Gå til innhold
  • Bli medlem

Lunsj til 14 dager


Frilufta

Anbefalte innlegg

Skal på to ukers fisketur i sommer, utenfor sivilisasjonen. 

 

Frokosten består av havregryn. Middagen er litt forskjellig, makaroni, fisk, real osv..

 

Lunsjen min på tidligere turer har stort sett bestått av sjokolade og nøtter. Men jeg har bommet stygt på mengden. 

Tar med ekstra rasjoner til de første etappene. Her er det snakk om stigning med tung sekk og kun transport.

Disse holdes utenom de øvrige rasjonene.  Turen  vil foregå slik: noen dagers leir i et område, så forflytting til neste område. Terrenget er variert, men det er ikke spesielt tungt å ferdes (etter at man har kommet inn...). 

 

Jeg lurer derfor på hva dere tenker om mengde lunsj pr dag i 12 dager? 

Gram eller energimengde?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Frilufta

Tja, litt vanskelig å gi noe nøyaktig svar. Kommer an på energiinnhold på øvrige måltider.

Men som en tommelfingerregel bør du opp i 2.500 - 3.500 kcal. pr. dag. Alt etter hvor "strevsom" dagen er 2.500 kcal snaut for min kropp.

Du klarer deg fint på noe mindre men du vil da begynne å tære litt på egne reserver etterhvert.

 

Edit: Tips til energibomber er bl.a. olivenolje og proteinshaker (Eksempel: Jeg har brukt Big Mass, gir 1.400 kcal ekstra pr. dag. ved normaldosering). Ta med en shaker og rist ivei. Gir raskt energi  og taes fort opp når man begynner å føle seg tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gå f.eks 15km+ med 20kg sekk, så hadde jeg beregnet minimum 3500kcal pr dag. Hvis du får i deg 500kcal til frokost og 1250kcal til middag og 500kcal til kvelds trenger du da 1250kcal til lunsj. Lunsjen hadde jeg fordelt over 2+ pauser, det er hardt å få i seg 1250kcal på ett måltid. Du kan evt spise mindre lunsj hvis du klarer å spise mer til frokost. Personlig er jeg ikke noe frokost-menneske.

 

Det spørs det hvor høy du er og hvor mye du forbrenner til vanlig. Har du noen kg å gå på, så kan det være helt ok å ligge litt i underskudd, men hvis du er som meg med BMI på 21, så vil du da ha gått deg tom rimelig fort.

 

På sist dagstur så hadde jeg spist 3 skiver til frokost, 6 skiver til lunsj, en skillingsbolle, en solbolle (eller hva det nå heter) og en halv kvikklunsj og jeg var skrubbsulten når vi kom til bilen og mumset nøtter på hjemturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale å spise oftere enn 4 ganger om dagen når man går tur. Et måltid på 1250kcal er rimelig heftige saker, spesielt om man skal fortsette å gå innen kort tid.

Jeg har aldri klart å få i meg mer enn 2-2500kcal om dagen på tur. Men det er nok fordi jeg har spist for få måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ser du har fått forslag til energibehov her. Men slik jeg forstår deg, er det kun oppstigningen som er tung. Så selv med tung sekk, i relativt lett terreng og med dager på fiskeplasser, er det vel ikke så mye energi du trenger daglig. Du får selv vurdere, men du bør nok ligge på et sted rundt 2500 kcal.

 

Tror ikke dine luncher er så effektive på vandring, men sikkert ok, hvis du ligger stille, eller til middag/kvelds. Sjokolade går rett i blodet og har kun virkning i få minutter. (For meg, er ikke sjokolade mat) Nøtter er vel tungt fordøylig og lite egnet for lunch, hvis du er under vandring.

