Gå til innhold
  • Bli medlem

På tinderangel i Sykkylven, 17.10.2005.

gi

Anbefalte innlegg

Det har vært mye fint vær på Nordvestlandet i oktober :P .
Høytrykk er til for å brukes, og mandag for ei uke siden bar det ut på tur igjen.
Målet denne gangen var fjellryggen mellom Straumsdalen og Velledalen i Sykkylven.

Forventninger og håp
Det var med forventning vi møtte siluetten av Sykkylvsalpane på Magerholm ferjekai.
Lengst nord på nevnte fjellrygg ruver Straumshornet, et tiltalende fjell. Mellom dette
og Dravlausryggen lenger sør er det et markert skar. På sørsida av skaret reiser fjellet seg rett til værs, og kartet vitner heller ikke om noe snilt terreng ;-)
Vi bestemte oss for å starte opp ryggen nord for Straumshornet, og hadde et håp om seinere å finne en vei direkte opp på Dravlausryggen. I verste fall måtte vi ned igjen i Straumsdalen for å komme oss videre sørover fra Straumshornet.

Fin sti
Det blei en fin morgenvandring på god sti opp ryggen mot Straumshornet. Et par hundre høydemeter under toppen reiser nordryggen seg bratt mot toppen. Vi fant fort ut at den ikke var noe å prioritere tid på, og fortsatte på stien videre i østsida av fjellet. Etter hvert delte stien seg i mange tråkk. Vi fulgte et som dreidde rett opp til høyeste toppen.

Galleriet
Etter å nytt utsikten fra toppen fortsatte vi over fortoppen, og ned i det nevnte skaret. Et fint galleri (hylle) skjærer seg gjennom den bratte fjellsida i vest. Denne vegen visste vi ingenting om, og vi tok på klatreseler for å være forberedt på det vi måtte finne..... Det var enkelt å gå bortover galleriet, selv om det lå litt nysnø her og der. Vi søkte hele tida en farbar vei opp på ryggen igjen. Etter å ha passert et utsatt parti kom vi til ei bratt renne. Her tok vi fram tauet. Renna var såpass bratt at det var godt å ha sikring. Tross ruskete terreng var ruta ganske morsom. En del klatreopptak og to taulengder seinere nådde vi opp på nordenden av Dravlausegga :P.

Rusletur mot sør i en firbeint tinderanglers fotspor
I nysnøen som lå her oppe, så vi spor etter et dyr. Er ikke sikker på hva slags dyr, men etter spora å dømme kunne det være på størrelse med en rev.
Videre sørover egga mot høyeste punktet på Dravlausryggen hadde vi gøy av og følge dette sporet. Dyret hadde fulgt eggen strengt, og vært oppom alle små topper og framspring. Noen små hamre var omgått, og sannelig fant ikke vi det fornuftig også :) .
Det blei etter hvert godt og varmt sørover Dravlausryggen. Det stuper hele vegen bratt ned i Velldedalen, og utsikten er storslagen til kjente Sykkylvsfjell. Vi fortsatte over Dravlausnyken og Tretindane til skaret med det karakteristiske navnet Koppen. Her dreide vi nordover i skyggen mot Langenesvatnet, og etter 40 min på god sti langs østsida av vatnet var vi igjen tilbake ved bilen…

En fin dag i fjellet var til ende, og da vi var på veg hjem fikk vi en flott måneoppgang ved Storfjorden.

post-399-133474403818_thumb.jpg

post-399-133474403824_thumb.jpg

post-399-13347440383_thumb.jpg

post-399-133474403837_thumb.jpg

post-399-133474403844_thumb.jpg

post-399-133474403847_thumb.jpg

post-399-133474403854_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galleriet såg luftig og fint ut :wink: Herlig siluett bilde, jeg kjenner igjen Langfjella, Blåtinden, Lafjellet, Hammarsettindane og Gimsdalstinden, Straumshornet, Brunstadhornet og Brekketindane til høyre. Så tror jeg det må være Gullmorhornet helt i høyre kant? Ja, jeg tror det må være det.

Flott tele-effekt på siste bildet, heftig bakgrunn, gleder meg til trappetrinnene på Råna/nordøstegga :P

En "uvanlig" fjellrygg til Sykkylven å være, minner meg mest om terrenget noen steder på Ørstahalvøya. Du skriver ikke om forventnigene ble innfridd... men jeg regner med at de ble det. Ka sa broren om Sunnmørsalpedebut'n?? Mersmak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....gleder meg til trappetrinnene på Råna/nordøstegga :P

Ja, det blir tett program i 2006......:)

Blei forresten stort sett motlysbilder mot fjella vest for Velledalen. Sola var jo der hele tida :wink: Mer krevende å få gode bilder...

Du skriver ikke om forventnigene ble innfridd... men jeg regner med at de ble det. Ka sa broren om Sunnmørsalpedebut'n?? Mersmak?

Forventningene blei innfridd. Artig å finne "linken" mellom Straumshornet og Dravlausryggen, og forøvrig var det en knalldag i fjellet. Vindstille, skarp luft, men varmt i sola. Skikkelig høytrykksvær. Tror nok turen gav mersmak ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har vært klaff med været i helgene i oktober ja.

Artig tur du har tatt, som jeg tok som 2 turer pga skaret i mellom.

Er litt nysgjerrig på klatringen opp. Hvordan vil du gradere den? Og rutevalget ga seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir tett program i 2006......:P

Blei forresten stort sett motlysbilder mot fjella vest for Velledalen. Sola var jo der hele tida :P Mer krevende å få gode bilder...

2006 bør bli et bra år... også :) Ikke helt ukjent med motlysbilder sent på høsten langt nord i Sunnmmørsalpane nei :wink: Spesielt irriterende når de gode/beste fotomotivene kommer i konflikt med sola, så jeg har blitt mye "flinkere" til å planlegge turer/turretning osv i forhold til solen. Men så sent på høsten blir det ofte vanskelig samme hva man gjør iom at den står så lavt.

Karl E, opp til grad 3 har jeg fått vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på klatringen opp. Hvordan vil du gradere den? Og rutevalget ga seg selv?

Galleriet er lett å finne. En vil også greitt finne renna som fører opp på nordenden av ryggen. Ulike alternativer i renna, vi hadde noen opptak som ligger i området 2/3. Mulig disse kan omgåes med litt mer "sikk-sakking", men det er fort å komme borti sikringsterreng uansett, særlig i øverste delen.

Så forøvrig en varde lenger borte på hyllesystemet.....:P

Stilig bilde 7, hvor mye tele har du brukt? Du har dratt tindene i bakgrunnen godt til deg, spesielt Leirvasshornet og Nordre Smørskredtind lengst bak, på kartet måler jeg 15km avstand...

Brukte 55 mm (tilsvarer vel snaue 90 mm med 35 mm kamera).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.