Namdalingen Skrevet 16. mai 2014 Skrevet 16. mai 2014 Hvordan får jeg delt opp 45 turer/spor som ligger i ei gdb-fil? Jeg er bruker av Garmin og Mapsource. Må jeg gjøre dette i 45 operasjoner? Siter
Vagvær Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Vet ikke om noen måter å unngå 45 operasjoner, men til neste gang er det lurt å nullstille tripdata ved start/slutt av hver tur. Siter
Joker Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Hvis man vil dele opp 45 turer/spor og lagre dem i 45 forskjellige gdb-filer så har ikke Mapsource noen snarveier. Det blir klipp, lim og lagre 45 ganger. Du kan prøve å søke etter programmer som kan håndtere gpx-filer. Der kan det muligens være noe å finne, men det tar kanskje like lang tid som klipp og lim 45 ganger. Siter
Namdalingen Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Skrevet 17. mai 2014 Ok. Rydder i gamle "synder". Har lært å lagre hvert spor nå. Siter
Namdalingen Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Skrevet 17. mai 2014 Bør jeg bruke gdb eller gpx som format? Hva er evt. best om jeg plutselig kjøper Oregon 650? Siter
Joker Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 En Oregon trives best med gpx. Dette er et standardformat som støttes av de fleste kartprogrammer som overfører data mellom pc og gps, mens gdb (Garmin Database) er et filformat som Garmin har laget. Sporlogger du har lagret som gdb må overføres til gps via Mapsource eller Basecamp, mens gpx kan legges direkte inn på gps. Sporlogger og veipunkter som du finner på nettet, som f.eks. fra ut.no, er i gpx format. Jeg brukte selv gdbformatet den tiden jeg brukte Mapsource og 60CSx, mens nå har jeg en 62s og holder derfor på med å gjøre meg kjent med Basecamp. Her lagrer jeg sporloggene som gpxfiler. For å si det litt enklere: gdb er litt sært, mens gpx er universelt. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.