dimex Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 Er det noen som kan si noe om snømengden i børgefjell i forhold til tidligere år? Jeg har planlagt en tur, og håper å få starte på den i begynnelsen av juli måned. Hvordan pleier det å være på den tiden? Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 Godt skiføre nå i allefall: http://www.nrk.no/trondelag/vil-du-ut-pa-ski-1.11711169 Hvis våren blir kjølig med dårlig smelting sliter du. Sommeren 2012 var vel slik. Jeg kom meg ikke særlig langt inn da pga nettopp det og jeg startet 15. juli mener jeg. Siter
Balle Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 Hei. Du kan følge med her. http://www.statskog.no/Statskog/Sider/Sno-ogisforholdiNordlandogTroms.aspx , evt. kontakte oppsynsmennene direkte. Siter
Kjell Iver Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 dimex skrev (På 12.5.2014 den 14.29): Er det noen som kan si noe om snømengden i børgefjell i forhold til tidligere år? Jeg har planlagt en tur, og håper å få starte på den i begynnelsen av juli måned. Hvordan pleier det å være på den tiden? Jeg tror definitivt det skal være gode forhold for fottur i begynnelsen av Juli. Hva som er normalt eller ikke er jeg usikker på, men det er i hvertfall mye mindre snø i år enn i fjor - og mange tidligere år. Veien inn i gjennom Simskardet begynner å bli åpen mange steder, og om værvarselet slår til med temperaturer på nesten 20° om noen dager forsvinner resten veldig fort. Men Børgefjel er stort - jeg er mer usikker på Stekejokkområdet - men tviler på at det er noe problem det i Juli. Var kjørende inni Sverige der en tur for en måned siden og det er store lokale variasjoner i år. I Store Børgefjell kan elvene fortsatt være problematiske å krysse i begynnelsen av Juli. Siter
Fjelltrampen Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 Har vært flere ganger i Børgefjell, alt i fra tidlig juni til midten av september. De gangene i juni, har det kun vært flekkvis med snø og fullt mulig å gå uten ski/truger. Men sikkert lurt å følge rådet om å kontakte oppsynsmennene nær turen nærmer seg. Nydelig flott i Børgefjell ! Siter
gullbrekken Skrevet 14. mai 2014 Skrevet 14. mai 2014 Hei! Vi er en kompisgjeng på fire som planlegger en ukestur til Børgefjell i slutten av juni (drar 26. juni). Vi tenkte å dra inn til Kjukkelvatna hvis snøforholdene er gode, hvis ikke har vi Beinvatna lengst sør i nasjonalparken som et alternativ. Stekenjokkområdet frister kanskje mest, men det får vi besøke senere siden vi drar såpass tidlig. Håper noen kan rapportere i løpet av neste uke hvordan snø- og isforholdene er både rundt Kjukkelvatna og Beinvatna. Ser i hvertfall lovende ut med temperaturer på rundt 15 grader hele neste uke. Synd vi må dra såpass tidlig, men med årets vinter så kan det jo hende at vi berger for det værste av både snø og insekter. Vil samtidig takke Bjarne for en fantastisk turblogg som er blitt lest x antall ganger i løpet av våren, og som har motivert oss for å besøke flere fine fiskeområder i Norge 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Ser ut som at det er fryktelig mye snø på Stekejokkvegen. Den åpner om 2 uker står det - men all ferdsel på svensk sider er forbudt i hele Juni - som i fjor. http://www.ltz.se/jamtland/stromsund/stekenjokkvagen-bara-veckor-fran-att-oppnas 1 Siter
gullbrekken Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Noen med en rykende fersk snørapport fra Børgefjell på luringen? Statskog har ikke oppdatert siden slutten av april. Kristen Gislefoss & co kan melde om varmt og flott vær de kommende dagene. Siter
Kjell Iver Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Jeg var på Måsskardfjellet i helgen - og det våres fort nå. Rett fra vinter til sommer. Her er et bilde tatt rett vestover mot Simskardet Her et bilde i mot Rørskardet Simskarvatnet er islagt og det er delvis full vinter oppå der enda - men det går fort nå med de temperaturene som er nå. Jeg vil si at det er mindre snø enn normalt (tror jeg) 1 Siter
