Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe klær fra England


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg tenker å kjøpe Anorakk og vindbukse fra et firma i England.

Er det noen som vet hva jeg må regne med i toll/avgift for å fa det hit?

Hvordan kan det unngås?

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du drar ned for å hente det kan det unngås hvis du har det med deg, og verdien er under 6000,-

Eller du kjenner noen som skal til England og kan hente det - da er det litt i en gråsone.

Ellers må det momses og tolles, og da kan en fort sitte der med ei kjemperegning. Kjenner ei som bestilte klær for en del i Canada, og prisen ble ganget med to på veien til et norsk postkontor... Hos tolletaten har de heller ikke snøring på hva det vil koste på forhånd - du får vente å se (det er iallfall min oppfatning av hvordan det er). Mva må du uansett betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel,

det er fristende å kjøpe ulikt utstyr via internett fra andre land. Kgl. Norske Tollen bør kunne opplyse, hvilke vare grupper som er omfattet av toll/avgifter!

Norge har også en EØS-avtale med EU, slik at import av utstyr tilvirket i EU og fra EU-land bør være toll-avgiftsfri normalt, hvis det er betalt moms i annet EU land! Dette gjelder montro også klær og sportsutstyr?!

Men så må eksportøren forsyne faktura og forsendelses dokument med følgende påskrift:

”Eksportøren av varer, der er omfattet av nærværende dokument, erklærer, at varerne med mindre annet er angivet, har præferenceoprinnelse i EØS.”

Eller:

”Undertegnede eksportør av de i nærværende dokument nevnte produkter erklærer, at produkterne, med mindre annet er angivet, opfylder betingelserne for opnåelse af oprinnelsesstatus i den præferentielle samhandel med Norge og har oprindelse i EU.”

Simsalabim – jeg håper dette fritar for toll!? men ingen garanti!!

En variant er å bestille poste restante til nærmeste svenske posthus og så hente der. De søta bror er jo medlem av EU. Ta klæerne på hiem!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har spurt tollvesenet om det samme og de svarte,

Den ordinære tollsatsen på klær er 10,7 % regnet av innkjøpsprisen i utlandet tillagt fraktkostnadene; den såkalte CIF-verdien. Imidlertid kan klær produsert innenfor EØS-området eller visse Øst-Europeiske land importeres tollfritt, men det betinger at eksportøren har utstedt godkjent opprinnelsesdokumentasjon (EUR1-sertifikat eller fakturaerklæring) som fremlegges når sendingen fortolles.

I tillegg vil det bli beregnet 25 % moms av nevnte CIF-verdi tillagt eventuelt utregnet tollbeløp.

Du må videre påregne at transportøren (eks. Posten) vil beregne seg et gebyr for ankomstregistrering, eventuelt også fortolling av sendingen på dine vegne. Dette er gebyr som er Tollvesenet uvedkommende.

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Tlf: 0 30 12

Fax: 22 34 68 30

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.