Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Det kommer an på størrelsen på treet.

Er treet kjempestort og kula liten er det bare å sage på skrå så nærme du tør. 

Treet tar skade uansett, men om det dør er ikke helt sikkert. 

Er treet lite er den beste løsningen å felle hele. 

Det blir lettere å jobbe med når du kan ta med litt av stammen, ser også bedre ut hvis du skal bruke kula som dekor. Ikke minst blir det ikke noe stygt sår i et tre som kanskje står der grunneieren ferdes..

Skaden på treet blir også liten, det bare dør.... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter den på stammen eller på en grein?

jeg antar at det er en bjørk og bjørketrær tåler ganske mye.

På en grein er det ikke noe problem, da er det bare å kutte hele greina (bilde) , men hvis den sitter på stammen så avhenger alt av hvor tykk stammen er og hvor mye som står igjen etter at du har fjernet det du vil ha.

Disse utvekstene blir ofte så stor et du ikke klarer å fjerne dem uten å kappe stamme eller grein.

Bildet av den som er kappet er av en jeg fant på et nedblåst tre. Her var stammen så tynn i forhold til rikula at jeg bare kappet stammen rett av.

Hadde dette treet stått oppreist så hadde det vert umulig å fjerne rikula uten å sage ned hele treet.

 

Hvis du klarer å fjerne den uten å kappe treet eller greina så blir det et stort sår i treet. Dette skal du ikke gjøre noe med.( Maling eller lignende.) Naturen fikser dette best selv.

post-4220-0-53365500-1401371720_thumb.jp

post-4220-0-57284100-1401371731_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk får gode tips! Rikula satt på stammen,men lette lenger inn i skogen i dag å fant et rotveltet bjørketre som også hadde på stammen,så forsynte meg heller av den :)

P.s. Veldig fin den rikula på greinen,aldri sett en så stor en, på så liten gren!

 

Høres fornuftig ut. 

 

Anbefaler deg IKKE å dra til Femundsmarka. Der kan man bli sprø:

post-6295-0-93695000-1401393159_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.