Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn (2222)


Rune

Anbefalte innlegg

Annonse
Takler ikke lenger å se alle disse flotte bildene, for deretter å se ut på en skitten by :wink:

Det blir ihvertfall litt av en kontrast Tom! :)

Skal si veien er lang fra det jeg til tider ser her på forumet og til det som åpenbarer seg av lagerbygninger utenfor kontorvinduet mitt. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ihvertfall litt av en kontrast Tom! :)

Skal si veien er lang fra det jeg til tider ser her på forumet og til det som åpenbarer seg av lagerbygninger utenfor kontorvinduet mitt. 8)

Kan trøste dere med at det til tider kan være en prøvelse å ha fine fjell utafor kontorvinduet også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tortur.

Skjønner at du lider ..... :)

Det forundrer meg allikevel at ikke du, som er en så ivrig og blomstrende omtaler av andres turer (inkl. motiver), ikke selv tar deg en (topp)tur eller flere, istedet for å sitte å sutre over at du ikke drar på tur, og bare prate om hvor fint det er foran pc`n .....

..... eller sitter årsaken i knærne enda Tom (?)

____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke flere fjellfrelste flytter i fra f.eks Oslo og heller bosetter seg nærmere fjellet. Jeg hadde strøket med av indre uro og angst skulle jeg bodd i en stor skitten by. Må se snaufjell helst daglig, det gir ro i sjela. Og den lange pendlingen til fjells da. Det imponerer meg at Oslofolk pendler til Jotunheimen hver helg om sommeren for å samle topper. Tenker da spesielt på han som tok alle 2K på et år. Han måtte da blitt litt lei av å kjøre bil.

Morten flytta nærmere fjellet. Angrer du på det eller Morten :) Er det noe du kan anbefalle til andre fjellgale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At ikke flere fjellfrelste flytter i fra f.eks Oslo og heller bosetter seg nærmere fjellet. Jeg hadde strøket med av indre uro og angst skulle jeg bodd i en stor skitten by. Må se snaufjell helst daglig, det gir ro i sjela. Og den lange pendlingen til fjells da. Det imponerer meg at Oslofolk pendler til Jotunheimen hver helg om sommeren for å samle topper. Tenker da spesielt på han som tok alle 2K på et år. Han måtte da blitt litt lei av å kjøre bil.

Morten flytta nærmere fjellet. Angrer du på det eller Morten :) Er det noe du kan anbefalle til andre fjellgale?

Jeg tror de fleste er glade for å skille mellom ferie og jobb/hverdagsliv. Blander man disse tingene blir gjerne begge deler dårligere. Sikkert endel som er glade for å kunne ha en arbeidsplass å gå til også.

Dessuten er lang kjøring med på å gjøre fjellet ekstra spennende. Man sliter litt for å komme dit, da blir det gjevere. Blir ikke like spennende å gå på Bitihorn hvis man kan ta seg en ettermiddagstur dit hver dag hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er lang kjøring med på å gjøre fjellet ekstra spennende. Man sliter litt for å komme dit, da blir det gjevere. Blir ikke like spennende å gå på Bitihorn hvis man kan ta seg en ettermiddagstur dit hver dag hele året.

Nei du har rett i at det ikke er sååå spennende, men gjør det jo ikke oftere av den grunn. Det er flere ting som ikke er så bra med Valdres, uten at jeg skal gå inn på det her siden det ikke har med fjell å gjøre, men nærheten til fjellet er ikke noe problem. Man styrer jo selv hvor ofte man reiser opp i Heimen likevel, og så kan vi få den eksotiske følelsen av en storbytur i ny og ne og minnes på hvor deilig det er å slippe køer, stress, kjas og mas..

For øvrig bobler jeg over av turønsker i den nære Jotunheim. Har vært på alle 2000 metertoppene, men det er sååå mange spennende turdrømmer oppi der likevel. Nå er det i enda større grad enn tidligere veien som er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune,

Nei, jeg er så heldig at knærne mine igjen er brukbare - noe jeg er veldig glad for. Jeg har fått en del mer å gjøre, men hovedgrunnen er at jeg synes det er langt å dra alene. Var mer innstilt på å dra avgårde 5 timer og sove i baksetet før. Nå begynner jeg å bli gammel. Som naturlig er med min personlighet er jeg ikke i nærheten av å ha venner, så det er heller ikke noe alternativ med følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei du har rett i at det ikke er sååå spennende, men gjør det jo ikke oftere av den grunn. Det er flere ting som ikke er så bra med Valdres, uten at jeg skal gå inn på det her siden det ikke har med fjell å gjøre, men nærheten til fjellet er ikke noe problem. Man styrer jo selv hvor ofte man reiser opp i Heimen likevel, og så kan vi få den eksotiske følelsen av en storbytur i ny og ne og minnes på hvor deilig det er å slippe køer, stress, kjas og mas..

For øvrig bobler jeg over av turønsker i den nære Jotunheim. Har vært på alle 2000 metertoppene, men det er sååå mange spennende turdrømmer oppi der likevel. Nå er det i enda større grad enn tidligere veien som er målet.

Ja, det er jo argumenter for og i mot. Tror ikke noen av delene er noe mer rosenrødt enn det andre. Dagstur fra Oslo og Trondheim til Jotunheimtopper, er i beste fall slitsomt :).

