Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta-toppene


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg skal ta meg en tur i helga. det meste av fredagen og søndagen går med i reise, men satser å bruke lørdagen fullt ut. Jeg tenker å gå Snøhettatoppene. Noen som kjenner forholdene der nå? er meldt litt regn, men det skal vel ikke stå for mye i veien.

Jeg går alene, vet noen om jeg kan ta alle toppene uten klatreutstyr? Jeg har ikke noe i mot til dels svært luftige passasjer, men har ikke selvmordstanker heller.

mvh

Petter Ombo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hettpiggen er bratt terreng der en kan gå usikret under gode forhold, fra midt-toppen, hvis en liker bratt lende. Videre til vesttoppen er klatreterreng, men vesttoppen er enkel om du kommer motsatt vei. Hovedtoppen og midt-toppen er også enkle. Søk her på forumet, du finner flere diskusjoner ang temaet.

F.eks her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2114&highlight=hettpiggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også en del info om traversen og Hettpiggen her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1411

Jeg vil vel tro at det er stor fare for is og snø der nå, og da blir Hettpiggen meget krevende. Uten klatreutstyr ville jeg ha skrinlagt den.

Det ser vel ut til å bli kjøligere i helgen og snø "i høyden". Syntes jeg hørte at snøgrensa ville krype ned mot 400-600 meter i helgen. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå Snøhettatraversen fra Stortoppen til Vestre under de forhold som vil herske i helga, alene og uten tau, høres ikke ut til å bli noen morsom tur. Og fjellturer skal være morsom, vel. Vesttoppen fra skaret mot Hettpiggen er firerklatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tenker å gå Snøhettatoppene. Noen som kjenner forholdene der nå? Er meldt litt regn, men det skal vel ikke stå for mye i veien.

Det ligger iallefall mye snø på toppene i Trollheimen, og derfra ser det ut som det ligger mye på Dovre også.

Men det er vel ikke umulig å gå på alle toppene likevel, start med vesttoppen, gå ned igjen til Snøheim og opp på Stortoppen, videre bort til Hettpiggen der du sanns må sikre allerede fra skaret mellom midttoppen og Hettpiggen. Da unngår du den verste klatringen. Utrolig mye knot hvis du er aleine og skal gjøre det noenlunde sikkert, så velg heller å gå på èn av toppene og ta traversen på sommeren '06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar

Ja jeg utsetter turen til snøen drar igjen. Da tar jeg alle toppene i ett javs tenker jeg. Etter kartet å dømme er det vanskeligste punktet på larseggen i det juvet. Hva vei er enklest der? fra stortoppen eller(snøhetta)?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.