 

Vet ikke hva du har av plass i sekken. Men brød kan du jo bruke de første dagene, til lunch og så gå over til pasta/spagetti, når brødet er slutt. Både brød og pasta tar en del plass, men er lett å bære. Som eksempel så får du en lett lunch, med en liten pakke med nudler. Tenker da på de ca 65 g flate kinesiske pakningene. Og du kan bruke spagetti (eller annen drumhvete), samt litt forskjellig buljongpulver og porsjonere selv. Eller bruke pasta fra Real. Er det varmt og du svetter en del, bør du huske på saltbalansen i kroppen. Ellers trenger du ikke salt for ris, eller pasta. Bruk buljongpulver og ha det i små tette bokser. Bare noen forslag. Lykke til og "Skitt fiske"!   :)

 

Editt: Ser ikke du har nevnt potetstappe, eller ris. Hvis du ikke allerede har beregnet det, kan dette være noe å tenke på til middag, når du ikke bruker Real. Kanskje ved siden av fisk og som variasjon. Spessielt potetstappe er lett å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale å spise oftere enn 4 ganger om dagen når man går tur. Et måltid på 1250kcal er rimelig heftige saker, spesielt om man skal fortsette å gå innen kort tid.

Jeg har aldri klart å få i meg mer enn 2-2500kcal om dagen på tur. Men det er nok fordi jeg har spist for få måltid.

Jeg sliter med å spise det jeg trenger også, men fordi jeg ikke klarer mer enn en skive av gangen uten en lengre pause hvis det er tungt, så tar jeg bare pause oftere. Max 1,5 timer mellom hvert stopp. Minst en brødskive pr stopp, helst to eller mer. Når man går, så er ikke tempoet høyere enn at kroppen klarer 50-60% fettforbrenning, så nøtter man spiser mens man går er helt ok. Hvis man har med litt rosiner også, så burde det være helt ok. Det er viktig å drikke nok hvis man spiser mye av dette, ettersom det ikke er noe vann i noen av delene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ser du har fått forslag til energibehov her. Men slik jeg forstår deg, er det kun oppstigningen som er tung. Så selv med tung sekk, i relativt lett terreng og med dager på fiskeplasser, er det vel ikke så mye energi du trenger daglig. Du får selv vurdere, men du bør nok ligge på et sted rundt 2500 kcal.

Her forstår du helt rett. 

 

Jeg får (som andre har nevnt) aldri i meg nok mat på tur. 

Matlysten er på topp i naturen. Det gjør variasjon i kostholdet unødvendig for meg.

Samtidig er det en del av turen å slanke sekken foran..

 

Skal regne litt på kcal og se hvor jeg havner. 

 

Takk for innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av Blackbrrd er det veldig greit å prøve få i seg litt energi mens man går, og når du er kommet frem til leirplassene; mens du fisker, slapper av, hugger ved, osv. Det er nevnt nøtter og rosiner. Kan også spise annen tørket frukt. Hva med å lage deg en langpanne hjemmelaget energibar? Energirike godsaker som havregryn, rosiner, nøtter, sjokoladebiter osv. blandet i en kjekk håndfull. Godt og lettvint å ha i sidelomma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forstår du helt rett. 

 

Jeg får (som andre har nevnt) aldri i meg nok mat på tur. 

Matlysten er på topp i naturen. Det gjør variasjon i kostholdet unødvendig for meg.

Samtidig er det en del av turen å slanke sekken foran..

 

Jeg vet ikke hva du spiser på tur. Men starter du med eks 2,5 - 3 dl energirik kornblanding (trekt i kokende vann) til forkost, går du nok langt på det. Og da du ikke er avhengig av variasjon, kan du jo legge innpå 2 - 3 dl oppbløtt korn, en til to ganger, på dagen. Så klarer du deg nok til kvelden. :) Om nødvendig, justere med noe større porsjoner. Så hvis du går tungt over mange timer, er det bare ditt tempo, du evuentelt du må justere på.

 

Med en slik diett kan jeg gå 7 - 10 timer om dagen (ute 8 - 11t), i tungt terreng, sommer/ tidlig høst. Skal også sies at jeg legger ann et tempo, som jeg kan klare på en hel dag, i aktuellt terreng. Og jeg legger inn et og annet stopp, hvis det er behov. Men det kan være alt fra " å rette ryggen" i 2 min. til å sette meg ned 5 - 10 min. og kanskje med en kopp kaffe.

