Gå til innhold
  • Bli medlem

Helium eller den gamle gode norrøna...

dede

Anbefalte innlegg

Har ikke gått mye med sekk de siste årene men skal endelig prøve meg på helgetur snart.  Overnatting hytter så ikke all verdens som skal i sekken. 

Har jo den gode gamle norrønasekken min - 70l damemodell og sikkert 15 år gammel. Husker ikke navnet men er med synkron bæresystem.  Er jo alltid den jeg har gått i fjellet med (ukesturer - hytte til hytte) og den funker som bare det til ryggen min.  Men den er jo tung da... sikkert 3kg+ for bare sekken om ikke enda mer..

Var i Kina på rundreise ifjor og fant jo da ut at Norrønasekken ikke egnet seg så kjøpte en bergans helium 55l.  Her veier jo sekken "nesten ingenting".  Gikk helt greit på turen men var jo ikke så mye bæring at jeg følte jeg fikk testet det ut (og så var den jo rimelig fullpakket!)

Helium holder i størrelse for det som skal med - og siden jeg sliter med knær og bein er det jo fristende å spare vekt... men så var det bærekomforten da.. Hva ville folket her valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått mye med sekk de siste årene men skal endelig prøve meg på helgetur snart.  Overnatting hytter så ikke all verdens som skal i sekken. 

Har jo den gode gamle norrønasekken min - 70l damemodell og sikkert 15 år gammel. Husker ikke navnet men er med synkron bæresystem.  Er jo alltid den jeg har gått i fjellet med (ukesturer - hytte til hytte) og den funker som bare det til ryggen min.  Men den er jo tung da... sikkert 3kg+ for bare sekken om ikke enda mer..

Var i Kina på rundreise ifjor og fant jo da ut at Norrønasekken ikke egnet seg så kjøpte en bergans helium 55l.  Her veier jo sekken "nesten ingenting".  Gikk helt greit på turen men var jo ikke så mye bæring at jeg følte jeg fikk testet det ut (og så var den jo rimelig fullpakket!)

Helium holder i størrelse for det som skal med - og siden jeg sliter med knær og bein er det jo fristende å spare vekt... men så var det bærekomforten da.. Hva ville folket her valgt?

Jeg har Helium og et par Norrøna synkronsekker.

For vekt under 10-12kilo blir det som oftest Helium, men kommer vekten over dette, velger jeg synkronsekken.

Jeg synes Helium er helt ok, men merker at det går lettere med synkronsekken nå det blir litt vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha brukt noen av sekkene, så kan jeg si at bærekomforten til en viss (muligens ganske stor), grad avhenger av hvor mye vekt du har i sekken. For helgeturer med overnatting i hytter, burde det være lett å pakke slik at den minste sekken blir behagelig å gå med nærmest uansett system. Som bonus blir knærne dine også fornøyde :)

Har en gang stått og telt på knappene mellom en 75 liter sekk "med alt" på 3,2 kg og en litt ribbet sak på 40 liter. Saken var at med lasten som passet i den minste sekken, ble 75 literen veldig komfortabel på ryggen.

Utslagsgivende ble minnet om forrige tur med 75 literen (stappfull) og hvordan bæresystemet ikke er dimensjonert for sekkerommet - hva mer er da feil på denne sekken?

Så da kunne jeg like gjerne spare 1,3 kg og samtidig se "lett" ut. Den 40 literen har nærmest ingen vektoverføring til hoftene og latterlig korte hoftebelter, men med den lasten gikk det helt fint selv med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helium! Jeg gikk trekanten i Trollheimen i slutten av mai og bar ca. 9-10 kg i den. En utmerket god og lett sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. kanskje jeg må bite i det å bare prøve ut heliumsekken med en del bagasje på en dags - eller i alle fall kveldstur.. er jo kjiipt om jeg etter første etappe (av 3) skjønner at jeg burde hatt "go'sekken'... Har jo tid nå i helga:-) selv om det er meningsløst ? å bære mye for kort tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.