Gå til innhold
  • Bli medlem

McDonald's på tur


lysaar

Anbefalte innlegg

Dette her er et jækla kontroversielt tema, men here goes..

 

Noen ganger så finnes det ikke rom for å kjøre en høy gourmetprofil på tur, ikke sant.. Du skal gå langt i mange timer og har verken tid eller energi.

 

Så da -  En kveld her ble jeg sittende og diskutere ernæring med en kompis av meg som holder på med triathlon, og vi kom frem til at McDonalds er jo mestre på å proppe mye kalorier i små pakninger til en ok pris, og er kanskje ikke så dumt.
 
En Big Tasty-"Hele Norges tur-burger" inneholder 850 kcal
55%fett
24%karbohydrater
21%proteiner
 
..mens Real Turmat kylling i Karri inneholder 728 kcal.
28%fett
36%karbohydrater
22%proteiner

 

Burgeren er allerede (i beste fall) lunken og litt sammentrøkt når du får den. Så da trenger du ikke primus og kjeler og alt. Også har de ganske bra holdbarhet (har sett bildene av flere mnd gammel burger og de er like freshe) Og de ekstra kaloriene skal du jo brenne av uansett.

 

Så hva tror du, kommer du til å pakke med deg McDonaldsmat neste gang du skal på tur?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det er vanskelig å tro. Men det er faktisk salat og grønnsaker på en Big Mac som ikke nødvendigvis er så sinnsykt digg etter noen dager(spesielt siden burgern var varm i utgangspunktet).

Men det kan du få bestilt uten forsåvidt.

 

Jeg tror jeg vil klare meg uten :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aktiviteter hvor det er om å gjøre å trykke i seg mest mulig drivstoff på kortest mulig tid - triatlon, lange løp, moderne kroppsbygging - ja, ikke så borte i natta. Men når en Big Mac veier 216 gr og en RT Kylling i Karri veier 138 gr, så kommer RT ganske godt ut. Og det er før vi snakker om volum og annet næringsinnhold.

 

 

Redigert: strøket over de aktiviteter jeg ikke har noe som helst peiling på, se under for bedre kostholdsråd i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare se på næringsinnhold. Hvis du kun er på jakt etter kalorier så kan du bare drikke rødsprit. Her er det masser av kalorier.

Spøk til side.

Det som det kommer an på er hvor lett disse kaloriene blir brukt av kroppen.

Skal du ha rask energi så bør du spise mat med mye karbohydrater. Fett må omdannes til karbohydrater før kroppen kan dra nytte av energien og denne prosessen tar ganske lang tid. Kroppen brenner opp karbohydratene før den begynner på fettet.

I år skulle jeg sykle Nordsjørittet for første gang og firmaet jeg jobber for sponser Stavanger sykkelklubb. Derfor fikk vi inn et par proffsyklister som ga oss noen tips, blant annet om hva vi burde spise før og under rittet.

F.eks. så ble banan nevnt, men det stod ikke på lista. det tar for lang tid å fordøye. 

Energigel er ganske populært, men hvis du ikke er vandt til å svelge dette stoffet så har det en lei tendens til å komme i retur.

F.eks. så ble fiken og dadler anbefalt. Ekstremt høyt innhold av sukker, fruktsukker og druesukker. Dette går rett i blodet.

 

Av prinsipp så spiser og drikker jeg ingen ting som kommer fra McDonald eller Coca Cola. Ikke på grunn av næringsinnholdet, men på grunn av måten de driver sin virksomhet, og måten de markedsfører sine produkter på.

 

Satt på spissen:

Turmat til kortere turer, noen dager eller en uke, bør nok inneholde mye karbohydrater.Proteiner er bra når man trener og skal bygge muskler og fett er greit til polferder og hundefor.

Og så betyr vel også vekta noe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aktiviteter hvor det er om å gjøre å trykke i seg mest mulig drivstoff på kortest mulig tid - triatlon, lange løp, moderne kroppsbygging - ja, ikke så borte i natta. Men når en Big Mac veier 216 gr og en RT Kylling i Karri veier 138 gr, så kommer RT ganske godt ut. Og det er før vi snakker om volum og annet næringsinnhold.

216g (Big Mac*) er jo før du har dehydrert den. Jeg er usikker på om man burde dehydrere den hel eller i biter. Jeg tror det har liten betydning for sluttresultatet etter rehydrering, men selve prosessen begge veier vil nok gå en del fortere om den er i biter. Må antakelig døpes om til Big Mac Meal istedetfor Burger, men....

 

 

*vet ikke om dette dette er det samme som Big Tasty, men jeg skjemmes ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klipp>

Også har de ganske bra holdbarhet (har sett bildene av flere mnd gammel burger og de er like freshe) 

 

Dette tror jeg er feil. Etter flere måneder ser de tilsynelatende like fresh ut.

 

Om jeg tar med macdonalds-burger på tur neste gang? Definitivt ikke. Jeg spiser det ikke engang når vi er på biltur. Kjøper heller hamburger på bensinstasjon eller en noe som helst annen plass. Den gangen vi gjorde feil og besøkte en macdonalds, hadde min ligget innpakket en stund. Salatbladene hadde dødt og brødet var blitt myk av dampen. Det var en ekkel affære. De fleste andre steder som selger hamburgere rundt motorveier lager den i hvert fall fersk når du bestiller den.

