Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmevær - to turer i Vest Jotunheimen 15-16. oktober 2005


Vidar

Anbefalte innlegg

Abstinensen etter nye topper hadde økt betraktelig siden jeg midt i september nærmest blåste ut av Jotunheimen. Værvarselet var godt, og webkameraet på Fondsbu viste minimalt med snø på Galdeberget torsdag. En kjapp sjekk blant fjellvenner gav negativt resultat, så da fikk jeg dra alene. Kom meg tidlig opp lørdag morgen og lot Corsa'n løpe fra Oslo mot Fagernes (1.50) og videre om Øvre Årdal. Hadde blinket meg ut vest-toppene på Austabotntind som turmål. Vel framme la jeg i vei ved 11 tida - været var kjølig men krystallklart. Tok det med ro oppover da jeg hadde god tid, men ble likevel varm etterhvert som sola snudde minusgrader til et par pluss. Utsikten ble stadig bedre og jeg kunne bare glede meg over å ha forlatt hovedstaden denne helgen. Bildene taler for seg ;-)

post-252-133474403242_thumb.jpg

post-252-133474403254_thumb.jpg

post-252-133474403263_thumb.jpg

post-252-133474403276_thumb.jpg

post-252-133474403286_thumb.jpg

post-252-133474403298_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips i forhold til soveposen: Du skal IKKE ha på deg mye klær i en slik sovepose. Du skal ligge i undertøyet. Det er nemlig kroppsvarmen din som sørger for at posen blir varm. Det høres kanskje rart ut, men det er slik det fungerer. Jeg frøs mye før jeg også, fordi jeg hadde på meg mye klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mektig fristende dette da! 8)

Har du vært på Store før kanskje? Er jo temmelig fristende når man har kjørt så langt, kommet seg så høgt, og er så nær... :oops:

Men St. Austanbotn er nok ikke noe "one man show" på slikt føre. Blir vel tøff både nedstigningen fra V1, og ikke minst flanken og egga videre mot Store, tenker jeg. Er liksom ikke plassen å skli på det der! Men hvilket storslagent syn det må ha vært, denne knalldagen i det crisp skarpe høstværet! :wink: Gleder meg som en unge til Austanbotn-tinder, foreløpig mangler jeg dem alle... :oops:

Så du andre folk forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for dagen var Steindalsnosi og Fannaråken. For å få varme i kroppen etter en kjølig natt ute valgte jeg å ta bilen fra Turtagrø til Galgeberget med varmeapparatet på max. Vurderte å gå fra Galgeberget, men hele oppstigningen så hvit og kald ut der den lå i skyggen. Snudde derfor og kjørte tilbake til Helgedalen ved Turtagrø. Her starter man med 2,5 km nyere vei å gå på før stien tar av til venstre mot Fannaråken. Ved Ekrehytta kom jeg opp i den varmende sola, og resten av dagen gikk turen i sol. Valgte å ta Steindalsnosi først, tok av fra stien i 1450 m høyde inn mot Steindalen. Selve toppen består av 400 høydemetere ur, så denne er nok morsommere å ta på ski i mai. Fra toppen er det super utsikt i 360 grader. 113 topper over 2000 telte jeg, og det var sikkert noen jeg overså. Fikk etterhvert besøk på toppen av to hyggelige vandrere som hadde gått fra Galgeberget - godt å vite at det i allefall er noen fler som vet å nyte knallværet.

Nordsida av Fannaråken så bratt ut mot slutten, og med en god del snø på valgte jeg å gi opp på en kilometers avstand. Den solfylte sør-vest ryggen fra Steindalsnosi så langt mer innbydende. Ryggen ut var lett og fin å gå, 2-10 meter bred før den breiet seg ut opp mot høyeste punkt, 1936 m. Videre sørover måtte jeg ned en halvbratt ur, som var svært løs med ganske spisse steiner 20-60 cm størrelse. Plutselig skle alle steinene jeg tråkket på unna i et par skritt og balansen forsvant mens det ene foten delvis hang igjen mellom et par steiner. Jeg faller sidelengs ned ura og ser i et øyeblikk en spiss stein midt i fallretningen. Au rekker jeg å tenke, men når jeg ligger der gjør det overraskende lite vondt. (i dag har jeg innsett at det er en brist i et eller to ribbein) Tar det ennå mer med ro resten av nedturen og følger Helgedalssladen ned mot Ekrehytta og grusveien tilbake til bilen. Vil anbefale å gå opp der jeg kom ned pga den løse ura.

Takk for tips Tom, skal ta det med meg inn i en eller annen varm dunpose!

post-252-133474403311_thumb.jpg

post-252-133474403322_thumb.jpg

post-252-133474403336_thumb.jpg

post-252-133474403347_thumb.jpg

post-252-133474403359_thumb.jpg

post-252-133474403369_thumb.jpg

post-252-133474403379_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder Vidar! Bildet ditt mot Hurrungane i morgensol, fra oppstigningen til Steindalsnosi, er bare helt fantastisk! Får aldri nok av det synet der, og når toppene i tillegg er drysset med nysnø, ja da settes prikken over i-en. 8)

En kjapp sjekk blant fjellvenner gav negativt resultat

Et ikke helt ukjent fenomen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.