Gå til innhold
  • Bli medlem

Kråkfjellet(816 moh) - 18.10.2005


andersno

Anbefalte innlegg

De har blitt en del småtura i nærmiljøe i de siste, og har komme i etterleksa me fotoalbuman. Men no e æ ajour igjen.

Forrige uke va de strålanes vær i Trøndelag og æ va sur fordi æ itj kom mæ ut hverken søndan eller mandan. Men tirsdan slo æ te me en tur te kommunetoppen for Klæbu: Kråkfjellet.

Kjørt opp veien te Samsjøen fra Lundamo - de e en dryg tur, og synes æ fekk my for pængan på bomveien. Vi hadd den første frosten og de va mang fine stemninga opp gjennom veien som spart mæ for mang høydemeter. Parkert på øverste høgda før Samsjøen og vandra nordover mot Kråkfjellet som vistes i de fjerne. Terrenge e lettgått, men de va bra at de hadd frosse på myran. Utrulig my myr og smådamma.

Snø va de itj før nesten heilt opp på toppen og de va itj mer enn at de va lætt å gå. Utsikten vart etter vert upåklagelig unntatt sørøstover der Reinsfjellet stenge for utsikten. Så heilt te Snøhetta, og mytji fjell vestover som æ enno itj har klart å lokaliser på kartan. Størst overraskelsa va de nok da æ vart ståan ansikt te ansikt me en liten reinsflokk. De va litt rart å stå på toppen og sjå at Trondheim låg under tåka mens Gråkallen stakk godt over.

De vart en kjempeflott tur, dro ut i 7-tida, men va heim igjen tidli på ettermiddan(va tebake te bilen 13:15), sola va lav, men de ska a vel vær i deinn her tida :oops:

Bildan fra turen finnes på: http://andnorm.no/Fjellfoto/subalbum_11.html - ellers ligg de andre turan på: http://andnorm.no/Fjellfoto

post-474-133474404364_thumb.jpg

post-474-133474404375_thumb.jpg

post-474-133474404385_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var herlege bilete, andersno. Det minnar om seinhaustturane eg hadde i den vetle marka mellom Tiller og Klæbu, hausten 1989, då eg budde som Melbygg. Å sjå utover dei gråbrune myrane i den store graneskogen i Sør-Trøndelag i låg haustsol er heilt nydeleg, som på bilete 3 mot Snøhetta. Dette var nærast slik eg opplevde markaturane der den hausten. Og i skumringa kom røyskatten i si kvite vinterdrakt sprettande i skogen...................

Godt å henta fram att desse turminnene. Stemmer det at det er Vassfjellet som er noko bak til venstre på bilete nr. 2. Eg dreg kjensel på linjene på høgdedraget der, og skibakkane nedanfor. Å Trondhjæmståka e itj nåkka nytt, nei.............. (Vanleg syn frå Torsletta).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuttjukken skreiv:

Stemmer det at det er Vassfjellet som er noko bak til venstre på bilete nr. 2. Eg dreg kjensel på linjene på høgdedraget der, og skibakkane nedanfor.

Ja, de stemme de. Viss du sjer nøye etter sjer du masta på høyeste toppen.

Vassfjellet har en tendens te å bli me på minst et bilde kver gang æ e på tur(i all fall i Trøndelag) og de vart et inzooma bilde den her gangen å. Som du sjer, har de komme ei mast nr. 2 som e næsten dobbelt så høy som den gamla.

post-474-133474404464_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne Lindholdt skreiv:

Det var godt nok en heftig dialekt! Følger der en oversetning?
Oversettelse følger:
Ja, men så e du mytji ønger enn æ e. De e muli æ går i barndommen, men de e da itj så mang år siden den siste masta kom?

Dette betyr:"Ja, men så er du mye yngre enn jeg er. Det er mulig jeg går i barndommen, men det er da ikke så mange år siden den masten kom?"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.