Gå til innhold
  • Bli medlem

Forstyrrende flytrafikk over Jotunheimen


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Først må jeg si at dette nok var årets helg i Jotunheimen, sikkert i resten av Sør-Norge også, det ser jeg av bilder fra andres turrapporter. Stor synd at jeg ikke kan legge inn bilder fra mine turer, for dette var en kremtur! Besshø var en flott "oppvarming" på lørdag, og dagen etter var det Tjørnholstind, Tjørnholsoksla og Østre Leirungstind som sto for tur. Den turen er en av mine absolutte favoritter, og jeg kan gjerne ta den et tosifra antall ganger i løpet av livet. Opplevelsen var så fantastisk at den bare blir marginalt slått av den utrolige natt- og soloppgangsturen på Gjertvasstind i mai!

Men mens jeg slet som verst på vei opp de siste 200 høydemeterne opp til Østre Leirungstind ble det bråk i lufta. Et småfly ødela brått stillheten og stemninga. Så lavt som det fløy må det ha vært mulig for både flyger og passasjerer å få øye på meg der jeg kavet og slet. Jeg var så sliten at jeg lurte på om det var mulig å dø av utmattelse der og da, så det eneste jeg orket å tenke på var å ta pustepauser og drømme om hvor godt det skulle bli å legge seg langflat ved toppvarden og tømme vannflaska. Jeg kom da opp til slutt og kunne konstatere at denne toppen alltid innfrir forventningene når været er knall.

Det var likevel ikke slutt på flybråket, snart var det et småfly som herja over Torfinnstindene. Ble ganske så oppgitt av det hele. Jotunheimen skal jo være et friområde hvor kun naturens egne lyder skal råde. Vind, elvesus, snøskred og steinsprang kan være rene musikken i mine ører, særlig når rammen rundt er et solbelyst alpelandskap.

Nå lurer jeg på hva all flytrafikken skyldes. Om det er flyfotooppdrag så kan det godtas, for det er unntakstilfeller hvor man må regne med at det finnes et eller annet faglig formål med saken. Men jeg har lest innlegg andre har skrevet om dette temaet, og de har ment det samme som meg. Flytrafikk som kommersiell turisme var nevnt noen ganger, og det får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Selv om jeg liker fjellets ensomhet er det klart at Jotunheimen er åpen for alle. Men med alle så betyr det selvfølgelig alle som er innstilt på å slite fysisk for å få oppleve den skjønne naturen der. Har inntrykk av at den type holdning jeg har i visse kretser blir sett på som egoistisk. Jeg vil heller si at det er egoistisk å ødelegge idyllen for ekte villmarkinger ved å spre motorstøy over våre kjære områder bare fordi man vil se alt på en lettvindt måte uten å trenge å svette ei dråpe. Fysisk slit kan være helt for jævlig, men det skal ikke være sånn at man uten videre kan se alt fjellet har å by på uten å anstrenge seg litt.

Håper jeg slipper å oppleve det samme neste gang jeg er på tur!

Bortsett fra noen stygge ord som glapp ut av meg på grunn av flybråket så storkoste jeg meg likevel på turen. Det var et følelsesladd gjensyn med kongetoppen jeg overnattet på i fjor sommer da morgenstunden var helt magisk. Snødekte tinder og krystallklar blå himmel er nok det vakreste som finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søndag var det veldig mye flytrafikk ja. Vi gikk rundt Mugnebotnen og det kom stadig småfly lavt på vei til eller fra Jotunheimen. Pr. i dag er det vel ingen spesielle begrensninger om de holder seg over minstehøyden på 150 meter, noe som er vanskelig å kontrollere blant tindene. Stadig irriterende fluer som durer over hodet er uansett ikke noe trivelig for fjellvandreren som ønsker natur.

Hvis det blir en kraftig utvikling mot sightseeingflyving inne i nasjonalparkene, bør vel myndighetene rett og slett innføre, ikke forbud, men restriskjoner over visse nasjonalparker.

Telte 3-4 fly på søndag som fløy lavt med kort mellomrom. Disse lavtflygende fluene har jo en lyd som er 1000 ganger mer intens og hissig enn høytflyvende jetmaskiner som man knapt hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dir. for naturforv. har prøvd å få hevet minstehøyden over nasjonalparker fra 1000 til 3000 fot. Men luftfartsmyndighetene satte seg på bakbeina, og det var dem overordna myndigheter hørte på.

Dessverre.

I tillegg er ikke siste sett standardforskrifter for NP brukt for Jotunheimen NP (forskr. fra 1980), det er derved ikke bestemmelser om lavtflyging der (i mots. til Dovrefjell-Sunndalsfjella - eller Jostedalsbreen f.eks.) Derved er minstehøyden over Jotunheimen de generelle 500 fot (150 m) som gjelder overalt utafor tettbygd strøk.

Og så lenge Hjerkinn skytefelt fortsatt brukes til flybombing, har de som skal inn og bombe generell disp fra MD til å fly så lavt de vil over Dovrefjell-Sunndalsfjella. Med etterbrenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.