 

Jeg forstår at noen bruker slike turer, for å forbrenne kroppsfett. Hurtig slanking. :) Men det er den energien, kroppen må slite mest med for å forbrenne. Det er mye værre enn feit mat. (PS. Da vil det også lukte også "stramt", av din svette). Så for turens skyld, er det en dårlig ide, å forbrenne kroppsfett. Men for slanking, er det jo bra. :) Men da er det heller ikke rart, at dere går tom for energi. Går dere tungt, så forbrenner dere mer energi enn kroppen klarer å omdanne til energi, fra kroppsfett.

 

Personlig så regner jeg ikke på noe nødvendig energibehov. Har noen ti-år med erfaring, for hva som fungerer for meg. Og har alltid mulighet for å spe på, hvis jeg merker at jeg går tom. Jeg går nesten alltid med varmt vann, i en thermos og da er det litt kornblanding i trekoppen, trekke 5 - 6 min og så spise litt. Så et slikt måltid tar bare 10 - 15 min. Og hvem har ikke tid til det? Jeg undrer på de som har det så travelt på tur (i naturen), at de må gå og spise. Og jeg tror mange bruker feil mat og at det også en en av årsakene til at noen går tomme for energi.

 

Når jeg kommer hjem fra "lang" tur (i tid), enten det er 1, 2, eller 3 ukers tur, med daglig "lang" gåing, veier jeg normalt noe mer enn da jeg startet. Også et tegn på, at jeg fikk nødvendig energi på turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en langpanne bjørnebrød i ovnen. Det er konsentrert energi og knallgodt. 

Sikkert bra når det er kalt i været og som en "siste puff" opp bakken. (tenker på tekst, i artikklen)  :) Men hvis det er kun en siste puff, så kan en sette seg med og spise litt sjokolade. Eller innta et par tabeltter, med druseukker. Det gir ennå raskere effekt. :)

 

Dine energi bomber er sikkert bra for dagsturer, eller i kjølig vær. Men så var det holdbarheten, ved lengere opphold på tur da? Spessielt sommer-  og varme høstdager.

 

Tviler ikke på at de er gode. :) I motsettning til noen fabrikk produserte energibarer, jeg kjøpt og testet. De smakte pyton. :( Da spiser jeg heller korn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra når det er kalt i været og som en "siste puff" opp bakken. (tenker på tekst, i artikklen)  :) Men hvis det er kun en siste puff, så kan en sette seg med og spise litt sjokolade. Eller innta et par tabeltter, med druseukker. Det gir ennå raskere effekt. :)

 

Dine energi bomber er sikkert bra for dagsturer, eller i kjølig vær. Men så var det holdbarheten, ved lengere opphold på tur da? Spessielt sommer-  og varme høstdager.

Jeg har hatt dem med på sommerturer over en uke uten problem. Holder seg mye bedre enn sjokolade. ;) Både sommer og vinter spiser jeg normalt sett hver 60-90 minutter på tur i stedet for et større måltid. Jeg har ofte en pose med litt forskjellig, og bjørnebrødet både metter og gir krefter. Det er lettspist og effektivt og for meg holder det lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at noen bruker slike turer, for å forbrenne kroppsfett. Hurtig slanking. :) Men det er den energien, kroppen må slite mest med for å forbrenne. Det er mye værre enn feit mat. (PS. Da vil det også lukte også "stramt", av din svette). Så for turens skyld, er det en dårlig ide, å forbrenne kroppsfett. Men for slanking, er det jo bra. :) Men da er det heller ikke rart, at dere går tom for energi. Går dere tungt, så forbrenner dere mer energi enn kroppen klarer å omdanne til energi, fra kroppsfett.

Turen er på ingen måte noen "slanketur". Vekttapet er som en bonus å regne :D .

 

Jeg har en langpanne bjørnebrød i ovnen. Det er konsentrert energi og knallgodt. 

Har selv brukt en egenkomponert brownie med bøttevis av nøtter og sjokolade som energi barer på mine turer. De har fungert veldig bra. 

