Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer som var kom jeg i snakk med en i ca pensjonsalder Tysker.  Han var på 4ukers bobil tur i Norge.  Bobilen hans var noe på størrelse med en Yaris.  Her hadde han alt han trengte. Til og med en skikkelig madrass.  Han hadde skrudd ut alle setene bortsett fra førersetet.  Han koste seg værre på tur og fri fra kjerringa.  Ba han på frokost under markisa på Ford transit'n min sammen med meg og barna.     :)

 

Transit er forøvrig en fin tur bil :)  Bak baksetene har jeg "seng" til meg og begge barna.  Tror det blir trangt om kjerringa vil være med også.  Da ligger vi på tvers i bilen, noe som går helt fint for meg på 174. Under "senga" er det stort lagerrom til utstyr, Til vanlig er dette arbeidsbil og kjøre barna til barnehage bil.    Men billig å kjøre og god fremkommelighet  :/    

 

Sånn til bruken som TS beskriver tror jeg at jeg hadde vurdert taktelt.  Særlig om man finner en bil med dette "innebygget" slik at man har tilgang innenfra.    Er flest transportere og vitoer å finne med slikt   men her er en voyager  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38699815&searchclickthrough=true

Annonse
Skrevet

Solgte en Defender pickup før jul for 77.000. Fungerte brukbart som bobil med to løse madrasser. 2 m langt plan og baklemmen fungerte som kjøkkenbenk.

post-1852-0-39939700-1399932463_thumb.jp

post-1852-0-27540700-1399932490_thumb.jp

post-1852-0-72364400-1399932524_thumb.jp

post-1852-0-31136900-1399932572_thumb.jp

post-1852-0-12813100-1399932739_thumb.jp

  • Liker 4
Skrevet

jeg har solgt firehjulstrekkeren min. Jeg kjører gjerne 30 mil på finveg for å komme dit jeg skal. De siste kilometrene er kanskje litt dårligere, men alle milene på asfalten får bestemme. 

Det eneste stedet jeg savner firehjulstrekken er når jeg skal parkere her i Oslo om vinteren..

Skrevet

Veldig kjekt å kunne fysisk slå av 4x4 driften og kjøre 30 mil på forhjulsdrift, for så å koble den inn når man kommer frem til de siste bakkene opp i vinterparadis. Det var viktig for meg ved valg av Outlander.

 

Samtidig så er auto-systemet for bruk av 4x4 i bilen såpass effektivt at jeg ikke merker noe som helst forskjell i drivstofforbruk om systemet er automatisk slått av, eller manuelt slått av på landeveiskjøring. Den kjører på forhjulsdrift 95% av tiden. De siste 5% er det som redder turdagen, eller arbeidsdagen.

 

Nye Outlander hybrid fungerer litt på samme måte, bare at det er 4x4 ved hjelp av elmotorer og batteridrift når man kommer frem. Miljø4x4 på langtur og miljø-elbil ved hverdagskjøring hjemme :-) Selv valgte vi gammeldags 4x4 som helge/arbeidsbil og 100% elbil som hovedbil siden det var så lenge til salgstart av hybriden. Men den mangler bakluka, da...

Skrevet

Jeg har en Toyota Previa på grønne skilt. Den har plant gulv baki, gitterveggen er slik at en kan legge fremsetene lett bakover på fergekaien. Sidepaneler og tak er som på personbilvarianten, så den er OK lydisolert (ikke typisk kasselyd), vinduene er ganske mørkt sotet, så jeg har ikke brydd meg med innsynsproblematikken. Lengde nok til sammenleggbar IKEA-seng (ca300kr), som tilvanlig står stroppet fast til gitterveggen. Har også prøvd oppblåsbar madrass 120cm, og to personer. men da må en flytte all bagasje frem i fremsetene om nettene, eller pakke i plastkasser som kan settes utenfor bilen om nettene. 

Previaen er ikke så snill på forbruket ca 0,85 på langkjøring (2,4l bensiner). Min er senket og 18" felger med 40profil dekk. Litt hardt på dårlig vei, og med forsiktig kjøring siste kilometeren på grusveien syns jeg går helt fint. 99,5% av kjøringen er jo på asfalt, og da liker jeg responsen i styringen. 

Skrevet

Jeg ser definitivt et behov for Pajero når snøen legger seg.

 

For folk som har yrker som krever tilgang på villmarksveier utenfor helgene (når brøytebilen gjør klart til hytteturistene) så har slike biler definitivt noe for seg. Det er også mulig å kjøre på mange traktorveier som man gjerne har tilgang på om man bor landlig til, og har mange venner i og rundt bøgda.

 

Men ikke så mye for vanlig friluftsliv.

 

De som trenger slik bil i yrkesøyemed har kjøretillatelse - reglene for utmark er sinnsyke i dette landet og jeg tipper de fleste vil bli overasket over hva som per definisjon er utmark og at de aller fleste også her inne har brutt reglene flere ganger uten selv å være klar over det.

