Gå til innhold
  • Bli medlem

Turidé, Stalheim-Finse. Tacksam för synpunkter.


marmotta

Anbefalte innlegg

Nattåg Oslo-Voss, Expressbuss c:a 8.30 till Stalhem.

 

Stalhem-Grindaflethytta-Breiddalen-Myrdal.

 

Därpå ett stycke av Rallarvegen (tyvärr), genom Vindedalen (stig, rösad, dock ej T) till Hednedalsstrupane.

 

En bit av T-leden, genväg utanför den mot Kringlebotn. Rundar Store Katlanosi, väg och stig mot Steinbergdalen.

 Kongshelleren, vidare riktning Iungsdalshytta, men viker av söderut på den streckade leden (tydlig stig?).

Från rv 50 bro vid Skriunøse (ser ut att finnas en på kartan). På stig mot Stølebotn (stigen ser ut att ha ett avbrott på sluttningen ned - går det att ta sig ner helskinnad?).

 

Därpå någon T-led mot Finse. Fråga: kan man gena söderut ffrån Ynglesflaten mot leden genom Raggsteindalen?

 

Alla övernattningar i tält, förstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Därpå ett stycke av Rallarvegen (tyvärr), genom Vindedalen (stig, rösad, dock ej T) till Hednedalsstrupane.

 

En bit av T-leden, genväg utanför den mot Kringlebotn. Rundar Store Katlanosi, väg och stig mot Steinbergdalen.

 

Eg er ikkje heilt sikker på kvar du har tenkt å legge snarvegen mellom Hednedalen og Kringlebotn. Det eit punkt her eg er ville unngått, og det er nedstigninga til demningen på Langavatnet. Der er det hoggbratt og avhengig av korleis snøen ligg, kan det vera mogleg å koma ned, men det kan også vera uråd. Eg vil derfor anbefale å gå på sørsida av Adamsvatnet/Langavatnet. Og då er det kanskje mest naturleg å gå på sørsida av Katlavatnet også.

 Kongshelleren, vidare riktning Iungsdalshytta, men viker av söderut på den streckade leden (tydlig stig?).

Från rv 50 bro vid Skriunøse (ser ut att finnas en på kartan).

Eg har ingen aning om kva denne "streckade leden" er, det er i alle fall ingen stig sørover i området aust for Kongshelleren. For å koma ned i Sveingardsbotn, er det stig langs med Tyrvla. Og eg kan bekrefte at det er bru over elva sør for fv 50.

På stig mot Stølebotn (stigen ser ut att ha ett avbrott på sluttningen ned - går det att ta sig ner helskinnad?).

På kartet mitt er stigen samanhengande heilt ned. Og det er på ingen måte bratt, så det skal ikkje vera noko problem. Derifrå til stigen mellom Raggsteindalen og Finse, er det heller ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Eg er ikkje heilt sikker på kvar du har tenkt å legge snarvegen mellom Hednedalen og Kringlebotn. Det eit punkt her eg er ville unngått, og det er nedstigninga til demningen på Langavatnet. Der er det hoggbratt og avhengig av korleis snøen ligg, kan det vera mogleg å koma ned, men det kan også vera uråd. Eg vil derfor anbefale å gå på sørsida av Adamsvatnet/Langavatnet. Og då er det kanskje mest naturleg å gå på sørsida av Katlavatnet også.

Eg har ingen aning om kva denne "streckade leden" er, det er i alle fall ingen stig sørover i området aust for Kongshelleren. For å koma ned i Sveingardsbotn, er det stig langs med Tyrvla. Og eg kan bekrefte at det er bru over elva sør for fv 50.

På kartet mitt er stigen samanhengande heilt ned. Og det er på ingen måte bratt, så det skal ikkje vera noko problem. Derifrå til stigen mellom Raggsteindalen og Finse, er det heller ingen problem.

Inte säker själv - den genare väg du föreslår verkar vettig, bara det inte handlar om några besvärliga vad på vägen (det är det svåraste att avgöra

från kartan enbart).  Jag vill väl egentligen bara undvika uppstigningen från Raudsmedsdalen och sjöarna som följer  - det var verkligen inte det vackraste på fjolårets tur.

 

Den streckade leden är precis den du beskriver, öster om Volavatnet. Stig, men orösad, alltså streckad på kartan, och här hoppas jag verkligen på god stig, speciellt på den branta delen ned från Tyrvlesnuten.

 

Tack för hjälpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Inte säker själv - den genare väg du föreslår verkar vettig, bara det inte handlar om några besvärliga vad på vägen (det är det svåraste att avgöra

från kartan enbart).  Jag vill väl egentligen bara undvika uppstigningen från Raudsmedsdalen och sjöarna som följer  - det var verkligen inte det vackraste på fjolårets tur.

