Gå til innhold
  • Bli medlem

Tordenvær i fjellet?


ØysteinT

Anbefalte innlegg

Jeg tror at lynet uansett søker seg mot høyeste punkt. For lenge siden har jeg har lest en fortelling fra noen her på fjellforum om at han var høyt på/nær en topp og håret hans reiste seg opp pga tordenvær.

 

Så ja, jeg tror du må unngå å være høyeste punkt i lang omkrets når det tordner på fjellet. Teltet er ikke noen faraday-bur, siden den ikke er omringen av metall og bør dermed ikke gi noen beskyttelse.

 

Edit: Denne tråden inneholder en del info:

http://www.fjellforum.no/topic/3293-lyn-og-torden/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Verste historien om tordenvær i fjellet hørte jeg fra en som hadde klatret via-ferrata i Dolomittene i Italia i voldsom torden. Det tordnet selvsagt ikke da de startet!

 

Det var som å klatre på lynavledere.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den idylliske fjellturen, midt i hjertet av Trollheimen,

fikk en brå slutt for familien på fire.

På 1100 meters høyde ble familien slått i bakken av lynet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/de-var-livredde-der-oppe/a/23252271/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/familie-paa-fire-truffet-av-lynet-i-soer-troendelag/a/23252098/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble sittende på en fjellhylle ca 200 meter under toppen på Tythøa på Sæterfjellet når være kom. Det overrasket oss litt, fordi værmeldingen på fredag sa sjanser for torden fra kl 18 og til 20ish, mens vi fikk det over oss rundt kl 13... 

 

post-4100-0-24016000-1405334065_thumb.jp

Vi rigger oss til for lunsjen, ca i 1600 meters høyde, når vi hører de første tordenskrallene.. 

 

post-4100-0-05919400-1405334082_thumb.jp

Utsikten mot Storbrean. 

 

Det tordnet rundt oss på alle kanter så vi bare ble sittende der vi var. Regn og hagl. Vi så det slo ned i et par topper rundt oss - bl.a. østtoppen på Raudhøa. Ble vel sittende der i to timer nesten, siden vinden forandret retning og de skikkelig møre skyene vest for oss en liten stund begynt å bevege seg tilbake mot oss.... 

 

(kommer en skikkelig turrapport senere :) )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt tur til Finse med 3,5-åringen i morgen, men det er jo meldt lyn mellom 12 og 18, vi ankommer 20.30... Sitter og lurer på om jeg skal avlyse eller ikke? Noen erfarne fjellfolk som vil fortelle meg hva de hadde gjort? Vi skal ligge i telt, tåler fint regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ein på tur i finvær, må ein godta at det er meldt moglegheiter for torden. Det har vorte meldt om moglegheit for tordenvær meir eller mindre dagleg dei siste 3 vekene, men her på nordsida av Hallingskarvet er eg foreløpig ikkje høyrt ein einaste tordenskrall, så det bør ikkje hindre deg frå å koma deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.