Gå til innhold
  • Bli medlem

Havodder i nordnorge?


Pajko

Anbefalte innlegg

Jeg og en veninde var ude og gå ved Buksnesfjorden på Hinnøya i Nordland, og så hvad vi tror er en havodder. Men kan det stemme? Findes der havoddere i Norge? Google har ikke været til meget hjelp, så derfor spørger jeg herinde - og håber nogen har et svar  :D

 

Her er nogle bilder af den formåede odder...

 

10501354_10203863752492211_454094359_n.j

 

10502328_10203863752252205_552851849_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, havoter (Enhydra lutris) finnes så vidt jeg vet ikke i Norge. Den lever i de nordlige deler av Stillehavet. Den arten som finnes langs norskekysten er europeisk oter (Lutra lutra). Den er mye mindre enn havoteren

Hvis bildene er av en havoter i Norge, er det ganske uvanlig, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, havoter (Enhydra lutris) finnes så vidt jeg vet ikke i Norge. Den lever i de nordlige deler av Stillehavet. Den arten som finnes langs norskekysten er europeisk oter (Lutra lutra). Den er mye mindre enn havoteren

Hvis bildene er av en havoter i Norge, er det ganske uvanlig, tror jeg.

 

Okay.. Men det findes odder som lever i havet i Norge? Da er det nok den vi så :D Tak for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay.. Men det findes odder som lever i havet i Norge? Da er det nok den vi så :D Tak for svar!

 

Sakset fra wikipedia-siden om europeisk oter (lutra lutra):

 

"European otters may also live along the coast, in salt water, but require regular access to fresh water to clean their fur. When living in the sea, individuals of this species are sometimes referred to as "sea otters", but they should not be confused with the true sea otter, a North American species much more strongly adapted to a marine existence"

 

Møysalen nasjonalpark på Hinnøya nevnes som leveområde for (europeisk) oter, så det var nok en slik dere så, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra wikipedia-siden om europeisk oter (lutra lutra):

 

"European otters may also live along the coast, in salt water, but require regular access to fresh water to clean their fur. When living in the sea, individuals of this species are sometimes referred to as "sea otters", but they should not be confused with the true sea otter, a North American species much more strongly adapted to a marine existence"

 

Møysalen nasjonalpark på Hinnøya nevnes som leveområde for (europeisk) oter, så det var nok en slik dere så, ja. 

 

Kult. Mange takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.