Dessuten har f.eks Oslo, og de fleste byer i Norge, flotte skogsområder like inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At ikke flere fjellfrelste flytter i fra f.eks Oslo og heller bosetter seg nærmere fjellet. Jeg hadde strøket med av indre uro og angst skulle jeg bodd i en stor skitten by. Må se snaufjell helst daglig, det gir ro i sjela.

Oslo er en trivelig by så lenge man unngår turistgreiene rundt karl johan. Her hvor jeg bor er det flotte parker (Torshovdalen f.eks har en kilometer sammenhengende akebakke om vinteren), kaffebarer, kveldsåpne butikker og kort vei til det meste. Mye flott arkitektur med lavblokker og trehuskvartaler også.

Vil jeg se snaufjell er det bare å dure opp på Grefsentoppen og ta en titt på Gaustatoppen i solnedgangslys i det fjerne. God kaffe har de og.

Nordmarka har masse fine topper hvor det aldri er folk men masse elg og andre skumle dyr. Maridalen er mye finere enn Maradalen! Dessuten er det bare en time eller to å kjøre til flere fjellområder. Man MÅ ikke til Jotunheimen.

Klart jeg kunne tenke meg å bo nærmere Jotunheimen, men å flytte til Etnedal eller Bagn blir litt for mye sosial ekstremsport for meg. Ikke kan jeg spille trekkspill og jeg er fryktelig dårlig til å slåss med kniv. Hva skulle jeg brukt all tiden til ?

I år har jeg vært på nesten 50 nye topper over 1000 meter. Bare fire av dem er i Jotunheimen. Har hatt utrolig mange fine turer med venner og kjente som lar seg lokke til dagsturer på Blefjell og Norefjell, men som synes en hel helg i Jotunheimen blir altfor rått. Har man en referanseramme som består av oslo indre øst, pubquiz og sjakkturneringer blir en tur til Ranten som en ekspedisjon å regne, noe man kan plage kolleger med i ukesvis i lunchpausen.

Tok med en samfunnsfagsforsker til toppen av Urdevassfjell (959 meter) i februar. Mannen hadde stjerner i øynene. Han ble helt på fakultetet sitt og kompisene hans hadde prøvd å finne Urdevassfjell i atlasene sine. Det fjellet hadde de aldri hørt om.

Tror aldri jeg hadde orket å legge mer enn 30 mil mellom meg og nærmeste Nori-maki. Men jeg forstår jo at andre tenker annerledes. Nei forresten, det forstår jeg ikke i det hele tatt faktisk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste er glade for å skille mellom ferie og jobb/hverdagsliv. Blander man disse tingene blir gjerne begge deler dårligere. Sikkert endel som er glade for å kunne ha en arbeidsplass å gå til også.

Dessuten er lang kjøring med på å gjøre fjellet ekstra spennende. Man sliter litt for å komme dit, da blir det gjevere. Blir ikke like spennende å gå på Bitihorn hvis man kan ta seg en ettermiddagstur dit hver dag hele året.

Enig med Espen her. Når man er to som skal ha jobb og det meste av venner og familie befinner seg på det flate Østlandet, er det ikke bare bare å flytte for å komme nærmere fjellet. Men det har hendt jeg har tenkt at det kunne vært deilig å hatt litt kortere reisevei. :wink:

Som Espen også påpeker, setter jeg også pris på skillet mellom jobb og fritid. Kontrasten fra hverdagslivet blir så stor. Hver gang man reiser til fjells, blir det nesten som å åpne pakker. På nytt dukker de opp i det fjerne, de kjente og kjære fjella. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang man reiser til fjells, blir det nesten som å åpne pakker. På nytt dukker de opp i det fjerne, de kjente og kjære fjella. :)

Kjekt å vite hva man får :wink:

I stedet for å kjøpe dubbeditter kan man kjøpe seg fritid. Har man ikke jobb der man har mulighet til å være fleksibel, kan det sikkert ordnes om man er tøff nok også. Da slipper man å heseblesende peise fram og tilbake innenfor ett eller halvannet døgn. F.eks gir 10% redusert stilling 23 dager fri, langhelg 10 uker på rad... eller ferie i 10 uker totalt!!

De som har bodd i pressområder i en lengre periode og har eiet egen bolig, har en kjempemulighet mht til prisdifferansene bare et "steinkast" vekke. Mange benytter seg også av denne.

Jeg kan forsikre dere om at det absolutt ikke gjør noe å bo tett på fjellene. Bl.a så gjør det at man ikke har nødt til å rekke over ditt og datt når man først er der, man kan godt gjøre samme turen opp igjen dagen etter om man vil. Eller bare ta med ungene opp i en dal for å se på toppene, eller bade for den saks skyld :? Eller når klokka er 11 om formiddagen og jeg ser det klarner av, da er det kjekt å vite at når klokka er 14-15 kan jeg stå på en fjelltopp 1000-1200-1500m over fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om det over:

Det er tydelig at enkelte av dere, har misforstått hvem som har tatt motivet jeg la inn over! Fotografen til det aktuelle bildet er ikke meg, men noen i familien! Hvis noen tror at jeg var med på denne turen, så er det feil! :wink:

Jeg skulle egentlig vært med, men av ulike årsaker, måtte jeg omprioritere planene på det tidspunktet. Jeg syntes imidlertid motivet var så bra, at det fortjente en plass under kategorien "Turrapporter" her på Fjellforum. :)

..... jeg har imidl. vært på denne toppen før! :?

Moderator:

Jeg ber deg derfor om å fjerne dette: (juli 2005) i overskriften under Temaer!

_____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.