Populært innlegg Kontorstol Skrevet 2. juni 2014 Populært innlegg Skrevet 2. juni 2014 Her er en liten rapport og noen bilder om min første tur alene på fjellet. Turen hadde vært "planlagt" i noen uker som en følge av nyinnkjøpt sekk, telt, sovepose, liggeunderlag, primus og alt annet som hører med til en slik tur. Planen var at dersom været var brukbart, skulle turen gå fra lørdag til mandag. Og snakk om flaks; været startet brukbart og endte helt fantastisk. Etter mye om og men fikk alt plass i sekken, og siden det var min første tur måtte jeg også ta med speilreflekskamera, men det blir nok ikke med neste gang. Etter en kjapp tur innom et familieselskap kjørte jeg mot Søvikdal i Sykkylven, en kjøretur på hele 15 minutt. Deretter tok jeg beina fatt og la kursen oppover mot turens mål: Løsetvatnet som ligger på ca 250 moh. Etter rundt 40 minutt var jeg fremme ved vannet, men målet var ikke nådd enda, for jeg ville gå halvveis rundt vannet. Etter 15 minytter kom jeg til stedet som jeg hadde sett for meg når jeg planla turen, og det viste det seg at området var perfekt både til telting og fisking! Jeg satt fra meg sekken og satte opp teltet. Det tok kanskje 5 minutter før teltet var plassert og godt festet til skogbunnen. Jeg pakket ut av sekken og prøvde å organisere det ligg i teltet. Det gikk så som så. Deretter var det ut med fiskestanga; På det første kastet ble det full klaff, i hvert fall nesten. Ørreten, som jeg tipper var rundt 200g, falt av på vei inn. Men det var bare moro, for nå hadde jeg virkelig håp for fiskingen videre. Jeg kastet ut spinneren på nytt, og på nytt, og på nytt, og på nytt kanskje 50 ganger i alle mulige retninger. Uten et napp. jeg byttet til wobbler uten resultat. Greit nok tenkte jeg, for kvelden var enda ung. Etter fiskingen var det tid for mat, og siden fisken foreløpig uteble måtte jeg ty til Real Turmat av typen storfegryte. Det var overraskende godt, om ikke litt for salt. Maten ble spist i teltet. Litt senere på kvelden var det tid for mer fisking, men ørreten glimret igjen med sitt fravær. Det er selvfølgelig kjedelig, men ingen krise. Jeg rundt av fiskingen i 22-tiden, og resten av kvelden ble brukt på å slappe av med en bok og sjokolade i teltet. Jeg våknet i 07-tiden og kjente at jeg ikke kom til å få sove noe mer; Fuglene sang og fiskene hoppet i vannet bare noen meter fra teltet. Jeg kastet meg over noen brødskiver og leste videre på boken i en times tid før jeg stod opp. Solen stekte på himmelen og temperaturen var kanskje rundt 20 grader i skyggen. Jeg gikk en runde rundt vannet for å se om der var noe interessant, og det viste seg at det var flere som var på velttur, dog på andre siden av vannet. Når klokken nærmet seg 16 bestemte jeg meg for å bruke tiden før middag på en topptur til Sandvikshornet, som med sine 876 moh gir en fantastisk utsikt. Jeg brukte kanskje i overkant av en time opp. Det største problemet var varmet, og siden det ikke er noen mulighet for å fylle på vann på vei opp ble det med den ene flaska. Toppen av sandvikshornet Et overblikk over Løsetvatnet på vei opp. Du kan så vidt se en rød sirkel der teltet var plassert. Fantastisk vær på toppen også, dessverre var det så vidt en vindpust. En brøkdel av den fantastiske utsikten. Når jeg kom ned fra toppen var det på tide med middag. Denne gangen ble det Real Turmat type Pasta Provence. Rett etter middag satte jeg kursen mot andre siden av vannet, for nå var jeg nesten desperat etter fisk. Og fisk ble det; I løpet av en times tid fikk jeg fire små ørreter, men tre av de var brukbare til kveldsmat. Jeg gikk tilbake til teltet og fyre opp primusen. Ørreten ble stekt sammen med potetskiver og krydder, og det ble en veldig god kveldsmat. Når jeg tok kveld i 23-tiden var det godt å få lagt seg i soveposen. Når jeg våknet dagen etterpå ble det noen brødskiver og litt fisking før jeg tok av ytterteltet. Jeg fisket videre mens det tørket, men selvfølgelig uten å få napp. Jeg pakket etter hvert sammen resten av teltet, og utrolig nok fikk alt plass i sekken denne gangen også. Jeg brukte knappe 45 minutter på veien ned, og var godt fornøyd med både meg selv og turen. For dette skal jeg gjøre igjen! 50 Siter
Thomas E Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Skikkelig heldig du når første turen gir slik mersmak og gikk så smertefritt! 2 Siter
Lorgus Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Herlig turrapport! Slikt gir mestringsfølelse, og flott vær, fisk i steikepanna og fine dager er gull verdt. God tur videre 1 Siter
steingrd Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Fin rapport fra det som så ut til å være en flott tur! Når blir neste tur? Blir det også alene? 1 Siter
Kontorstol Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Skrevet 2. juni 2014 Jeg setter pris på kommentarene! Den neste turen er ikke planlagt enda, men det skal i hvert fall bli en tur i Reinheimen nasjonalpark i løpet av sommeren. 6 Siter
Bjørn J Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Flott turrapport, og den kveldsmaten så sykt god ut Kjekt at din første tur alene var så vellykket, det ga deg forhåpentligvis mersmak på friluftslivets gleder. Siter
Martin HJ Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 God stemning! Så herlig at første turen alene ble en suksess og ga mersmak. Skikkelig flott utsikt fra toppen du besteg Siter
mila Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Så fin og koselig rapport! Og fisk i panna gjør seg alltid! Siter
Kontorstol Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Skrevet 2. juni 2014 Takk for mange likes og kommentarer! Det gjør det vel verdt tiden det tok å skrive rapporten! Siter
tronn Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Kontorstol skrev (På 2.6.2014 den 20.15): Takk for mange likes og kommentarer! Det gjør det vel verdt tiden det tok å skrive rapporten! Da ser vi fram til flere flotte rapporter fra deg i nærmeste framtid Siter
+Grimner Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Fin rapport, men du mangler noen linjer om Kelty-sekken. Ser den ligger ved varden. Et stort og utstyrshungrig publikum vil vite mer! Siter
Kontorstol Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Skrevet 2. juni 2014 Jeg tenkte at utstyret fra Kelty fortjener sin egen tråd, men jeg tror jeg vil ha det med på en tur til først. Men hittil er jeg veldig positiv! Siter
martin.m Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 @Kontorstol. Supert vær du fikk! Takk for at du delte turopplevelsen din her på FF. likte godt den siste setningen i rapporten din. Kom gjerne med flere turrapporter, og i likhet med @Grimner ser jeg fra til en egen tråd om Kelty-tingene. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.