PaalE Skrevet 25. juni 2014 Skrevet 25. juni 2014 Hei, er det OK å ta med gassbeholder i innsjekket bagasje på fly innenlands? Noen som har erfaring? Har et lite lager med beholder og er like greit å ta med hvis lov.. Pål Siter
Bart Skrevet 29. juni 2014 Skrevet 29. juni 2014 Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor: http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje Siter
Bjørn J Skrevet 29. juni 2014 Skrevet 29. juni 2014 Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor: http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem. Siter
tronn Skrevet 29. juni 2014 Skrevet 29. juni 2014 Ja ser mann det. Når jeg hadde paintball utstyr i bagasjen måtte jeg ha tømt lufttanker på forhånd og skrudd av regulator for fullt innsyn. Jeg synes den 500g/ml regelen var merkelig. Også står det at brukte stormkjøkken/primuser ikke er lov! Går gassbrennere som stormkjøkken/primus? Siter
tjbaggerød Skrevet 29. juni 2014 Skrevet 29. juni 2014 Jeg satt og tok en pils på Gardermoen og ventet på flyet mitt som skulle til Island... Imens jeg satt å skravlet over en øl så ble turkameraten min sitt navn ropt over annlegget uten at vi registrerte det.. Helt ved innsjekkingen/om bord stigningen til flyet så ble vi stoppet og skjønte jo ingenting .... De 2 sikkerhetsfyrene var ikke blide og fortalte oss om gassboksen så lå i en av våres bagger og hvilke skade som kan oppstå med tanke på trykk og blablablablabla hehehehe uansett så var beskjeden ganske klar ja.. 1 Siter
Bart Skrevet 30. juni 2014 Skrevet 30. juni 2014 Bra at andre enn meg leste hele teksten jeg refererte til. Jeg tror likevel jeg ville spurt Avinor på forhånd, for dette var en rar regel. En halvflaske med vann kan man glemme å ta med gjennom sikkerhetskontrollen, men samme mengde med flytende gass under trykk er ok...? Siter
7homas Skrevet 30. juni 2014 Skrevet 30. juni 2014 Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem. Normalt er det da ubegrenset totalt mengde, så lenge hver beholder er under grensen. Det er feks derfor spylerveske kommer i 4 litere da grensen for ADR merking er 5 liters beholder. Da kan du kjøre en full semi henger med spylerveske uten ADR lappen selv om totalmengden på kjøretøyet i tonn er lik som om det var på 200 liters fat eller 1000 liters IBC. Siter
Knut-Erik Skrevet 30. juni 2014 Skrevet 30. juni 2014 Skal man legge til enda en usikkerhet her, så er det ikke for meg helt klart om kravet om 500 ml referer til kun oksygen eller om det gjelder alle alternativene foran... Det første er vel kanskje mest logisk, men jeg ville spurt flyselskapet for sikkerhets skyld (flyselskapet kan ha strengere regler enn Avinors minimumskrav). Siter
tronn Skrevet 30. juni 2014 Skrevet 30. juni 2014 SAS(som jeg pleier å holde meg til) referer direkte til Avinors reglement. Siter
PaalE Skrevet 1. juli 2014 Forfatter Skrevet 1. juli 2014 Har nå sjekket opp litt ift dette med gassbeholdere på fly. Informasjon på Avinor sine sider er bare generell. Avinor henviste meg videre til Luftfartstilsynet. Jeg snakket der med en kar som sa at det er ICAO/IATA sine regler som gjelder. I tillegg kan flyselskapene ha egne regler. Han mente informasjonen på Avinor sine sider måtte være ICAO/IATA sine regler. Han henviste meg videre til Norwegian... Hos Norwegian snakker jeg med en russisk-svensk dame på kundeservice. Hun skjønte virkelig ikke et kvekk... Så jeg ba om å bli satt til en annen. Fikk da snakke med enda enn russersvenske som heller ikke skjønte et kvekk. Ba da om å få snakke med en norsk kundebehandler. I denne prosessen hørte jeg noen russiske gloser og det ble brudt.. Så da gir jeg opp. Eneste info jeg har da er hva Norwegian har på sine sider under "uakseptabel bagasje". Her er det en liste over ulike typer bagasje som tillates/ikke tillates. Kan ikke finne noe som direkte omhandler fyllte brennbare gassbeholder dog. Så er vel like langt som da jeg startet.. Tar i hvert fall ikke med noe gassbeholder på flyet 1 Siter
Arcticpeak Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder: Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant. Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt. Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly. 1 Siter
tronn Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder: Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant. Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt. Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly. Flott! Men hvor står dette? Siter
Arcticpeak Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 Det står forholdvis klart i linken fra Avinor som det er henvist til ovenfor her, i tillegg står det i EASA reglene. Siter
tronn Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 Du tenker på dette?: gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen, oksygen i beholdere som rommer over 500 ml eller 500 gram Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener Siter
Arcticpeak Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 Du tenker på dette?: Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener Ja, Avinor kunne nok godt ha gjort seg litt mer flid med teksten, slik at det ble lettere forståelig. Siter
Arcticpeak Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 Nå har jeg sjekket litt opp i dette og EASA reglene henviser til ICAO Doc 9284-AN/905. Det dokumentet kan dere laste ned og lese her: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0CD0QFjAD&url=http%3A%2F%2Fvbulletin.phmsa.dot.gov%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D383&ei=Z6ayU8K_Aua7ygOYrIDACA&usg=AFQjCNGUQcTt5_h76z5KyFIOii11jN3bxw&sig2=XcRRQKB2i3tSDXvYeJV-Ng&bvm=bv.69837884,d.bGQ Siter
Lompa Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 En gang jeg skulle på jakt i Nord-Norge tok jeg med en gassboks i bagasjen. Jeg tenkte å sende den med spesialinnsjekket bagasje sammen med våpen og ammunisjon. Jeg måtte legge igjen boksen. Jeg har sett en sånn boks gå i lufta (kontrollert), og det var en syk eksplosjon. I et fly ville noe sånt vært katastrofalt.. Siter
CarlHenrik Skrevet 1. juli 2014 Skrevet 1. juli 2014 I SAS sine manueler er dette kategorisert som totalt forbudt. Det står også i betingelsene du leser og må godta før billetten blir kjøpt =) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.