 

Jeg er med i en en "off road" MC klubb og vi inviterte den lokale Lensmannen på et treff for noen år siden for å kaste litt lys over reglene for de ca 130 deltakerne på treffet. Vi hadde deltakere fra hele skandinavia samt Tyskland, Østerrike, Sveits, Polen, UK og USA. Det Lensmannen sa var at der du kunne kjøre en personbil (og pekte på en VW Passat stasjonsvogn som sto parkert et stykke unna), der kan du kjøre. Hvis du ikke ville tatt med personbilen din er det for utmark å regne. I reglene står det også svart på hvitt at ubrøytet vei er utmark http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82?q=kj%C3%B8ring+i+utmark

 

Så da kan man begynne å tenke seg om. Hvilke "veier" kan du egentlig kjøre på ? Ikke såkalte traktorveier, Iallefall ikke tømmermaskinmotorveinettet. En kopis av en kollega ble bøte lagt for kjøring i utmark på Valdresfløya. Han hadde en Defender og parkerte hele bilen ca 1,5 mtr fra asfalten da han og familien satt avgårde opp i fjellet med sekken på ryggen. Kom tilbake en uke senere og fant en pen bot og anmeldelse under vinduspusser'n.

 

Jeg er med i flere 4x4 forum både i Norge og utlandet og har venner i Australia og USA som driver med rekreasjonell 4x4 både i kombinasjon med tradisjonell norsk friluftsliv med vandring og toppturer eller bare camping med familien utenfor allfarvei. Ila ett år på veien rundt om i Australia (ca 15.000km utenfor asfalten) er det åpenbart at naturen ikke tar særig skade av motorisert ferdsel. I norge ville problemet vært enda mindre fordi det er så mye stein overalt at fremkomligheten begrenser seg selv. Scooterdebatten blander jeg meg ikke oppi. Hadde lovene i Norge tillatt det hadde jeg uten tvil eid en 4x4 med 33" hjul og vinsj, men så lenge reglene er som de er klarer du deg lenge med en Outlander :D

 

Skrevet

For et par år siden kjøpte min nabo en VW Caravelle med en lett camping innredning. To voksne og to barn dro på ferie helt til Kroatia med denne bilen.

Bilen selges ikke i Norge, men kan importeres fra Tyskland.

De fant bilen selv i Tyskland og fikk en lokal bruktbilforhandler til å importere den. (Merkeforhandleren ville ikke ta den inn.)

Jeg kan sjekke opp betegnelsen på denne bilen hvis det er interessant.

Skrevet

For et par år siden kjøpte min nabo en VW Caravelle med en lett camping innredning. To voksne og to barn dro på ferie helt til Kroatia med denne bilen.

Bilen selges ikke i Norge, men kan importeres fra Tyskland.

De fant bilen selv i Tyskland og fikk en lokal bruktbilforhandler til å importere den. (Merkeforhandleren ville ikke ta den inn.)

Jeg kan sjekke opp betegnelsen på denne bilen hvis det er interessant.

Det er flere av disse på Finn.no :thumbsup:

Skrevet

Det er ikke VW Multivan dere tenker på? Den er fin. På grunn av avgiftsjusteringer, er det noen årsklasser som kommer gunstig ut prismessig (ca 10 år siden?)

Skrevet

Det er ikke VW Multivan dere tenker på? Den er fin. På grunn av avgiftsjusteringer, er det noen årsklasser som kommer gunstig ut prismessig (ca 10 år siden?)

 

Staten endret reglene i 2009, og da sluttet vel også Møller å ta inn de bilene. Jeg vil tro det samme gjelder MB Vito.

Skrevet

Multivan og desslike er vel i utgangspunktet innredet som bobil/campingbil, og fungerer sikkert fint som det.

Men slik jeg forstår trådstarters innlegg er han mer ute etter en to- eller treseters varebil som har plass til å overnatte i. Varebiler med grønne skilt er mye billigere, og den eneste ulempen jeg har oppdaget er den faste veggen mellom førerrommet og varerommet -  man må altså ut av bilen for å komme inn i oppholdsrommet/soverommet. Det er en ulempe jeg gladelig lever med siden det sparte meg for et par hundre tusen i avgifter :)

Mange varebiler kan konfigureres etter personlige ønsker. I min Peugeot Expert valgte jeg sidedør på begge sider, med skyvevindu for å få luft om natta. Jeg har ikke vinduer i sidene videre bakover, det hadde jeg på den første bilen, og det ble rett og slett for lyst om natta her i midnattsolens rike. Jeg har også montert et teppe over hele gulvet i varerommet, det gjør det mindre glatt så seng og stoler ikke sklir under kjøring.

Firehjulstrekk har jeg aldri hatt behov for, selv ikke på krevende vinterveier her nord. Forhjulstrekk med antispinn og ESP tar meg frem stort sett overalt der det er lov å kjøre.

