Gå til innhold
  • Bli medlem

RONDANE 3-6 dagers skitur, litt telt, litt hytte. Toppturer/\/\

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! :D

Jeg ønsker å dra på skitur i Rondane-området rundt årsskiftet +/-. Vi kommer til å benytte oss av telt og evt. hytte og turen vil ha en varighet på 3-5 overnattinger. Jeg vet veldig lite om Rondane. Det jeg vet begrenser seg til at det er et usedvanlig flott turområde og at det finnes mange flotte fjelltopper over 2000 meter der, og at det noen steder kan være litt snøfattig.

Jeg er derfor interessert i gode råd og tips fra dere slik at dette blir en flott tur. Hvor er det bra å starte fra? Hvilke ruter er flotte? (og har evt. mulighet for avstikkere opp til topper?) Er det evt et bra sted for en basecamp der vi kan ligge 1-2-3 dager å bruke som utgangspunkt for kjekke toppturer? (Jeg vet at Rondane ikke er plassen for de store pudderopplevelsene. Jeg er mer interessert i toppen, utsikten og ikke minst frihetsfølelsen.) Vi kommer til å ta med oss telt, men tar gjerne et par netter i en koselig hytte. Vi skal tross alt feire nyttår der, og da er det kjekt med litt hyttekos. Ellers noe spesielt jeg bør tenke på?

Tips om hvor det er mulig å skaffe seg en god oversikt mottas også med stor takk!

Gjengen som skal gå er over middels i formen, og vi er derfor ikke interessert i noen typiske "familieruter". Vi har alle ferdes i fjellet før, også litt på vinterstid, men vi er ikke noen veteraner.

Satser på mange gode råd/tips og rutebeskrivelser!

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

nilssen

• 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Rondane rundt nyttår er en klassiker som mange har nytt tidligere. En del velger å bo på selvbetjeningskavarteret på Rondvassbu, selv om det kan bli litt vel fullt her i romjula. Det kan jo være styggkaldt på denne tiden og det er lenge mørkt lenge, men det vet dere sikkert. Velger dere en periode med fullmåne får dere mye gratis lys dersom dere er heldige med værte.

Generelt er det mest snø rundt Smiubelgen (min begrensede erfaring) og minst i nordøst mot Atna og Dørålen. Atkomsten er grei fra Otta og opp til Mysuseterområdet. Derfra er det normalt flotte skiforhold.

Er du heldig kan du gå på ski opp til flere av toppene, og i verste fall tar du bare av skiene.

Simlepiggan er en flott skitur, det samme er Smiukampen. Over 2000 meter er Veslsmeden flott. Storronden er ofte veldig avblåst, men du kan jo ha flaks.

Base Camp området nr. 1 er enten inne ved Rondvassbu, nede langs Store Ula eller om ønskelig oppe i liene langs stien mellom Rondvassbu og Peer Gynt hytta. Der ligger det også ei åpen lita jaktbu ved en stein (ikke langt fra foten av Smiukampen). Fra disse stedene er det heller ikke allverdens lange (og nokså enkle) retrettmuligheter om været skulle vrange seg til ....

God tur - må være utrolig flott om man er heldig med været og ikke fryser tærne av seg!!

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jakthytta du nevner er ei skrøpelig brysjy av ei steinbu. Det er riktignok en liten ovn der, men ikke noe ved... Vil ikke anbefale denne til overnatting i desember/januar. Overnattingstilbudet i Rondane utover DNT sine hytter er heller sparsommelig. Og Rondvassbu er jo som kjent "stappfull" ved årsskiftet (selvbetj).

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Du har rett i at Rondane er snøfattig... faktisk et av de mest nedbørsfattige områdene i landet. Var selv på en ukes tur med telt månedskiftet februar/mars nå i år... og da var det snørekord i mange steder rundt rondane: likevel veldig lite snø i nordre deler. Bare sånn at dere er forberedt på det.

Men: Går du fra Rondvassbu og nordover over Rondvatnet, kan du slå deg ned med teltet i dalen der stien deler seg og går nordover eller østover (sør for digerronden osv). Her har du et fint utgangspunkt for å nå både Digerronden, Midt-Rondene og for den saks skyld Rondslottet (fra nordøst). Har vært på Digerronden midtvinters... stort sett en enkel og grei tur, men ikke sikkert du kan drasse med skia hele veien opp. Veslesmeden er også en fin topp å gå på (på ski fra Rondvassbu). Storronden funker også fint.... men det kan derimot være vanskeligere å nå Vinjeronden og Rondslottet fra Rondvassbu uten stegjern, øks og tau... her kan det være bratt, glatt og skavler. Går du derimot opp på Storronden først så får du fin utsikt mot ruta opp til Vinjeronden og Rondslottet, og ser herfra hvordan snøforholdene er!

Men altså: sikreste snøforholdene er sør... rundt rondvassbu og vestover. Nord-øst er ofte fattigere. Uansett er det mange fine topper som kan bestiges vinterstid i Rondane (i vinter gikk vi Rondvassbu-Veslesmeden (på ski)-Rondvassbu-Storronden (måtte sette skia ved foten) -Rondvassbu på én dag.... fin men slitsom tur)

Rondane er superfint.. skulle bare vært litt mer snø der!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.