 

Jeg vet ikke hva du spiser på tur. Men starter du med eks 2,5 - 3 dl energirik kornblanding (trekt i kokende vann) til forkost, går du nok langt på det. Og da du ikke er avhengig av variasjon, kan du jo legge innpå 2 - 3 dl oppbløtt korn, en til to ganger, på dagen. Så klarer du deg nok til kvelden. :) Om nødvendig, justere med noe større porsjoner. Så hvis du går tungt over mange timer, er det bare ditt tempo, du evuentelt du må justere på.

Kornblanding er allerede kjøpt inn.. 

 

 

Personlig så regner jeg ikke på noe nødvendig energibehov. Har noen ti-år med erfaring, for hva som fungerer for meg. Og har alltid mulighet for å spe på, hvis jeg merker at jeg går tom. Jeg går nesten alltid med varmt vann, i en thermos og da er det litt kornblanding i trekoppen, trekke 5 - 6 min og så spise litt. Så et slikt måltid tar bare 10 - 15 min. Og hvem har ikke tid til det? Jeg undrer på de som har det så travelt på tur (i naturen), at de må gå og spise. Og jeg tror mange bruker feil mat og at det også en en av årsakene til at noen går tomme for energi.

Jeg har klart meg fint på maange turer uten å regne på energibehovet.

Men skal gjøre det denne gangen, uten at det blir avgjørende for sekkens innhold.

 

Nok en gang, takk for gode tips! 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig havregrøt kan fort bli litt kjedelig synes jeg. Det siste året har jeg hatt stor suksess med å basere frokosten på denne oppskriften: http://www.tursiden.net/2013/07/enkel-turfrokost/

 

Jeg lager porsjonspakninger i ziplock-poser fra IKEA og varierer mellom litt forskjellige muslipakninger. Har gått langt og lenge på slike frokoster. Anbefales!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nesten alltid med varmt vann, i en thermos og da er det litt kornblanding i trekoppen, trekke 5 - 6 min og så spise litt. Så et slikt måltid tar bare 10 - 15 min. Og hvem har ikke tid til det? Jeg undrer på de som har det så travelt på tur (i naturen), at de må gå og spise. Og jeg tror mange bruker feil mat og at det også en en av årsakene til at noen går tomme for energi.

 

Når jeg kommer hjem fra "lang" tur (i tid), enten det er 1, 2, eller 3 ukers tur, med daglig "lang" gåing, veier jeg normalt noe mer enn da jeg startet. Også et tegn på, at jeg fikk nødvendig energi på turen.

Jeg har litt problemer med å spise mens jeg går på tur, matlysten er ikke i nærheten av energiforbruket. Det går greit en dag, men ikke hvis jeg skal på tur mange dager etterhverandre. Da fungerer det greit med småspising underveis. Folk er rett og slett veldig forskjellige, noe du ser på f.eks 71 grader nord hvor noen klarer å gå seg fullstendig tomme, mens andre har det helt ok.

 

Litt off-topic, men på korte turer (30-120min) i skogen bak meg, så pleier jeg å ha med meg mandler som "reserveproviant". Det gjør at jeg unngår å gå på en smell hvis det skulle vise seg at jeg har spist for lite. Appetitten min er ikke til å stole på når det kommer til det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig havregrøt kan fort bli litt kjedelig synes jeg.

Dine muslipakker, inneholder også havregryn. :) Og de fleste andre kornblandinger fra samme produsent, har havre som en fast indigrens. Så du trenger ikke å tilføre mer havre, slik linken viser til.

 

Jeg har ikke brukt havregrøt som turmat, på minst 30 år. Da oppdaget jeg div. konblandinger i enkelte butikker og testet. Og noe melkestyr, holder jeg meg også unna på tur. Og jeg koker ikke opp i noen kjele. Så de siste ti-årene har jeg brukt kornblandinger, bl.a. fra Axa. Det er ferdigblandet med div. korn (også havre), og med div. annet som gir smak. Bl.a. kan du få med tørket tropisk frukt, rosiner, nøtter, m.m. og div. smakstoffer. Energien er det samme, som i havregrøt, men her er det mer smak. Er jeg på en langtur (i tid), har jeg ofte med to forskjellige blandinger for variasjon. Det hender jeg mikser litt. Eks. rosiner, nøtter, i en banding som er uten nevnte indigrenser. 