 

Mat med mange kalorier: olje (f. eks. olivenolje, ca 900 kcal/100 gram). Noe mer energi-intensiv kjenner jeg ikke til.

 

Forresten, ditt regnestykke viser at burgerer inneholder forholdsvis mye fett. Dette har du normalt nok av på kroppen, selv om du er godt trent. På tur har du mer behov for karbohydrater. Proteiner er også kjekke, men de kan du fange med fiskestangen din. Karbohydrater er vanskeligere å få tak i, spesielt på snaufjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tenker jeg, at til frokost og lunch(er) er det relativt raske karbohydrater jeg har bruk for. Så litt avhengig av tur, men da er det brød, kornblandinger, eller pasta det går i. Brød/korn går en lenger på, enn pasta. Så pasta (drumhvete) bruker jeg eventuelt til lunch. Mat med mer fett og protin, bruker jeg kun til middag. Det trenger mer tid til fordøyelse. Men også viktig for å vedlikeholde muskelatur, ved daglig gåing. Kanskje spessielt, for de som ikke har fett på kroppen. :) Er ikke lenger på "vandring" i fjellet, men går hovedsakelig dagsturer ut fra camp. Men til gjengjeld, så blir det normalt "lange dager" i terrenget. (gjelder ikke korte hjemmlige turer) Da blir det kun middag, seint på kvelden. Nøtter er vel også tungt fordøylig og bør vel helst bare brukes på kvelden.

 

Det som opptaes raskest i blodet, er som REs nevner druesukker, så sjokolade, m.m. Men, det hjelper bare for noen minutter. Kan være en god psykisk motivator og hjelp i ei "kneik", eller en tung bakke, da en raskt får energi tilbake. Men å gå på silk engergi, anser jeg for tull. Og selvsagt kan det være kos med søtsaker, men for meg er det ikke mat. Og det er sjelden jeg har noe med. Og har jeg med litt, regner jeg det ikke med i energibehovet. 

 

En kan få mye tips ved å se på hva sykkelister og bl.a. langrennsløpere bruker av mat. Så prinsippene er der, men på tur skal også maten være holdbar. En skal også få nok energi for hele turen og ikke bare for noen timer. Og for de som  bærer på alt (mat/utstyr), er det er alltid et kompromi når det kommer til vekt. 

 

Ser en spesifikt på langrennsløpere (eliten), så er mitt inntrykk at de som går korte distanser, helst bruker pasta (eventuelt korn/brød). Men er det 5 mil., er det konsekvent korn det går i. Ellers så legger de innpå både fett og protiner, for å gjennoppbygge muskelatur etter hvert løp. Det gir vel også en "pekepinn" på hva turfolk trenger, hvis de er på tur over mange dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget, tørket, Le Big Mac:

 

Krutonger

Tørket kjøttdeig

Smør etter ønske 

En persilledusk

Salt & pepper

 

Smelt smøret (på varme dager er dette ikke nødvendig). Bland inn krutonger, kjøttdeig, salt og pepper. La trekke i ca 20 minutter. Klipp opp persillen, strø over og server.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget, tørket, Le Big Mac:

 

Krutonger

Tørket kjøttdeig

Smør etter ønske 

En persilledusk

Salt & pepper

 

Smelt smøret (på varme dager er dette ikke nødvendig). Bland inn krutonger, kjøttdeig, salt og pepper. La trekke i ca 20 minutter. Klipp opp persillen, strø over og server.

Hvis alt er tørket og tørt, hva er det da du "trekker"??? Har du hatt den tørkede kjøttdeigen fått litt veske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt er tørket og tørt, hva er det da du "trekker"??? Har du hatt den tørkede kjøttdeigen fått litt veske?

Antar Grimner sikter til både tørket kjøtt og kurtonger i første rekke, for å tilføre vann/fukt. Men også for at smak av alle indigrensene skal blandes. Bl.a. Real turmat "trekkes", for at det ska bli oppbløtt (bedre fordøylighet) og gi smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er feil. Etter flere måneder ser de tilsynelatende like fresh ut.

 

Om jeg tar med macdonalds-burger på tur neste gang? Definitivt ikke. Jeg spiser det ikke engang når vi er på biltur. Kjøper heller hamburger på bensinstasjon eller en noe som helst annen plass. Den gangen vi gjorde feil og besøkte en macdonalds, hadde min ligget innpakket en stund. Salatbladene hadde dødt og brødet var blitt myk av dampen. Det var en ekkel affære. De fleste andre steder som selger hamburgere rundt motorveier lager den i hvert fall fersk når du bestiller den.

Tja, det er en myte at bensinstasjoner er noe særlig bedre enn McDonald's. Fersk mat får man hvertfall aldri på bensinstasjoner. Man får dyrere råvarer, men mindre fersk (med mindre man er heldig og treffer på et godt tidspunkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er en myte at bensinstasjoner er noe særlig bedre enn McDonald's. Fersk mat får man hvertfall aldri på bensinstasjoner. Man får dyrere råvarer, men mindre fersk (med mindre man er heldig og treffer på et godt tidspunkt).

