kenny28 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg har drikkeposen Nalgene CXC Hydr Bladder 2L : http://www.capeunionmart.co.za/nalgene-cxc-bladder-2l-rapid-f Har brukt posen 4 ganger nå og jeg greier ikke å drikke vannet fra posen da det har en grusom plastsmak. Er dette vanlig (mitt første drikkesystem), eller er det god grunn til å klage på produktet ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Har ikke merket noe bismak i mine drikkesystemer (watersource og platypus). Ville prøvd å vasket det skikkelig og hvis ikke det hjelper så klager du. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 En del plastprodukter er tilsatt stoffer for å gjøre plasten myk. Disse stoffene kalles ftalater eller hormonhermere og er funnet blant annet i plastleker laget for barn. Disse stoffene skal være forbudt å bruke i produkter solgt i Norge, men de dukker likevel opp med jevne mellomrom. Vær litt forsiktig med å drikke fra plastflasker som ikke er garantert trygge. Kroppen vår takler dårlig slike stoffer og de kan virke negativt på forplantningsevnen til både mennesker og dyr. Du kan forsøke å rense med klor, men jeg ville nok heller gått tilbake til butikken med et alvårlig spørsmål. Ellers kan du kontakte mattilsynet og høre hva de sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Nalgene sine produkter skal jo være 100% BPA frie så synes det var litt merkelig om det var slike stoffer i drikkeposen. Med mindre mann har kjøpt en billig kopi på ebay da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atari Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Hva med å fylle den med husholdningssaft og la det stå over natten? Det har jeg gjort med andre plastflasker og det har hjulpet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kenny28 Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Kjøpt hos Oslo sportslager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Hei, har opplevd lignende selv. Løsningen er å fylle den med vann og tømme i en halv boks med bakepulver og en pose med natron, riste godt og la det stå noen timer, rist av og til. Husk å sørge for at det er vann med blandingen i slangen også. Skyll godt ut. Da skal all vond smak forsvinne... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn-Ivar Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 En teskje natron og en teskje med blekemiddel i flasken og fyll opp med vann. La stå over natten uten kork (pass på at ikke husdyr eller småbarn får tilgang til flasken!!!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Nalgene sine produkter skal jo være 100% BPA frie så synes det var litt merkelig om det var slike stoffer i drikkeposen. Eller kanskje ikke... http://www.motherjones.com/environment/2014/06/bpa-free-plastics-tritan-nalgene-dangerous Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espensa42 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Eller kanskje ikke... http://www.motherjones.com/environment/2014/06/bpa-free-plastics-tritan-nalgene-dangerous Hm. Burde jeg bytte ut den blå Camelbak-flaska mi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Hm. Burde jeg bytte ut den blå Camelbak-flaska mi? Passer egentlig greit at den blå var den verste siden jeg valge den fargen til tisseflaske Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espensa42 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Passer egentlig greit at den blå var den verste siden jeg valge den fargen til tisseflaske Åååkei, minn meg på å merke min skikkelig, skulle vi noensinne dra på tur sammen (spøk til side, hva skal man gjøre da, for å unngå disse stoffene i drikkebeholdere?) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Har den blå jeg også, men med det været vi har blir det ikke mye UV stråling...så det der tar jeg med knusende ro...og bestiller ei i rustfritt stål, ha ha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utemannen Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 hva skal man gjøre da, for å unngå disse stoffene i drikkebeholdere? Man kan velge å kjøpe flasker fra produsenter som dette: http://www.kleankanteen.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Skummet bare gjennom den artikkelen om skadelige farger på plastflaskene og så vidt jeg ser av kommentarene er det først når man introduserer salt eller alkohol at de blir gifitige i sollys. Bruker du den kun til ferskvann tror jeg ikke det er noe fare. Har for meg at plastsmaken har forsvunnet med bruk for min del. Passer alltid på å vaske (skylle med varmt vann) etter bruk å la tørke med lokket av. Lagrer alltid med lokket liggende løst oppå så flaske eller pose tørker. Plastsmaken har blitt borte ganske kjapt. Har en liten sekk med drikkespose jeg bruker når jeg kjører motorsykkel. Denne tar det gjerne en uke for å få tørket skikkelig så den prøver jeg alltid å få spent opp når jeg henger den til tørk før vinterlagring så den er helt tørr (ikke primært pga plastsmak, men for å drepe de bakterier og sporer som måtte befinne seg i vannrestene). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erstokke Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hva med vanlige PET mineralvannflasker? Inneholder de noe skadelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg stoler helt og fullt på at mattilsynet hadde satt ned forbud i så fall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kenny28 Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg forstod det sånn at hvis produktet ble utsatt for varme så kan innholdet bli eksponert for skadelige stoffer? Jeg har som sagt en blå nalgene drikke pose,men den ligger jo inne i sekken og blir ikke utsatt for sol eller høy varme, så problemet kan vel ikke gjelde generelt drikkeposer som kun brukes til vann? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Til drikkevann og andre flytende ting som skal samme veien bruker jeg stort sett bare Imsdalflasker og ''lommelerker'' av plast fra vinmonopolet eller tax free butikken. Imsdal 0.7L, passer perfekt i flaskeholderne på sykkelen og så koster de bare panten hvis de skulle forsvinne. Det gikk med noen av disse under Nordsjørittet sist helg. De kostet sikkert mye mindre enn de mange andre fancy flaskene som lå strødd langs veikanten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Henrik Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Et gammelt kjerringråd som jeg har brukt på drikkeflasker med det samme problemet er å bruke eddikk og blande det ut med vann, la det stå noen timer og skylle godt. Så skal alt være borte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Til rengjøring av flasker som skal brukes til hjemmelaget vin, øl eller saft så anbefales Krystallsoda. Kanskje det virker her også. http://alnakka.net/w/index.php?title=Krystallsoda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Til drikkevann og andre flytende ting som skal samme veien bruker jeg stort sett bare Imsdalflasker og ''lommelerker'' av plast fra vinmonopolet eller tax free butikken. Imsdal 0.7L, passer perfekt i flaskeholderne på sykkelen og så koster de bare panten hvis de skulle forsvinne. Det gikk med noen av disse under Nordsjørittet sist helg. De kostet sikkert mye mindre enn de mange andre fancy flaskene som lå strødd langs veikanten. Må ta meg en tur etter veien neste gang det arrangeres sykkelritt skjønner jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.