Populært innlegg kvitebjørnen Skrevet 16. mai 2014 Populært innlegg Del Skrevet 16. mai 2014 Å gå topptur er vel noe de fleste på dette forumet holder på med, men har dere noen gang gått på tupptur? Jeg mener, en tupp har jo veldig mye til felles med en topp. I likhet med en topp, så er også en tupp et ekstrempunkt. En tupp har gjerne vakker natur, den er åpen og luftig med meget god sikt. Livet er herlig på en tupp! Hva er egentlig en tupp? Jo, der en topp er høyeste punkt på en ås eller et fjell, så er en tupp ytterste punkt på et nes eller en odde. For å komme til en topp går man oppover, men for å komme til en tupp går man utover. Og der topper måles i høyde, så måles tupper i lengde. Man kan også regne ut tuppens primærfaktor om man vil. Den er rett og slett definert som hvor langt innover man må gå, før man kan begynne å gå utover mot en lengre tupp. På selve tuppunktet er klimaet værhardt. Der vinden river og sliter over toppunktet, er det bølgene som plasker og slår mot tuppunktet. Derfor ligger toppen ovenfor den alpine skoggrensa, der tuppen ligger utenfor den maritime. Så jeg vil gjerne slå et slag for tuppturen. Trur dere tupptur kan bli en ny farsott? 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiur3 Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Friluftsliv har mange "ansikter". Og folk for dreive med det de vil. At det er noen ny farsott, har jeg ikke tro på. Toppturer har vært praktisert i mange ti-tlalls av år (kanskje mer enn hundre). Vil jo tro at her på forumet er en topp en høyde, i et område, enten det er spessielt høyt, eller ikke. Det må vel ikke, være verdens mest utilgjengelige og høyeste topp. Editt: Ser jeg missforsto litt her. Det var tupper og ikke topper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Den første registrerte toppturen var i Frankrike på 1400 tallet. Dersom mann ser bort fra Moses på Sinaifjellet da. Så tuppturen har en lang vei å gå. Men Prekestolen er kanskje en tupptur ? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Det skal ikke så mye til for å få til en farsott. Geotagg alle tupper med horisontal primærfaktor på over f.eks. 1000 meter - garantert en suksess, men litt av en jobb å være førstemann. Kanskje noen kunne programmere en sak for å søke det opp automatisk. Alle tupper langs kysten må jo også nødvendigvis besøkes på lavvann for å nå tuppen - samme med regulerte vann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitebjørnen Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Geotagg alle tupper med horisontal primærfaktor på over f.eks. 1000 meter - garantert en suksess, men litt av en jobb å være førstemann. Kanskje noen kunne programmere en sak for å søke det opp automatisk. Det er det man skulle ha gjort. Dessverre er jeg enda ikke helt sikker på hvordan man kan måle tupper i praksis, ettersom man ikke har noe gitt referansepunkt. For topper er det enkelt. Tyngdekrafta bestemmer hva som er oppover og nedover, og sentrum av jorda er et naturlig referansepunkt. Det er ikke like lett å si hva som er innover og utover. Innover og utover må være i forhold til et bestemt punkt, og jeg er neimen ikke sikker på hvor det egentlig er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Tuppturer har jeg drevet med siden jeg lærte å gå. Jeg trives myde bedre på tuppen enn på toppen rett og slett. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Kanskje øytupping har et potensiale. Det er enklere å prikke inn sørtuppen, nordtuppen, østtuppen, og vesttuppen på en øy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Trodde først det var hønetur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitebjørnen Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Tuppturer har jeg drevet med siden jeg lærte å gå. Jeg trives myde bedre på tuppen enn på toppen rett og slett. Se der, ja. Ikke mye som skal til før tuppturer blir en farsott nå Selv om jeg foretrekker topper best sjøl, så er det noe magisk med tupper også. Som på turen i dag. Jeg satte meg ned ved et vann, og først etterpå la jeg merke til at jeg faktisk var på en tupp. Riktignok bare en 3-4 meters tupp, men jeg kunne jo ha satt meg innerst i vika også. Er neppe tilfeldig at det var tuppen som ble valgt. Kanskje øytupping har et potensiale. Det er enklere å prikke inn sørtuppen, nordtuppen, østtuppen, og vesttuppen på en øy. Godt poeng! Det trenger ikke nødvendigvis å være nord, sør, øst og vest, men på ei øy er det uansett lettere å bestemme hva som er innover og utover enn på fastlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Det er ikke bare Humle som har drevet med tuppturer i årevis. Mange nordmenn og kanskje enda flere utlendinger valfarter til Norges mest kjente tupper som Nordkapp og LIndesnes. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peik Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Med kajakk bedriver man tupptur stort sett hele tiden. Om å gjøre å passere så nær tuppene som mulig, men det kan ofte være grunt, mye vind og store stein ved tuppene slik det er på Femunden. Det er oen tupper der som er så lange at det er fristende å bære over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.