Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Store Memurutind, østtoppen. Det er den som ligger helt ytterst på ryggen mot øst, ikke sant? Jeg har vært på midttoppen og mener denne er minst like høy. Den ser dessuten mer markant ut fra flere kanter, spesielt sørvest. Diskriminering av verste sort!

2. Østre Høgvagltind. Her står det at den er 2015/16 på kartene, mens i Røynes liste er den oppgitt som 1916. Røynes liste må være feil, dette er en 2000-meter. Enige her?

Annonse
Skrevet
1...

2. Østre Høgvagltind. Her står det at den er 2015/16 på kartene, mens i Røynes liste er den oppgitt som 1916. Røynes liste må være feil, dette er en 2000-meter. Enige her?

Austre Høgvagltinden ER 1916, den du ser på kartet med høyde 2015 er bare en skulder på Midtre Høgvagltinden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når ble Jervefonni til Storbreahø? Idiotisk hvis de nye kartene skal øke forvirringen....

Gjest Anonymous
Skrevet
Når ble Jervefonni til Storbreahø? Idiotisk hvis de nye kartene skal øke forvirringen....

Navnet ble vedtatt i oktober 1999, men er selvfølgelig ikke nytt. Det som for oss 'fremmede' er nye navn, er navn som har vært i lokal bruk i lang tid.

Det er da bare artig at de riktige navn dukker opp. Jervefonni er jo uansett et brenavn, og formen er også feil. Har har vel hovedstadsbyrokratene i sin tid banket gjennom en målform som er like feil som -eggi i dette området. Eller som da Uladalen ble satt på kartet for Urdadalen. Liker du å gå i steinul?

Skrevet
Og hva er det offisielle navnet på Urdadalstindane? Er det Uladalstindane?

Urdadalstindane heter hhv Store, Midtre og Søre Urdadalstinden også på kartet, vedtatt/bekreftet i SSR (Sentralt Stedsnavn Register) i 1999.

Det er lenge siden det sto Uladalstinder på kartet, jeg har et kart fra 1935 der det står.

Skrevet
Flott, da slipper jeg å stikke oppom :) For det er som kjent de høyeste toppene som er de fineste.

Det er kanskje et dumt spørsmål Tom, men jeg antar at vi snakker om et lett drag av ironi her? Eller er dette en sterk erkjennelse som kom en vakker julidag mens du satt på Galdhøpiggen omgitt av stemmesus omtrent som på Oslo S (minus klang og ekko selvsagt) mens kjeks- og sjokoladepapirene flagret rundt ørene dine?

Med denne innstillingen må du uansett ikke gi deg før du har stått på Everest.

Apropos høye topper, er forleden fantaserte jeg om at de stod en topp på 7014 meter omtrent der Gråhø i Reinheimen ligger... Et isolert fjell, nesten 5000 meter høyere enn de andre fjellene i landet. Med breer som rant langt ned i dalene, bretunger omtrent nede ved Lom kafe og Dombås camping. Et fjell av verdensrang... Noen som har hatt lignende fantasier? Er det nå fjellidenskapen er i ferd med å utvikle seg til en mental sykdom?

Skrevet

Jeg fantaserte lenge om at alle høydekvotene over 1000 m var på 40 meter. For eksempel ville Austabottind vært 3408 moh, Uranos 3314. Og Styggedalsbreen hadde fort vokst! På VG sin værside kan man "jukse litt" med høyden og se hva temperaturen er på toppen av storen(og alle andre fjell), 3810 moh...

Gråhø 7014 MOH, Her er været: http://www.storm.no/vg/dittvaer.asp?utmx=453484&utmy=6882264&mapid=1012004&meter=7014&snavn=GR%C5H%D8&adm1=5

NED MED TREGRENSEN!

Skrevet

Godt å ha Morten tilbake :)

Nå skal du høre her. Imens du har vært borte har det vanket frekke folk på forumet og snakket nedverdigende om Jotunheimen. De mener at man skal måle fjell etter alt mulig annet enn høyde. Og gjør man det så vil man, i følge enkelte, konkludere med at Jotunheimen bare er en kjedelig samling knatter og åser.

Så glad som jeg er i Jotunheimen ble jeg selvfølgelig dypt såret av disse utsagnene. Frekkasene mente visst at turene som har betydd så mye for meg, ikke var noe å samle på. Jeg har derfor startet Folkebevegelsen for at topper ene og alene skal verdimåles etter høyde innenfor Norges grenser.

