Gå til innhold
  • Bli medlem

Merkelege fjell i Norge!


Stuttjukken

Anbefalte innlegg

Her kan de skriva om merkelege fjell i Norge, gjerne med bilete. Det kan dreia seg om utsjånad, bergart, myter og segner, raritetar, m.m.

http://www.stoelsheimen.no/galleri/vik/c/pages/Raudberget-2.htm . Trykk på linken.

Biletet er teke 2/8-95, etter eit kolossalt torevêr som heimsøkte Stølsheimen aust og Vossefjella.

Difor den dystre stemninga i biletet.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, geologi er fascinerende! I visse områder varierer berggrunnen markert og skarpt adskilt over korte avstander.

Fx fra Søre- til Store Surtningsue, der man passerer flere tydelig varierte bergarter over en kort strekning. Ikke bare varierer farge og struktur, men også fra svaberg, via grovsten til småstensur og gruspregede arealer. Skulle gjerne visst mer om slikt!

Vedlegger et bilde fra nordryggen på Midtre Tverrbotntind/2151, der brått en smal streng av porøs, lysegrå og nesten pimpsteinsliknende sten, skjærer på tvers av fjellryggen gjennom den ellers mørke sprengstenen. Strengen er i tillegg storstenet og delvis svapreget, mens omliggende stenrøys er markert mer fingranulert, frostsprengt og helleformet. Merkelige greier. Man kan undres hvordan slikt blir skapt, og senere kommer for en dag... :wink:

post-51-133474404643_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye merkelig stein og fjell å se rundt om i fjellet ja. I sommer ble jeg veldig fascinert av Veobrehesten (2185), et morsomt fjell innunder Leirhø (2330).

Det er flere steder en kan se rødt fjell i Jotunheimen, men det største innslaget er vel å finne i Veobrehesten. Ikke nok med at nesten hele fjellet er rødt, noe som er minst like spennende er den store stripa med mørkt fjell som skjærer opp fra breen på den østlige toppen. Denne sees godt på et bilde som Erling la ut i sommer (til høyre i bildet):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1071

Merkelig var det å stå rett øst for toppen på Veobrehesten og samtidig ha østveggen på Leirhø i bakgrunnen:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1014

Og fra østtoppen ser hovedtoppen på Veobrehesten slik ut:

post-42-133474404701_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å være bombesikker på at eg hugsar rett, tenker eg å nevne litt om hårteigen...

om det ikkje er nok at han ligg der som ein knott mitt oppå hardangervidda, så er han faktisk eldre enn fjellet han ligg på... ifølge geografiundervisinga på ungdomsskulen vart fjellet skuva opp dit under danninga av den kaledonske fjellkjedefoldinga (dvs då vi kolliderte med grønland), og sidan har altså hårteigen lagt oppå bergartar som er yngre enn han,,,

så kan ein jo spørje seg om hårteigen er ein han,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, den stripen på 2151 kan jeg ikke huske.

Men jeg husker da jeg var på Nordøstre Stornubben, gikk opp fra Hindflyene. Der var det et svært felt med sånn rødberg ved siden av et svært felt med hvite steiner. Det var ganske merkelig!

Artig å se bilder fra toppen av Veobrehesten, djevelens to røde horn på Veobreen. Jeg lurer på hvordan jeg skal komme meg opp dit. :roll:

Har dere forresten lagt merke til denne enorme furen i Dumhø-massivet?

Bildet er tatt under nedstigning fra Storgrovhøene med Heimre Illåbreen nede i bunnen. Ser ut som en av de gamle jotnene har gått amok med øks.

post-436-133474404743_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bidra med et par bilder fra Veggfjell i mitt nærmiljø på Løvøya. Bildene er fra Røverstien, en smal hylle midt i en ca. 50 meter høy loddrett vegg som stuper rett i havet like ved Jesusbukta. Det er jo fjell dette også, selv om dette med rette kan kalles fjærestein. Området er sporadisk besøkt av klatrere, men her er mye løst fjell. Mister man fotfestet, er det bare å hoppe i havet for den øvede stuper. Bildene er tatt grytidlig om morgenen

post-480-133474404756_thumb.jpg

post-480-133474404778_thumb.jpg

post-480-133474404798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.