Har ikke spist så mye burger på bensinstasjoner, men det jeg husker fra de gangene er stort sett smaken av thousan island-dressing.

Men jeg gikk en gang i fella på en Statoil stasjon og bestilte "en Wiener for en tier".

En Wienerpølse varmer du i en gryte med varmt vann og det tar i underkant av to minutter, og har du litt salt, løk og noen krydder i vannet så smaker faktisk en slik pølse helt greit. Hos Statoil så hadde sikkert denne pølsa ligget i gryta i en halv time eller mer og den smakte akkurat som avispapir eller noe der omkring. Hele smaken lå sikkert og fløt på toppen av vannet i gryta. Den må gjerne koste en tier, jeg skal ikke ha flere.

Men la nå for all del ikke dette bli en diskusjon om pølsene på Statoil eller endre bensinstasjoner. Det var ikke det denne tråden handlet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt er tørket og tørt, hva er det da du "trekker"??? Har du hatt den tørkede kjøttdeigen fått litt veske?

 

Siden det er en burger med høyt fettinnhold vi skal gjenskape, så er tanken å la det trekke i det flytende smøret. Nei, jeg har ikke prøvd oppskriften :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng som også er nevnt er nedbrytingsprosessen. Jo lengre tid det tar å bryte ned - jo lengre vil du føle deg mett. 

 

En burger fra McDonalds inneholder mye karbohydrater som inneholder sukker. Jeg vil tro at Real Turmat posene vil holde deg mett lengre samt gi kroppen mer av de næringsstoffene du trenger. 

 

Skal du gå langt bør du ha to-tre energibarer i lomma. En bar veier rundt 55gram og inneholder 220kalorier, 39g karbs og relativt lite fiber/fett/proteiner. 

 

Som Monsen sa: Fettet lagres på kroppen før turen, proteinene finner jeg i skogen (fisk) og karbs pakker jeg i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man rehydrere en burger!?

Tilsetter bare en eller annen form for veske og lar det mettes vel. Derfor viktig at man ikke kaller det en burger etter rehydrering da det kommer til å ligne mest på innholdet i en pose REAL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill her! 

 

Tilsetter bare en eller annen form for veske og lar det mettes vel. Derfor viktig at man ikke kaller det en burger etter rehydrering da det kommer til å ligne mest på innholdet i en pose REAL :D

 

- Ja da er man tilbake på scratch. Ingen tvil om at Real er muligens det beste alternativet - svært praktisk, men det er liksom ikke noe å sette tenna i.

 

En mer langtidsholdbar burger kan kanskje gjenskapes med 2 polarbrød - en haug med spekemat,tubeost, sprøstekt løk og relish i enkeltpakning? - men da er vi litt tilbake mot matpakken igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på Rondaståk hadde jeg glemt alt av bestikk. Så når jeg skulle spise egg og bacon på morgenkvisten, ble det egg og bacon burger. Helt nydelig.

Masse sprøstekt bacon, og to egg stekt sammen og på begge sider, så legge det mellom to brødskiver. Har ikke regnet ut kaloriene i et slikt måltid. Men jeg synes nå det var en helt ok start på dagen :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på Rondaståk hadde jeg glemt alt av bestikk. Så når jeg skulle spise egg og bacon på morgenkvisten, ble det egg og bacon burger. Helt nydelig.

Masse sprøstekt bacon, og to egg stekt sammen og på begge sider, så legge det mellom to brødskiver. Har ikke regnet ut kaloriene i et slikt måltid. Men jeg synes nå det var en helt ok start på dagen :D

 

Har fått lignende kombo til frokost på festival sjøl - men da inkl. burger - og det servert av proffe catering-folk. Helt konge når man krabber urven, trøtt og småkald ut av teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonalds er faktisk blant de som har strengest krav til mat i Norge.  McDonalds-kylling har strengere krav enn annen kylling i Norge - og bedre oppvekst.  Når det er sagt så unngår kjeder fordi de gjør livet kjedelig.  Fet spekepølse og cous cous med tørket frykt og masse olje er bedre alternativ.  Jeg foretrekker fransk landpølse, men de norske er også greie - men pleier ofte å ha en mindre tur-vennlig konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på Rondaståk hadde jeg glemt alt av bestikk. Så når jeg skulle spise egg og bacon på morgenkvisten, ble det egg og bacon burger. Helt nydelig.

Masse sprøstekt bacon, og to egg stekt sammen og på begge sider, så legge det mellom to brødskiver. Har ikke regnet ut kaloriene i et slikt måltid. Men jeg synes nå det var en helt ok start på dagen :D

 

Ingen dum idé. Kanskje man kunne forenklet det hele ved å steke ferdig bacon hjemme (vet ikke hvor lang holdbarhet det har da, med fett og alt?) og lage en eggeblanding på en halvlitersflaske. 

 

Jo mindre kokking, søling og emballasje jo bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.