 

Skal det være noe poeng med melkepulver og kron, bør det oppkokes i en kjele. For mye bryderi og unødig vask. Jeg bruker (normalt) kormblandingen som den er fra posen, har det i en trekopp og heller varmt vann på. Lar det trekke i 5 -6 min og så er det opplødt og kan spises. Koppen skylles (med naturens oppvaskbørste) i vann og er rein. Samme med treskjea, som alltid er i bryslomma. Så en matpasue på dagen (og når jeg bruker korn), tar det ikke lenger tid å forberede og spise, enn å spise brødniste + 5 minutter.

 

Etter min mening er det god smak i slik oppblødt blanding, ved bruk av KUN kokvarmt vann. Og så er det enkelt og raskt. Men smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ingen gå-tur, men en tur med hovedvekt på fiske. Når jeg er på sånne turer, så regner jeg inn en del mindre enn om jeg skal bevege meg langt hver dag. For det første brenner man mindre energi, og for det andre bør man jo regne med å få litt fisk.. Det er alltid vanskelig å beregne hvor mye fisk man skal "budsjettere" med, for forholdene kan jo bli håpløse.  Jeg synes i alle fall det er dumt å ikke regne med litt fisk til lunsj også..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å spise mens jeg går på tur, matlysten er ikke i nærheten av energiforbruket. Det går greit en dag, men ikke hvis jeg skal på tur mange dager etterhverandre. Da fungerer det greit med småspising underveis. Folk er rett og slett veldig forskjellige, noe du ser på f.eks 71 grader nord hvor noen klarer å gå seg fullstendig tomme, mens andre har det helt ok.

 

Litt off-topic, men på korte turer (30-120min) i skogen bak meg, så pleier jeg å ha med meg mandler som "reserveproviant". Det gjør at jeg unngår å gå på en smell hvis det skulle vise seg at jeg har spist for lite. Appetitten min er ikke til å stole på når det kommer til det...

Ja du har nevnt, at du har problemer med å få i deg nok energi på tur. Men klarer du ikke å stoppe i 10 min., for å spise da? Eller har du ikke tid?

 

Jeg vet folk er forskjellig og det er opp til dem, hvordan de løser problemet. Jeg har ikke noe med hvordan du spiser og hva du spiser. Men jeg tror du bruker feil ernæring og derfor så går du raskt tom for energi.

 

71 grader nord er kanskje et dårlig eksempel. De gjør det samme som deg, bare på en annen måte. I alle fall det jeg har sett av dem, så har jeg aldri sett de har spist mer enn 3 ganger, i løpet av et døgn, selv på lange harde dagsetapper. (Mulig de spiser, når "vi" ikke ser).  Da er det ikke noe rart at enkelte kjendiser, går tom for energi. Og det er jo heller ikke alle kjendisene, som er i like god form da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine muslipakker, inneholder også havregryn. :) Og de fleste andre kornblandinger fra samme produsent, har havre som en fast indigrens. Så du trenger ikke å tilføre mer havre, slik linken viser til.

 

Jeg har ikke brukt havregrøt som turmat, på minst 30 år. Da oppdaget jeg div. konblandinger i enkelte butikker og testet. Og noe melkestyr, holder jeg meg også unna på tur.

 

Vel det blir jo smak og behag. Er fullstendig klar over at det er mye havre i muslipakkene jeg kjøper, men JEG foretrekker å fylle på med litt havregryn, synes den blir litt fyldigere da. Billigere blir det også.

 

Jeg synes også det smaker bedre med melkepulver enn uten, men om du liker noe annet så jo det fint for deg :)  Du må gjerne like plain havregrøt med vann også uten at det plager meg noe, så lenge jeg slipper å spise det!

