ovnen er også lett å forme til reservespredere. Kjekt å ha------- Endret 15. juli 2014 av torø 10 Siter
+Tom42 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Skrevet 15. juli 2014 Jeg har nå luket ut en del småfeil og håper at produktet er blitt bedre. Siter
+Tom42 Skrevet 22. september 2014 Forfatter Skrevet 22. september 2014 En modifikasjon av feltovnen. Utgangspunktet. På bilde nr 2 vises ovnen ferdig. i frontendestykke borer jeg først hull slik at det blir lettere å klippe åpning til ved ilegget. Deretter klipper jeg nedenfra et hull for trekkens skyld, men sparer en kant for stabilitetens skyld. Avstanden opp til brenneristen er ca 4 cm. I lufterommet legger jeg også fuktig ved til tørk. #################################### Ved test av ovnen i sitt rette element, ble avstanden fra brennplaten til toppen på 4 cm altfor liten. Dette skyltes det enkle faktor at vier og einer ikke er rette og jevne som de trestykkene jeg brukte hjemme i haven. Først fjernet jeg brennflaten helt. Men satte den raskt på igjen ca 1 cm over bakkenivå, slik at brennkammeret ble på 10 cm. Grunnen til at jeg beholdt brennnflaten var at da kunne jeg flytte ovnen uten at bålet ble igjen på bakken. Ikke minst er dette nyttig når vinden dreier. Ovnen fungerte helt perfekt. Tente opp vha en brikett, og la på ved. Det var helt unødvendig å blåse, fordi flammene hadde sine rammer. Fordi veden er såpass krokete er det heller ikke nødvendig å ha et ilegg på siden. For å holde styr på skruene ofret jeg en liten bit av et liggeunderlag, og "skrudde" skruene inn i det. Siste bilde viser at det er nok ved, også til litt lettsindig kosebål, 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 23. september 2014 Skrevet 23. september 2014 Kult prosjekt. Nå er det bare å bestille noen titaniumplater og lage en superlett versjon Siter
Dag G - Evje Skrevet 23. september 2014 Skrevet 23. september 2014 Supert. Og kommer en over tregrensa og ikke finner ved så kan en jo bruke de fire platene til snøankere..... Siter
+Tom42 Skrevet 5. november 2014 Forfatter Skrevet 5. november 2014 Kult prosjekt. Nå er det bare å bestille noen titaniumplater og lage en superlett versjon Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.