Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste 200km fjelltur i sør-norge?


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Som emnet sier, om du har tid til å gå en ca. 150-250 km distanse i sør-norge, hvilken strekning ville du gått?

 

Har kanskje noen uker ledig i slutten av måneden, og har sett på å gå fra Åfarnes utenfor Molde, via Sunndalsfjella og ned til Rondane. Da gjennom turisthytter som Måsvassbu, Svartvassbu, Vasstindbu, Hoemsbu, Reinsvassbu, Raudbergshytta, Grøvudalsetra, noen mot Dovre og frem til Rondvassbu.

 

Men deler av strekningen har jeg gått før. Kanskje det finnes noen mer spennende turer å gå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke mene noe om spenningsnivået, men jeg planlegger selv en tur på omtrent 3 uker senere i sommer. Av ulike årsaker ble det til at jeg bestemte meg for det som i mitt tilfelle vil være det enkleste i år. Start blir Haukeliseter og kursen satt sørover Setesdal Vesthei. Kne og Akilles bestemmer hvor endestasjonen blir. Alt fra Suleskarveien mellom Brokke og Sirdal til Kristiansand kan være aktuelt. Det vil tiden og status på skavankene avgjøre.

 

Om du skulle vurdere dette området ville en naturlig endestasjon for mange kanskje vært Ljosland?

 

Om du foretrekker å bo i hytter er det også det på denne strekningen. For mitt vedkommende blir det telt.

 

Uansett, god tur!

 

mvh

SRM

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte ved Trollstigen en plass, gå sørover i Tafjordfjella, og øst over Reinheimen, så ende opp langs Dovrebanen en plass.

Jeg har planlagt lignende tur, men vi starter i Tafjord og skal gå opp Muldalen. Derfra går vi litt sikksakk i Tafjordfjella før vi går mer eller mindre beint over Reinheimen. På turen vår går vi fra 0 meter(Tafjord), til 2014 meter(Gråhø). Vår rute tror jeg er rundt 150km, og vi skal gå det på litt under to uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som emnet sier, om du har tid til å gå en ca. 150-250 km distanse i sør-norge, hvilken strekning ville du gått?

 

 

Men deler av strekningen har jeg gått før. Kanskje det finnes noen mer spennende turer å gå?

  

Jeg skal ikke mene noe om spenningsnivået, men jeg planlegger selv en tur på omtrent 3 uker senere i sommer. Av ulike årsaker ble det til at jeg bestemte meg for det som i mitt tilfelle vil være det enkleste i år. Start blir Haukeliseter og kursen satt sørover Setesdal Vesthei.

 

mvh

SRM

Det er en tidligere post der det ble etterlyst en pilgrimsrute i Rogaland.

Stort nærmere en pilgrimsrute enn fra Haukeliseter og til Ådneram, er det vanskelig å finne. Dette er den klassiske ruten for en uke i fjellet og går over 1000moh for en stor del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   Det er en tidligere post der det ble etterlyst en pilgrimsrute i Rogaland.

Stort nærmere en pilgrimsrute enn fra Haukeliseter og til Ådneram, er det vanskelig å finne. Dette er den klassiske ruten for en uke i fjellet og går over 1000moh for en stor del.

 

Jeg kommer nok til å trekke litt lengre øst og således ikke ende opp ved Ådneram. Om TS ønsker 150 -250 km må han vel ta sikte på å gå noe lengre en dette og kanskje sikte seg inn mot Ljosland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å trekke litt lengre øst og således ikke ende opp ved Ådneram. Om TS ønsker 150 -250 km må han vel ta sikte på å gå noe lengre en dette og kanskje sikte seg inn mot Ljosland?

Det er merket rute østover fra Kringlevatn og Taumevatn, men de hyttene er nesten i slutten av turen mellom Ådneram og Haukeliseter.

(Det er også mulig å gå mer sør. Fra Taumevatn til Grautheller og videre til Børsteinen, Sandvatn og Blåfjellenden. For å ende opp i Frafjord.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.