Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang dagstur Reinaknuten-Hengjanibba-Foreneset

Njaal

Anbefalte innlegg

Prøver meg på en liten turrapport:-) Hadde bestemt meg for en god langtur for å trimme jaktføttene fem mot jakten. Planen var Reinaknuten og så videre til Hengjanibba så å retur en annen vei. 

Startet fra Foreneset rundt halv ti og tok ut langs Liervatnet med peiling mot Reinaknuten for å få varmen i kroppen. Etter toppen gikk jeg videre mot Tysdalsheia hvor jeg knotet litt før jeg bestemte meg for å sikte meg inn på elven ned til Liervatnet. Her var det god sti som ledet opp mot Holmavatnet som var i retning mot Hengjanibba, en "miniPriekestol" ved Lysefjorden. Langsbredden av Holmavatnet gikk det smått, da det her var kraftig urskog og blokkmark, men fant etterhvert en noe skjult sti, hvor enkelte nødlinger viste vei videre. Stadig mot sør. En kjapp feilnavigering sendte meg på østsiden av Gryteholstjørna, ikke den beste løsningen. Skulle nok bare fulgt nødlingene videre på vestsiden. Hørte stemmer borte i lia og tenkte at det kunne være at de fulgte en fin sti som jeg kunne følge videre..Fant aldri stien og endte med en del kjemping i busker og einerkratt..Litt reorganisering, tenkning og litt flaks fikk meg på en sti over Bratteliknuten og ned mot Hengjanibba.

Tid for pause, kaffe, Real, bilder og planlegging av returen. Startet med å følge T merket sti mot Preikestolen, men fant ut at det ble kjedelig og en drøy omvei med litt bilvei og slikt. Tok isteden en sti opp fra Skogavatnet og i generell retning Foreneset. Må innrømme at jeg nå satset litt på flaksen, da jeg hadde mistet mitt Jørpeland kart ett eller annet sted i bushen. Visste at kraftlinjene ville føre meg noenlunde mot målet og med god sikt var det liten risiko. Opp og ned gikk det. Omsider fant jeg en rødmerket sti på Sørsiden av Indre Buksetjønna, langs vestsiden av Hengjavatnet før jeg gikk på en ny liten smell som sendte meg rett over toppen på Naganibba, 300hm passer alltid dårlig på slutten av en dag. Fant veien ned og kom meg inn på sti over Nagaheia, Revafjellet og ned til Foreneset. Totalt ble det 36 km og 12 timer med vekselvis Bushwacking og sti i en blanding av Høgfjell, gammelskog og blokkmark. Traff få folk og lite vilt. En røyskatt og noen mus. Kanontur, men anbefaler langbukse ikke nikkers, (noe jeg egentlig visste før jeg startet)..Har en del småsår på leggen kan du trygt si..Skal få lagt ut bilder fra turen etterhvert:-)

http://www.endomondo.com/routes/342632098

post-14602-0-27863600-1400519205.jpg

post-14602-0-53370700-1400519234.jpg

post-14602-0-09160000-1400519241.jpg

post-14602-0-55489400-1400519247.jpg

post-14602-0-28894300-1400519258.jpg

post-14602-0-96786400-1400519266.jpg

post-14602-0-62631200-1400519275.jpg

Vis rapporten i Turkartet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ta en runde på kartet for helt å finne ut av hvor turen hadde gått. En lang tur.....

Det hadde vært fint med bilder, og gjerne en liten strek på et kart.

Et spennede område, men området mellom Heiahornet og fjorden tror jeg er totalt ukjent for de fleste, ikke så underlig at du ikke så folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale en tur i området. Skal ta meg en tur med overnatting, tror det blir lettpakking som gjelder pga klyving i blokkmark og urskog. Var ikke kjent med at det er et Naturreservat nære der jeg gikk (Longavatnet NR). Vernet pga sin gamle kystnære barskog. Ligger opp av Bratteli. Tror det kan være spennende med en tur i det området, blir nok aldri T-merket noen rute igjennom der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.