gullbrekken Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Takker for rapport! Det ser jo meget lovende ut det der. Satser på at isen har forsvunnet når vi skal dra den 26. juni. Tenkte oss kanskje inn til Litle Kjukkelvatnet og områdene rundt. Tror du isen har gått her om 23 dager? Siter
dimex Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Skrevet 3. juni 2014 Flott med en oppdatering her Kjell Iver! Det settes pris på. Håper at det kommer flere innlegg her ettersom mnd skiftet juni/juli nermer seg. Siter
dimex Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Skrevet 16. juni 2014 Noen som har vært i området nylig? Har isene begynt å gå? Siter
gullbrekken Skrevet 17. juni 2014 Skrevet 17. juni 2014 Det lurer jeg også på. 9 dager til jeg tar båten over Namsvatnet Håper det ikke er for tidlig enda. Siter
Kjell Iver Skrevet 17. juni 2014 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ville ringt til han skyssmannen i Namsvatnet og spurt om forholdene. Det ligger snø mange steder enda - og det snødde/snør litt i høyden nå og er en kald værtype. Siter
dimex Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Skrevet 19. juni 2014 Hvis noen ringer å spør med det første gidder dere da legge ut info her, så skal jeg gjøre det samme? Siter
dimex Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 Stilte dette spm. på fjelltjenestens facebook side idag:Har dere noe informasjon om hvordan det står til med snøsmeltingen i Børgefjell? Kanskje mer spesifikt mellom Jengelen - Ranseren - Rotnan - Tiplingen. Svar:Fortsatt stedvis mye snø over 6 - 700 m. Bart i skogdalene. I NØ trolig brukbart, men mye snø i høyden vestover, og fortsatt mye snø i Jengelom. Hilsen Per Lorentzen Siter
Kjell Iver Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Med den værtypen som er nå så blir snøen også liggende lenge, men det snur vel nå snart vel Nysnømengden som vises på senorge stemmer ganske godt. Ligger snø ned i Golverfjellet her - litt av en midtsommer. Store snøflekker er vel heller ikke noe stort problem - men tipper at isen kan være det. Jeg ser at RegObs bruker NASA sine satelittbilder i sine observasjoner. Om noen leter litt på NASA sine sider så kan de kanskje finne noe der - ref http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/VisInfoFraRegObsRadius.html?BASE=0;ZONE=33;EAST=439528;NORTH=7210132;RADIUS=0;FDATE=01.09.2013 Siter
dimex Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 Tror du det er fremkommelig til fots i Børgefjell nå? Siter
Kjell Iver Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Jeg tror det er fremkommelig, men litt våt snø er det nok. Jeg tror man kan gå på barmark mye godt - men det spørs jo nøyaktig hvor man skal. Tipper han Vollmo har full kontroll. Jeg er veldig usikker på om Jengelen f.eks. har åpent vann. Snakket med noen som hadde vært på Bæråsen (rett vest for Simskardet i Børgefjell) og Stortjønna der var islagt så man måtte bruke 2 forlengere på isboren den 9 juni... Samtidig har det blåst en del og det skyver ofte isen bort og ut. Jeg ble overasket over hvor lite vannføring det var i Simskarelva (mot vest) i dag - det skyldes nok den lave tempen i det siste. Jeg var egentlig tenkt meg på tur der oppe selv tidligere men slo det i fra meg. Om fiske og åpne vann ikke betyr så mye - og du ikke skal krysse krevende elver (ved høy temp), så ville jeg lagt avgårde uten tvil. Siter
dimex Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Skrevet 23. juni 2014 Spurte på Børgefjellfoten sin facebook side ang. området ranseren /rotnan men der hadde de ikke fått noen rapporter fra.. Siter
dimex Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Skrevet 25. juni 2014 Da har jeg bestemt meg, og drar opp til børgefjell imorgen og begynner på turen mot Saltfjellet (Rognan). 3 Siter
roger123 Skrevet 25. juni 2014 Skrevet 25. juni 2014 Må få høre hvordan forholdene er da, når du kommer tilbake. Siter
dimex Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Skrevet 25. juni 2014 Skal se om jeg ikke kommer meg inn på forumet hvis jeg får noe dekning på ruta mi så jeg kan slenge inn en oppdatering. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.