gi Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det har vært mye fint vær på Nordvestlandet i oktober . Høytrykk er til for å brukes, og mandag for ei uke siden bar det ut på tur igjen. Målet denne gangen var fjellryggen mellom Straumsdalen og Velledalen i Sykkylven.Forventninger og håp Det var med forventning vi møtte siluetten av Sykkylvsalpane på Magerholm ferjekai. Lengst nord på nevnte fjellrygg ruver Straumshornet, et tiltalende fjell. Mellom dette og Dravlausryggen lenger sør er det et markert skar. På sørsida av skaret reiser fjellet seg rett til værs, og kartet vitner heller ikke om noe snilt terreng Vi bestemte oss for å starte opp ryggen nord for Straumshornet, og hadde et håp om seinere å finne en vei direkte opp på Dravlausryggen. I verste fall måtte vi ned igjen i Straumsdalen for å komme oss videre sørover fra Straumshornet.Fin sti Det blei en fin morgenvandring på god sti opp ryggen mot Straumshornet. Et par hundre høydemeter under toppen reiser nordryggen seg bratt mot toppen. Vi fant fort ut at den ikke var noe å prioritere tid på, og fortsatte på stien videre i østsida av fjellet. Etter hvert delte stien seg i mange tråkk. Vi fulgte et som dreidde rett opp til høyeste toppen.Galleriet Etter å nytt utsikten fra toppen fortsatte vi over fortoppen, og ned i det nevnte skaret. Et fint galleri (hylle) skjærer seg gjennom den bratte fjellsida i vest. Denne vegen visste vi ingenting om, og vi tok på klatreseler for å være forberedt på det vi måtte finne..... Det var enkelt å gå bortover galleriet, selv om det lå litt nysnø her og der. Vi søkte hele tida en farbar vei opp på ryggen igjen. Etter å ha passert et utsatt parti kom vi til ei bratt renne. Her tok vi fram tauet. Renna var såpass bratt at det var godt å ha sikring. Tross ruskete terreng var ruta ganske morsom. En del klatreopptak og to taulengder seinere nådde vi opp på nordenden av Dravlausegga .Rusletur mot sør i en firbeint tinderanglers fotspor I nysnøen som lå her oppe, så vi spor etter et dyr. Er ikke sikker på hva slags dyr, men etter spora å dømme kunne det være på størrelse med en rev. Videre sørover egga mot høyeste punktet på Dravlausryggen hadde vi gøy av og følge dette sporet. Dyret hadde fulgt eggen strengt, og vært oppom alle små topper og framspring. Noen små hamre var omgått, og sannelig fant ikke vi det fornuftig også . Det blei etter hvert godt og varmt sørover Dravlausryggen. Det stuper hele vegen bratt ned i Velldedalen, og utsikten er storslagen til kjente Sykkylvsfjell. Vi fortsatte over Dravlausnyken og Tretindane til skaret med det karakteristiske navnet Koppen. Her dreide vi nordover i skyggen mot Langenesvatnet, og etter 40 min på god sti langs østsida av vatnet var vi igjen tilbake ved bilen… En fin dag i fjellet var til ende, og da vi var på veg hjem fikk vi en flott måneoppgang ved Storfjorden. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Galleriet såg luftig og fint ut Herlig siluett bilde, jeg kjenner igjen Langfjella, Blåtinden, Lafjellet, Hammarsettindane og Gimsdalstinden, Straumshornet, Brunstadhornet og Brekketindane til høyre. Så tror jeg det må være Gullmorhornet helt i høyre kant? Ja, jeg tror det må være det. Flott tele-effekt på siste bildet, heftig bakgrunn, gleder meg til trappetrinnene på Råna/nordøstegga En "uvanlig" fjellrygg til Sykkylven å være, minner meg mest om terrenget noen steder på Ørstahalvøya. Du skriver ikke om forventnigene ble innfridd... men jeg regner med at de ble det. Ka sa broren om Sunnmørsalpedebut'n?? Mersmak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 ....gleder meg til trappetrinnene på Råna/nordøstegga Ja, det blir tett program i 2006...... Blei forresten stort sett motlysbilder mot fjella vest for Velledalen. Sola var jo der hele tida Mer krevende å få gode bilder... Du skriver ikke om forventnigene ble innfridd... men jeg regner med at de ble det. Ka sa broren om Sunnmørsalpedebut'n?? Mersmak? Forventningene blei innfridd. Artig å finne "linken" mellom Straumshornet og Dravlausryggen, og forøvrig var det en knalldag i fjellet. Vindstille, skarp luft, men varmt i sola. Skikkelig høytrykksvær. Tror nok turen gav mersmak ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Har vært klaff med været i helgene i oktober ja. Artig tur du har tatt, som jeg tok som 2 turer pga skaret i mellom. Er litt nysgjerrig på klatringen opp. Hvordan vil du gradere den? Og rutevalget ga seg selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ja, det blir tett program i 2006...... Blei forresten stort sett motlysbilder mot fjella vest for Velledalen. Sola var jo der hele tida Mer krevende å få gode bilder... 2006 bør bli et bra år... også Ikke helt ukjent med motlysbilder sent på høsten langt nord i Sunnmmørsalpane nei Spesielt irriterende når de gode/beste fotomotivene kommer i konflikt med sola, så jeg har blitt mye "flinkere" til å planlegge turer/turretning osv i forhold til solen. Men så sent på høsten blir det ofte vanskelig samme hva man gjør iom at den står så lavt. Karl E, opp til grad 3 har jeg fått vite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Stilig bilde 7, hvor mye tele har du brukt? Du har dratt tindene i bakgrunnen godt til deg, spesielt Leirvasshornet og Nordre Smørskredtind lengst bak, på kartet måler jeg 15km avstand... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Er litt nysgjerrig på klatringen opp. Hvordan vil du gradere den? Og rutevalget ga seg selv? Galleriet er lett å finne. En vil også greitt finne renna som fører opp på nordenden av ryggen. Ulike alternativer i renna, vi hadde noen opptak som ligger i området 2/3. Mulig disse kan omgåes med litt mer "sikk-sakking", men det er fort å komme borti sikringsterreng uansett, særlig i øverste delen. Så forøvrig en varde lenger borte på hyllesystemet..... Stilig bilde 7, hvor mye tele har du brukt? Du har dratt tindene i bakgrunnen godt til deg, spesielt Leirvasshornet og Nordre Smørskredtind lengst bak, på kartet måler jeg 15km avstand... Brukte 55 mm (tilsvarer vel snaue 90 mm med 35 mm kamera). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Her er forresten et bilde av sørsida av skaret. Bildet er satt sammen av fire vidvinkelbilder tatt på høykant, uten noen form for korreksjon Bildet når bare nesten ned i skaret. Se om dere klarer å finne ruta vi fulgte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 Ingen som våger seg på rutetegning ? Ser ut som et spennende alternativ rett opp eggen også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 gi sitt bilde nr 3 av Straumshornet gir meg kjære minner fra noen år tilbake da kona og jeg lå på toppen i timevis og solte oss og tittet ned på hustakene i Sykkylven nærmere tusen meter under oss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Ingen som våger seg på rutetegning ? Skal prøve siden du insisterer Usikker på starten, et av to alternativer. Har prikket der det ser ut til å være to alternativer. Usikker på siste del om dere traverserte litt bort i sida, ser ut til å være enklere enn å gå direkte opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 Bra forsøk. Den omtalte renna er skjult på bildet, kan bare anes. Det var derfor med stor spenning vi la ivei bortover de snødekte hyllene. Tror nok din variant hadde blitt mer krevende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.