Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Tar utfordringen fra Kjell Erik om utenlandske fjell og forteller litt om min tur til Zinalrothorn (Sveits) i sommer. Denne ligger i Zermatt-området, og er etter min mening flottere en mange av de andre mer berømte toppene der nede. Jeg synes at Zinalrothorn er en mer estetisk klatretur enn Matterhorn. Vanskelighetsgraden er noelunde den samme (AD, III, selv om mange mener det er en AD+ og IV-). I motsetning til Matterhorn er det ikke noen fixed ropes her. (jo kanskje der var ett) Se mer på : http://home.no.net/lyngve/4221.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Bare en liten kommentar til dine Zinalrothornbilder som var flotte bilder. Det er ikke Zinalrothorn vi ser i bakgrunnen på bilde nr 1, men Obergabelhorn med Wellenkuppe såvidt stikkende fram til høyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyngve Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Ja du har helt riktig (jeg har nettopp sjekket kartet!!). Egentlig husker jeg ikke så mye av terrenget og omgivelsene på stien opp til Trift. Har en stygg uvane med å drakse på en MP3-spiller, og da er det ofte at musikken bringer meg over i en "ubevisst" modus. Men dette er så absolutt en fordel når sekken er tung og motbakkene lange, bl.a. for å dempe følelsen av slit og ubehag. Det var ihvertfall fryktelig varmt i disse motbakkene (var der nede samtidig med at Frankrike ble rammet av den mye omtalte hetebølge) Takk for opplysningen ! (litt flaut da, men....) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coni Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Ja, Zinalrothorn er en av de fineste alpetoppene. Og mye mindre farlig enn matterhorn. selv så vi zinalrothorn fra tracuit-hütte (val d'anniverse). spissen er mer elegant enn matterhorn, må jeg si. vi gikk over weisshorn (opp nordgrat, ned ostgrat) og hadde kjempeutsikt påp zinalrothorn hele tiden!!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Hei Lyngve. Når du sier du var Zermatt under hetebølgen i Sentraleuropa, kunne det vært artig å høre hvilken dato du var på Zinalrothorn. Kanskje vi møtte hverandre på veien mellom Zermatt og Trift. Hilsen ods. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyngve Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Jeg stod på toppen av Zinalrothorn den 6.august. Dagen før (5.august) gikk jeg fra Zermatt til Trift og videre opp til Rothornhytte. Tror jeg startet ca kl 12 fra Zermatt. Bortsett fra Stine Bruun Kjeldaas, så jeg ingen andre nordmenn der nede. Prøvde å se etter folk med Norrøna-jakke eller Bergans-sekk på ryggen, men intet å se. Traff på en gjeng med dansker imidlertid...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Takk for tilbakemeldingen. Var på Matterhorn den dagen du var på Zinalrothorn, men gikk fjelltur med kona til et stykke ovenfor Trift dagen etter (torsdag) så da var du kommet ned. Hilsen ods. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyngve Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Hei ...og det morsomme er at jeg var på vei opp til Hørnli-hytten samme dag som du var på vei opp til Trift. Besteg Matterhorn dagen etterpå (8.aug), altså 2 dager etter at du stod på toppen. Mine bilder fra Matterhorn følger forøvrig her: http://home.no.net/lyngve/4478.htm Og veret var bare kjempebra hele perioden jeg var i Sveits og Zermatt. Stabilt som det aldri blir i Norge... Bare så synd at jeg ikke fikk anledning til å ta traversen fra Breithorn, Pollux, Castor, Lysskamm og videre til alle Monte Rosa fjellene. 11 stk 4000-metertopper på 3 dager hadde bare vært helt knall. Får ta dem til neste år.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hei. Kjempeflotte bilder du hadde fått tatt under klatringen. Jeg var såpass preget av alvoret i selve klatringen at det å få av seg sekken og opp med speilrefleksen ble altfor skjelden gjort. Så det ble stort sett bare innsteget og noe ovenfor (tatt dagen før under en kort rekognosering ca 150 høydemeter opp), Solwayhytta og topp-bildene jeg fikk med meg. Hilsen ods. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.