Vennlig hilsen Tom

Skrevet

En dag fantaserte jeg om at Galdhøpiggen var lokalisert på Nesodden. Tenk hvor høyreist denne tind ville blitt med sine 2469 meter over Oslofjorden. (og hvor enkelt det ville blitt for oss Oslo-folk å få oss litt trim i fjellet)

Skrevet

Tom:

Er helt enig med deg når det gjelder Jotunheimen. Det finnes ikke flottere høgfjellsområdet på det norske fastlandet. Spennvidden er nesten komplett. Det er klart at for folk som kun ser topper som er spissere enn kirkespir så er det mye kjedelig i Jotunheimen. Men hva med spennvidden andre steder? Sunnmørsalpene? Ville egger, spisse tinder og bratte fjellsider. Hvor er de store breene? Hvor er de milde høene, de frådende elvene? Høgfjellsviddene. Krokete furuskoger, hundrevis av blinkende arktiske tjern? Enorme grønne brevann, ville daler med nesten 2000 meter høydeforskjell. Sunnmøre er høge fjell gjennomskåret av lavland og siviliasajson. Jotunheimen er sammenhengnede, variert. Rondane er Rondane, Sunnmøre er Sunnmøre, Vidda er vidda (Hardangervidda for eventuelle Finnmarkinger), Josten er Josten.. Alt vel og bra, men Jotunheimens mangfold, storhet og spennvidde finner du ikke så konsentrert ellers.

Du trenger ikke å gå på topper for å kose deg i Jotunheimen... Å rusle langs Mjølkedøla fra Eidsbugarden en fin høstdag, eller innover Leirungsdalen for densaksskyld... Eller utforske den frodige Utladalen. Leking i blåis på Svellnosbreen eller Smørstabbreen, vandre blant støler i Smådalen, tøffe på båt innover Bygdin, eller bare rett og slett den trauste hytte til hytte turen... At det ligger et tresifret antall topper over 2000 meter her er heller ikke negativt. Dersom noen ikke liker høer og lignende er det demmes problem(?) og de trenger da ikke gå dit, men fjellet er mer enn vertikale utfordringer og grenseflytting, det er også stillhet, flora og fauna, utsikter, mosjon og vandring, rekreasjon, og gjerne en porsjon adrenalin eller fem, men ikke bare....

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Tilbake til Memurutind, Vesttoppen.

SpørsmåL : Når vi snakker om Vesttoppen og MIdttoppen, da mener vi de to takkene lengst vest på ryggen, ikke sant?

PS! Jeg har også en liten følesle av at Midtoppen kan være en tanke høyere enn Østtoppen.

Skrevet
SpørsmåL : Når vi snakker om Østtoppen og MIdttoppen, da mener vi de to takkene lengst vest på ryggen, ikke sant?

Østtoppen er toppunktet helt ute på østenden av store Memurutind, mens midttoppen er den tydelige piggen litt øst for vesttoppen (2364 moh), så vidt jeg har forstått. Vesttoppen er den som har høyde på kartet ihvertfall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det var det jeg mente, litt forvirrende når jeg skriver Østtoppen!

Skrevet

Ble det da noen konklusjon?? Hvordan rangeres taggene på Store Memurutind?

- Midttoppen 236...

- Østtoppen 236...

- Vesttoppen (navngitt på kartet) 2364

???

Er det noen som har vært bortover eggen? Jeg var på Store i forbindelse med brekurs i sommer, og det så nå litt småluftig ut bortover mot østtoppen derfra, men siden eggen krummet "feil" vei, var det vanskelig å vurdere. Krever eggen klatring/sikring?

Skrevet

Det er vel bare Vesttoppen som er målt eksakt høyde, 2364. Midttoppen er uansett lavest av de tre.

Jeg har gått hele ryggen. En artig rygg med litt luftige passasjer. Vanskeligst er det opp til Midtre fra øst. Her er den hammer som må klatres, da gjerne med tau for de fleste. Jeg klatret den uten ganske langt mot stupet på nordsiden. Rett opp, gode tak men ikke mer å gå på... Lettest skal være å klatre opp litt lenger til venstre (sørsiden).

Skrevet

Vet ikke. Du kan sikkert holde deg litt nedenfor eggen, men hvorfor? Hva er vitsen med å omgå slike passasjer? Du samler tross alt på 2000-metere og da er dette et helt selvfølgelig element i tilværelsen.

Hvis det er Østtoppen du mangler foreslår jeg en vårskitur opp i Memuruskardet og opp ryggen (når sola har smeltet den bar).

Skrevet

Kan nok ende med skitur ja.

Hvorfor jeg ikke skal gå eggen? Fordi den krever klatring.

Nå kommer det til å stå i ditt neste innlegg at "du må jo klatre for å nå alle toppene, så du kan like gjerne lære deg teknikken med en gang...bla bla bla..."

:wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.