Gjest Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1131044.ece Enda en ny måling med ny høyde?? For et år eller to siden leste jeg i Illustrert Vitenskap at Everest hadde blitt målt til 8850 moh, og at det var korrekt med en feilmargin på bare noen få centimeter. Siter
Nils Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg trodde også at 8850 var ny og sikker måling. Nå er det plutselig blitt mye "lettere" igjen å bestige Mount Everest. 6 høydemeter spart! Siter
TrondE Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Mener bestemt at det er gjort forholdsvis nye målinger av høyden på Everest, en gang mot slutten av 1990-tallet. Husker også at det var snakk om GPS-målinger, og mener resultatet var 8852 m o.h. Så hadde jeg forståelsen av at man antok middelverdien av eldre (8848) og ny høyde (8852) som ny offisiell verdi, altså 8850 m o.h. Artikkelen angir ingen opplysninger om målemetode, men en GPS-bestemmelse vil antagelig kunne gi nøyaktighet på bedre enn 0,1 m, vel og merke ellipsoidisk høyde. Siden jeg ikke er kjent med kvaliteten på det høydegrunnlaget man opererer med i Himalaya (antagelig forskjellig fra nasjon til nasjon), er det nok her den store usikkerheten ligger. Altså hvor geoiden eller antatt midlere havnivå befinner seg i forhold til referanseellipsoiden; den såkalte geoidehøyden. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.