 

Koker ikke blandingen, bare heller på kokvarmt vann og lar det stå i noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nevnt, at du har problemer med å få i deg nok energi på tur. Men klarer du ikke å stoppe i 10 min., for å spise da? Eller har du ikke tid?

 

Jeg vet folk er forskjellig og det er opp til dem, hvordan de løser problemet. Jeg har ikke noe med hvordan du spiser og hva du spiser. Men jeg tror du bruker feil ernæring og derfor så går du raskt tom for energi.

 

71 grader nord er kanskje et dårlig eksempel. De gjør det samme som deg, bare på en annen måte. I alle fall det jeg har sett av dem, så har jeg aldri sett de har spist mer enn 3 ganger, i løpet av et døgn, selv på lange harde dagsetapper. (Mulig de spiser, når "vi" ikke ser).  Da er det ikke noe rart at enkelte kjendiser, går tom for energi. Og det er jo heller ikke alle kjendisene, som er i like god form da. :)

Hvis du så på hva jeg skrev, så sa jeg at jeg sleit med å få i meg nok mat, rett og slett fordi matlysten ikke er der. Da er det lettere å spise litt nøtter/rosiner mens man går i tillegg til matpausene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår at noen bruker slike turer, for å forbrenne kroppsfett. Hurtig slanking. :) Men det er den energien, kroppen må slite mest med for å forbrenne. Det er mye værre enn feit mat. (PS. Da vil det også lukte også "stramt", av din svette). Så for turens skyld, er det en dårlig ide, å forbrenne kroppsfett. Men for slanking, er det jo bra. :) Men da er det heller ikke rart, at dere går tom for energi. Går dere tungt, så forbrenner dere mer energi enn kroppen klarer å omdanne til energi, fra kroppsfett.

 

Personlig så regner jeg ikke på noe nødvendig energibehov. Har noen ti-år med erfaring, for hva som fungerer for meg. Og har alltid mulighet for å spe på, hvis jeg merker at jeg går tom. Jeg går nesten alltid med varmt vann, i en thermos og da er det litt kornblanding i trekoppen, trekke 5 - 6 min og så spise litt. Så et slikt måltid tar bare 10 - 15 min. Og hvem har ikke tid til det? Jeg undrer på de som har det så travelt på tur (i naturen), at de må gå og spise. Og jeg tror mange bruker feil mat og at det også en en av årsakene til at noen går tomme for energi.

 

Når jeg kommer hjem fra "lang" tur (i tid), enten det er 1, 2, eller 3 ukers tur, med daglig "lang" gåing, veier jeg normalt noe mer enn da jeg startet. Også et tegn på, at jeg fikk nødvendig energi på turen.

 

Dette avviker litt fra min erfaring med langturer, over to dager, ikke over en uke.  Jeg klarer aldri å komme hjem like tung som jeg startet. Jeg brenner fett underveis. (Men spiser som en hest - eller en hest, etter hjemkomst.)

Jeg kan heller ikke si at jeg synes det er behov for "påfyll" særlig ofte på dagsturer. Jeg stopper normalt etter 2 1/2 til 3 timer for en matbit. Og spiser da middag på kvelden.

 

I starten av mitt turliv, hadde jeg alltid med mat, selv på to-timersturer. Det ble en rast og pause sånn ca halveis (på toppen.)

Nå stopper jeg knapt for å drikke. (jeg hiver saften nedpå alt for fort, mener bestyrerinnen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avviker litt fra min erfaring med langturer, over to dager, ikke over en uke.  Jeg klarer aldri å komme hjem like tung som jeg startet. Jeg brenner fett underveis. (Men spiser som en hest - eller en hest, etter hjemkomst.)

 

Ja vi er alle forskjellige og har forskjellige erfaringer. :) Når jeg har kommentert her, så er det i hovedsak for å komme med mine erfaringer og mulige tips, til de som IKKE får nok næring på tur.