 

Følger du vasskillet med Langavatnet/Adamsvatnet og Katlavatnet i nord og Mellomvatna i sør, har du garantert ingen vanskelege vadingar.

Du kan også følge den gamle (var T-merka før vasskraftutbygginga) på nordsida av Vargevatna. Du mistar stigen der den forsvinn i vatnet lenst aust i Store Vargevatnet .Så er det greiast å følge annleggsvegen ned i Vestredalen, før du går stiglaust opp lia til T-stigen Geiteryggen-Kongshelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sådär. Det verkar bli bra turväder nästa vecka. Blir det så upprepar jag troligen fjolårets etapp norr om Øljuvatnet. 

 

Nu återstår bara två frågor, om tältmöjligheter. 1) strax öst om Austre Volavatnet? Kanske längst in i Vestre Iungsdalen? 2) Längst upp i Raggsteindalen, t ex i närheten av Simlenutane? Jag vill ha fin mjuk mark, gräs och mossa och givetvis vatten, men det är väl det minsta problemet.

 

 

Det blir min 18e fjällresa till Norge, sedan 1994, kanske min sista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nu återstår bara två frågor, om tältmöjligheter. 1) strax öst om Austre Volavatnet? Kanske längst in i Vestre Iungsdalen? 2) Längst upp i Raggsteindalen, t ex i närheten av Simlenutane? Jag vill ha fin mjuk mark, gräs och mossa och givetvis vatten, men det är väl det minsta problemet.

 

Vatn er nok det minste problemet.

Du må nok leite litt for å finne gode teltplassar så høgt, men det bør la seg gjera. Men på begge desse plassane vil det vera langt lettare å finne betre teltplass dersom du held deg litt lågare i terrenget (under ca 1350m) hhv nede i vestre Iungsdalen og Ynglesflaten eller Nordbotnane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Turen är gjord, den blev som planerat 8 dagar. Antingen börjar jag bli gammal (70 i augusti) eller valde jag ovanligt tuff terräng för allt gick långsammare än beräknat.

 

22/7 Fyre (nära Stalhem) - c:a 6 km söder om Grindaflethyttene. 

 

23/7 Till Austmannatjørni. Redan till Upsete tog 6 timmar och det var för tidigt (kl 12) att slå läger. En timme senare fanns ännu tältmöjlighet, men

sen fanns ingen före Austmannatjørni. Etappen tog 12 timmar! Jag gick fel före Vossaskavlen, fast det var tredje gången! Noterade att vägen är olika inritad på kartorna Stølsheimen-Nærøyfjorden å ena sidan, Aurlandsdalen och Geiterygghytta å den andra.

 

24/7 Bästa etappen : vidare utmed sjöarna ned mot Rallarvegen, 3 km norrut  på denna (inga cyklister så tidigt på dagen!) till Kleivagjelet(?), på god säterväg upp mot Vindedalen, vidare på rösad led österut mot Hednedalsstrupane och ned till fint läger S om Hednedalsvatnet. 

 

25/7 Den gamla vägen hade mycket snö på sluttningen upp och lockade inte. Den hade inte heller stämt så bra i tiden. Så, upp till Rausmedsdalen,

vidare upp till anläggningsväg, svårfunnen T-led (man kan stå 10 m ifrån utan att se den), över stenig terräng ned mot Berdalen, vacker, men oväntat stenig och tuvig. Läger där.

 

26/7 Ned ur dalen, över landsvägen, hängbro över avgrund mot T-leden Østerbø-Vassbygdi, vidare Steinbergdalshytta (stängd, fullt med fårskit vid trappor och ingångar), läger vid Breibakkahalli. Här var den enda riktigt meningslösa sträckan, ett par timmar uthuggen smal stig med hög vegetation på sluttningen. Borde kanske ha sökt väg högre upp, på Nosafjellet.

 

27/7 Förbi Geiterygghytta till Ynglesflaten.

 

28/7 Till Nordbotnane. Båda dess etapper relativt korta, men jag tog extra frukost på Geiterygghytta och Raggsteindalen och tog det lugnt

överlag. Nordbotnane

var ett riktigt fint läger, trots stora videbestånd. Jag lyckades överlag mycket väl med valet av läger.

 

29/7 Till Finse, tämligen tuff terräng från strax N om Kyrkjedøri och igenom.

 

Första 1 1/2 etapperna var nya, annars inte så mycket nytt. Geiterygghytta-Raggsteindalen gick jag i omvänd riktning 2003 och 2008.

Raggsteindalen-Finse, också i omvänd riktning, 2003. 

 

Det var gott om lämlar. Det var varmt, men jag hade regn och åska  (torden) 3 dagar, mer än på min 17 tidigare Norge-resor tillsammans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.