jch Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Vi er to studenter ved Institutt for Industridesign (ved Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo) som bruker dette halvåret på å prøve og utvikle muligheten for en hybrid mellom vinterteltet og skiseilet. Vårt utgangspunkt er at du allerede bærer mye beslektede komponenter over vidda, så hvorfor ikke legge til rette for begge funksjoner i samme produkt? Vi har begynt å legge forslag på hvordan dette kan løses ut på nett. Så om noen av dere har meninger om et slikt produkt eller konkrete løsninger er dere mer enn velkommen til å kommentere dette på: http://fjellvaak.blogspot.com Vi er spesielt interessert i erfaringer å tanker fra dere som har skiseilerfaringer, men også generelt fra alle som har noen vinterovernattinger på samvittigheten. På forhånd takk, Johan&Bjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilmersen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 1. Man har ofte med seg klatresele - så denne kunne benyttes. (Bra for breer...ellers ikke) 2. Teltpåler - hvorfor? Man har da staver og ski! Isøks kan også være et alternativ (for bre) 3. Hvorfor ta utgangspunkt i teltet? En kite har mer duk enn teltet, og ofte har man flere enn en kite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hei. Tja ... Et moderne skiseil er bygget over samme prinsipp som kite eller paraglider. dvs dobbel duk, kanaler på langs, og luftåpninger forran. En slik konstruksjon gir bedre aerodynamiske egenskaper, optimal trekk og kryssevinkel. Det er sansynligvis umulig å beholde disse egenskapene med en kombinasjonsprodukt? Ønsker noen dårligere seilegenskaper for å spare noen få kilo? På lengre turer benytter man pulk og lasteevnen blir større. Man har behov for mist to kiter (eller en kite + et skiseil) (totalt 5-6 kilo) for å dekke et vindspekter fra 2-3 m/s til 20 m/s. Med det tradisjonelle utstyret har da optimal kryssevinkel. Vil man gå ned på flyegenskapene og halvere vekten av seil så kan man benytte et NASA skiseil (kan også rigges som kite), som er et 1.lags duk seil. For meg så hører det ut som at underholdningsverdien av å se på telt/skiseielt i bruk blir større en de praktiske fordelene Jan Hugo (se forøvrig om mine skiseilerfaringer på siden "www.skiseil.net" ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kavu Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hmmm.. Hva med den dagen da seilteltet spjærer? Har man da med seg flere telt? hilsen en med litt mindre erfaring på området.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lph Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du får unnskylde meg, men jeg er tospråklig engelsk og petimeter attpåtil, så jeg bare MÅ: "clear above, view unlimited" puh. Takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kavu Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hmmm.. jaja.. synes jeg gjorde ett ganske så ærlig forsøk på englesken min.... men som du ser har jeg i alle fall fått rettet opp den tabben der. Kanskje jeg skal holde meg til norsk fremover... thanks! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jch Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Nye oppdateringer lagt ut: Fjellvåk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobru Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg har brukt improvisert seil på skiturer 8 siste årene. En av de beste erfaringer var medvindstur over Femunden hvor turen ble mange timer kortere. Av de dårlige erfaringene kan nevnes spjeret vindsekk, bøyd/brukket skistav, tryning i løssnø m.m. Konklusjonen min er: To mann med fjellduken mellom seg. For å spenne opp seilet benyttes skistaver. Det er viktig at skistavene kun skal brukes til å spenne opp seilet og til å styre seilet. Ved festet til skistavene festes et ca 2 meter langt 4mm tau. Dette tauet skal ta hele draget. Det festes til en karabin på magebeltet til sekken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jch Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Fantastisk....du er vår mann! Det hadde vært veldig interessant og fått en mer detaljert beskrivelse av erfaringer og tanker rundt dette. Kunne vi tatt en prat eller mailet deg? Vi syr duk i disse dager, ser'u..... Kontakt oss på [email protected] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jch Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Vi har nå vært og "prøveseilt" prototype og trenger sårt innspill. Sjekk http://fjellvaak.blogspot.com for bilder og info. Stikke og trapés fungerer utmerket og seilformen vi har valgt har et tydelig potensisal. Men vi har en jobb foran oss med å stabilisere seilet. Ta en titt og kom med ros, ris og inspill! Bjørn&Johan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.