 

Dagstur, eller todagers tur (i lett turantrekk), så er det vel ikke så mye næring en trenger utover forkost. Har da mang en gang gått ut i skogen her hjemme, med intensjonen om kun en par timers "luftetur", uten mat og drikke. Og så har det endt opp med en 6 - 7 timers gange og klart meg fint. Og i starten av mitt friluftsliv, som 5 - 6 åring, var det stas å ha med seg noe mat og litt saft, når jeg og gjevnaldrende var på 2 - 4 timers skogstur, eller badetur. Det var kos. :) Men sluttet raskt med niste, på slike korte turer for noen timer. Unødig bryderi. 

 

Det er greit at du (og andre) forbrenner kroppsfett og det er opp til dere. :) Men for turens skyld, så er vel kroppsfett den vanskeligste næringen å omdanne til energi. Og da mener jeg dere får en tyngere tur, enn nødvendig. Men det er andre her, som kan mye mer om ernæring enn meg. Jeg basserer meg kun på mine og mine bekjentes erfaring, samt en del jeg har fått med meg fra media. 

 

Tråden gjelder en 14 dagers tur, vistnok med hviledager, men likevel. Det er ikke snakk om 1 - 2 dagers turer. Kan nevne at mine jakthunder kommer også tibake fra 1, 2, og 3 ukers jaktturer tyngere, enn når vi begynte jakta. Og det etter daglig jakt, med "lange" dager. Samme om jeg har brukt kun en hund på turen. Hund - som eier. :)

 

Jeg stopper også etter ca 2,5 - 3 timer, for å spise. Men jeg gjør det to ganger om dagen, hvis det er tungt terreng. Men så er jeg normalt ute i grålysningen og det hender jeg må bruke lykt, for å komme tilbake til camp på høsten. Men jeg tar meg tid til en hvil og en kopp kaffe, eventuelt litt vann fra en bekk, ved behov. På tur, spiser jeg unormalt mye. Hjemme så spiser jeg normalt, fra første dag. Så ja, vi er nok litt forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke overlevd en dag på bare kornblandinger. Blir mett, men får ingen energi av det og blir fort sulten igjen. Til frokost er det bacon og brødmat, til lunsj er det som regel også brødmat, i mellom hvovedmåltidene har jeg en pose nøtter og tørket frukt lett tilgjengelig. Jeg er som Blackbrrd, får ikke i meg nok mat så redningen er så spise nøtter mens jeg går. Karbohydrater bruker jeg opp før de rekker å treffe magesekken, så jeg må ha nøtter og kjøtt for å få energi. Er også veldig flink til å gå meg tom, da er det bare en ting å gjøre og det er å ordne middag. Samme hvor mye korn jeg heller i meg så får jeg ikke den energien kroppen trenger av det. So, I guess, vi er forskjellig skrudd sammen, og det finnes ikke en endelig fasit på mennesket og dets behov :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke overlevd en dag på bare kornblandinger. Blir mett, men får ingen energi av det og blir fort sulten igjen.

Jeg vet vi er forskjellig Elisabeth. :) Tidligere så spiste jeg også som deg, men kanskje noe mer. Har lyst til å fortelle en liten historie, om hvordan jeg fikk bevis på hvordan min egen kropp merket forskjell på tung (feit) mat og mat med mye karbo. Om dette gjelder alle vet ikke jeg, men jeg tror jeg har forskningen med meg.

 

For 25 - 30 år siden hadde en kammerat og jeg, et jaktterreng øverst i Hallingdal. Det var to veier til området. En var rett opp bratte skråninger og en annen var en lang transport etappe, fra en annen kant. Vi vurdete å opprette en camp i terrenget. Men valgte å bo i en campinghytte hos en av grunneierene, der den bratte stien var. Og min jaktkompis, sverget til mye bacon og egg til forkost, samt påfyll av andre brødskiver.  Campingplassen lå på ca 550 moh og vårt terreng lå på 1100 moh og videre opp. De første gangene med "tung" frokost, så brukte vi litt over 2,5 timer på turen og vi var ikke i bedre form, enn at vi måtte stoppe noen ganger på veien opp. (Stopp er inkludert i totaltiden). Syra kom raskt. En gang jeg var aleine der, testet jeg med kron. Jeg spiste ca 3 dl med kron og tror det ble et per brødskiver i tilegg. Men, ikke noe fett pålegg. Da gikk jeg samme turen på 1 t og 25 min. og uten pause! Jeg behøvde heller ikke pause, når jeg kom opp. Etter denne episoden har jeg vært veldig oppmerksom på hva jeg spiser, spessielt hvis det blir tung gåing. Jeg har registret det samme, hos venner. Mens noen andre gir blaffen og SKAL ha tung frokost. :) Jeg går ikke raskt, men jevnt. Jeg går også lengere, med en god dose korn (og eventuelt med noen brødskiver), enn kun brød, før jeg mister energien.