Skrevet

Forelska i min Mitsubishi Galant 98'modell stasjonsvogn  :heart:

Kjøpte den for 10k her i vinter, går som bare juling.

 

Store stasjonsvogner går bra å sove i, jeg har hatt noen overnattinger i Volvo 240 :)

Men det blir en nødløsning for en natt eller to. Lav takhøyde er ille når man for eksempel skal kle av og på seg og det pissregner eller er snøføyke ute. Og siden man ikke kan ha seng med bagasjeplass under, blir det fort rotete og kaotisk der bak.

Min erfaring er at dersom man har planer om bruke bilen aktivt som overnattingssted er varebil (eller bobil) førstevalget. Moderne varebiler er så komfortable å kjøre at det gamle kassebilsyndromet ikke er gyldig lenger. Det store vareommet med plass til bord og stol gjør det mer behagelig hvis man venter på f.eks. bedre vær. Dersom man ikke har behov for mer enn 2-3 seter er varebil en rimelig, praktisk og allsidig løsning til det aller meste av transportbehov.

  • Liker 2
Skrevet

Hvis du bare skal bruke bilen til overnatting når du kommer fram der du skal gå på tur så tror ikke jeg at jeg ville kjøpt en stor varebil somTransporter eller Hiace. Disse er jo ganske store og bruker endel med diesel enn en litt mindre varebil. ( Har selv en Transporter som jeg bruker i arbeid ) De er også en god del dyrere enn de litt mindre varebilene. Tror jeg ville gått for noe slikt som dette.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48072170&searchclickthrough=true

 

Her er det bare en nettingvegg mellom førersetene og du får da varme fra varmeapparatet+ at du kan bruke radio. Det går også an å sette på varme i bilen når man våkner om morgenen fra lasterommet. Burde være en enkel sak å skjerme vinduene når den skal brukes til overnatting og du har fri sikt bakover når du kjører. Hvis du skulle kjøpt en såpass ny  transporter som er gått så lite måtte du nok lagt en god del mer penger på bordet.

Skrevet

Det er et poeng dette at man kan få varmluft fra kupeen. Rene varebiler har ofte hel skillevegg. Det er muig å montere Webastovarmer om ikke bilen har det. 

 

Er forresten bagasjerommet i Touran langt nok?

Skrevet

Det er et poeng dette at man kan få varmluft fra kupeen. Rene varebiler har ofte hel skillevegg. Det er muig å montere Webastovarmer om ikke bilen har det. 

 

Er forresten bagasjerommet i Touran langt nok?

 

Uten Webasto eller annen varmeløsning er det en fordel med tett vegg - kupevarmeren har ikke sjans å varme opp varerommet på en alminnelig varebil.

Den første varebilen min hadde ikke tett vegg, men gitter, og vinterstid i noen kuldegrader var det vanskelig å få den god og varm i kupeen siden varmen forsvant bak i varerommet.

Den jeg har nå har fast vegg, og kupeen blir varm på et øyeblikk. Når jeg stopper og skal oppholde meg i varerommet fyrer jeg opp en gassbrenner, og etter et par minutter er det god lunk der.

Så hvis bilen ikke har en egen varmeløsning bak, foretrekker jeg hel og tett vegg mellom rommene.

Skrevet

Det er et poeng dette at man kan få varmluft fra kupeen. Rene varebiler har ofte hel skillevegg. Det er muig å montere Webastovarmer om ikke bilen har det. 

 

Er forresten bagasjerommet i Touran langt nok?

Det er 180 cm

Skrevet

Lol, Hummer....dobbel lol :D :D

 

Når vi allerede har den helt ute hadde jeg gått for en Earthcruiser, http://www.earthcruiser.com/

 

Noe ala denne http://sprinterlife.com/2011/03/if-not-sprinter-life-then-who-are-we.html (Passer akkurat i en shipping container, derfor bygget med hevbart tak)

 

Earth+Cruiser+1.jpg     .   Earth+Cruiser+2.jpg

 

Earth+Cruiser+8.jpg

 

 

 

 

 

Eller så er det bare å velge noe annet http://www.popularmechanics.com/cars/news/shows/14-extreme-campers-built-for-off-roading#slide-1

 

extreme-off-roading-01-0512-lgn.jpg

  • Liker 1
Skrevet

Kjører VW Transporter på tredje året og er godt fornøyd. God å kjøre langt i og gjerrig på drivstoffet. Jeg har minste motor, 102hk.

 

På vei til Danmark.

 

DSCF9105_zpsa369df9f.jpg

 

 

I Nesbyen for noen uker siden. Årsmøtet i NKK (Norsk KassebilKlubb) passet perfekt med Nesbyen Freeride.

 

P1150980_zps0eb9bfe5.jpg

 

St Bernardspasset på den italienske siden i fjor sommer.

 

DSCF1844_zps37ef06d6.jpg

  • Liker 1
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.