Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke for turen i marka!


JKfotball

Anbefalte innlegg

To par holder strengt tatt for min del. Et for forflytning (våte/fuktige/semi-tørre - mer eller mindre våte blir de uansett før eller siden enten utenfra eller av svette uansett hvor superultrahightechmembran skoene har) og ett par for campliv (alltid tørre og fine). Da benytter jeg selvsagt anledningen til å luft/tørke "forflytningssokkene" så godt jeg kan i mellomtiden.  
For ei uke tar jeg kanskje med ett ekstra par for sikkerhet/comfort om været virkelig slår seg vrangt noen dager. Men som regel blir de enten ikke hentet frem eller de blir bare "luksus-sirkulert" av lukt-hensyn. Bruker kun tykke ullsokker på tur. Härkila Expedition er favoritten om dagen.

Nå har jeg en dyp og intens forakt for snø så dette baserer seg på ca. 3-sesongers bruk. Under jakta i oktober/november hender det jeg bruker to par ullsokker om det er klarvær og kulde men oftest blir det litt overkill synes jeg selv om det er minusgrader. Bena blir stort sett varme så lenge man forflytter seg uansett.
Har i alle fall med et ekstra par for å ha på så man slipper å fryse på bena mens man koser seg med bål og skotsk ildvann i camp før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvor mange par med sokker pakker dere med på en ukeslang tur?

 

Eg pakkar ikkje med meg fleire sokkar enn dei eg har på meg¹. Men eg har gjerne eit par liggande i bilen, slik at eg kan skifte før eg køyrer heim.

¹Om sumaren altså. Vinterstid har eg alltid eit par turre sokkar til leirbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange par med sokker pakker dere med på en ukeslang tur? Jeg går selv med to par i skoene og svetter som en gris på beina.

 

Ett par gåsokker (tynne damestrømper i nylon), et par tynne ullsokker i tilfelle kaldt vær og et par tykke sovesokker.

 

Du svetter som en gris på beina fordi a) kroppen kvitter seg med en god del overskuddsvarme via føttene, B) lagene med sokker og isolasjon i fottøyet gjør akkurat som de er laget for og c) du har for mye tøy på resten av kroppen.

 

Det er lurt å starte kald, dvs gå i en halvtime før du eventuelt tar på mer tøy. Feilen vi ofte gjør er at vi kler oss etter gradestokken, ikke etter hva slags temperaturer kroppen holder når den er i aktivitet.

Bare det hjelper nok litt på svettingen, men færre/tynnere sokker og eventuelt luftigere fottøy kan være en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid med meg 3 eller 4 par med sokker. for da kan de sokkene som eventuelt har blitt bløte tørke til jeg trenger dem to dager etter. jeg henger altid opp f.eks bløte labber og forskjellig når jeg kommer til neste leir, så alt kan tørke når jeg ikke trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.