 

Du får gjøre vil. :) Men jeg tror du spiser for lite kornproduker og for sjelden, hvis ikke kron holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vi er forskjellig Elisabeth. :) Tidligere så spiste jeg også som deg, men kanskje noe mer. Har lyst til å fortelle en liten historie, om hvordan jeg fikk bevis på hvordan min egen kropp merket forskjell på tung (feit) mat og mat med mye karbo. Om dette gjelder alle vet ikke jeg, men jeg tror jeg har forskningen med meg.

 

For 25 - 30 år siden hadde en kammerat og jeg, et jaktterreng øverst i Hallingdal. Det var to veier til området. En var rett opp bratte skråninger og en annen var en lang transport etappe, fra en annen kant. Vi vurdete å opprette en camp i terrenget. Men valgte å bo i en campinghytte hos en av grunneierene, der den bratte stien var. Og min jaktkompis, sverget til mye bacon og egg til forkost, samt påfyll av andre brødskiver.  Campingplassen lå på ca 550 moh og vårt terreng lå på 1100 moh og videre opp. De første gangene med "tung" frokost, så brukte vi litt over 2,5 timer på turen og vi var ikke i bedre form, enn at vi måtte stoppe noen ganger på veien opp. (Stopp er inkludert i totaltiden). Syra kom raskt. En gang jeg var aleine der, testet jeg med kron. Jeg spiste ca 3 dl med kron og tror det ble et per brødskiver i tilegg. Men, ikke noe fett pålegg. Da gikk jeg samme turen på 1 t og 25 min. og uten pause! Jeg behøvde heller ikke pause, når jeg kom opp. Etter denne episoden har jeg vært veldig oppmerksom på hva jeg spiser, spessielt hvis det blir tung gåing. Jeg har registret det samme, hos venner. Mens noen andre gir blaffen og SKAL ha tung frokost. :) Jeg går ikke raskt, men jevnt. Jeg går også lengere, med en god dose korn (og eventuelt med noen brødskiver), enn kun brød, før jeg mister energien.

 

Du får gjøre vil. :) Men jeg tror du spiser for lite kornproduker og for sjelden, hvis ikke kron holder.

 

Nja, jeg er enig i at en tung frokost ikke gjør deg særlig rask og at det kan være tungt å gå på. Men jeg vet også at de fleste har evnen til å forspise seg og at det er derfor en såkalt tung frokost blir tung. Jeg har ikke denne evnen og da blir det heller ikke tungt å gå. Når jeg er mett så er jeg mett og da spiser jeg ikke mer. Det var en lang periode jeg spiste havregrøt til frokost på tur. Jeg kunne ikke gå særlig lenge på det. Nå spiser jeg litt brød (fordi jeg syns bare kjøtt blir kjedelig) og bacon og kan gå mye lenger på det enn havregryn. Legen min har også sagt at jeg skal være forsiktig med korn så det er godt mulig at det er noe med meg som gjør at korn ikke funker så bra. Noen bør ikke ha så mye fiber, jeg er en av dem. Jeg har god kontroll på hva jeg bør spise og hva som gir meg energi og ikke. Korn til frokost holder meg mett i kanskje en time når jeg ikke er i aktivitet. Og at jeg spiser for lite kornprodukter og for skjeldent... jeg har ikke sjans til å få i meg nok korn til å få nok energi av det, så da går jeg heller for andre energikilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.